Според доклада на комисията, предложението цели да създаде единна европейска "транспортна зона", в която конвенционалните, изхвърлящи газове превозни средства са заменени с чисти коли, докато инфраструктурата се развива заедно с по-ефективните форми на транспортиране през континента.
Колите и камионите не са единствената цел на предлагания план. Комисията би искала да забрани и най-кратките плети, с настояването пътниците да използват алтернативни методи на придвижване за разстояния до 250км, като например влакове.
Предложението, озаглавено Пътна карта на Единна европейска транспорта зона, е придвижено от Комисаря по транспорта, Слим Калас, който описва плана като съставен от "много радикални, много амбициозни цели."
Промяната в начина на движение на континента няма да е евтина: "Става дума за необходимост от инвестиране на 1.5 трилиона евро," коментира в изявление Калас, цитиран от The Independent. "Контролът на мобилността не е опция; нито обикновен бизнес. Можем да премахнем зависимостта на транспортните системи от нефта, без да жертваме тяхната ефективност и да правим компромис с мобилността. Може да е изцяло печеливша ситуация."
Не всички са оптимистично настроени към предложението, обаче. Ръководителят на Асоциацията на британските шофьори критикува силно плана, както и Калас. "Ако той иска прекъсне връзките и да ни вкара в нов мрачен век, значи е на прав път. Този човек е смахнат."
Според текущите оценки и предвиждания за употребата на нефтени горива, ако не бъде направено нещо за ограничаване на потреблението, едва ли това предложение на ЕС ще върне света в тъмните векове, а нефтът, като неефективен и ненадежден източник. Истината е, че планът на Европейската комисия драматично да промени статуквото може просто да ни подготвя за неизбежното и да помага на европейското общество да премине прехода по един спокоен начин.
Човек би си помислил, че предстоящият недостиг на нефт вероятно е добре известен на онези, които отричат нуждата от незабавни действия -- заровили главите си в пясъците, откъдето се изпомпва нещото.