Сряда, 27 Февруари 2013 00:00

Един Aixam и смелостта да караш електромобил в България сега

От
aixam mega city ecars bg
Aixam Mega City - мега не, но e идеален за града и джоба – Снимка: eCars.bg
В този блог: Как един закоравял BMW фен намери полза от неизвестен малък електромобил!

Разказваме различни електромобилни истории, които ни хващат окото и намираме за полезни. Но българските са ни малко кът. То е, защото и електромобилите в България не са ни хич много. Както се убедих лично тези дни, обаче, малкият електромобилен стимул, с който разполагаме (в София), всъщност има не-малко значение – достатъчен е за взимане на решение... за покупка на електромобил!

Това, че в Бургас и София може да паркираме електромобил безплатно на синя зона е чудесно. Още по-чудесно ще стане, ако обхване цялата страна. Да е национален стимул за електрическата мобилност, с други думи, не само местен. Защото в подкрепа на електрическата мобилност всичко на всичко засега разполагаме с:

  • Безплатно паркиране на синя зона – местен стимул;
  • Освобождаване от годишен данък – важи за цялата страна.

Повтарям ги тези неща (зная, че мнозина са вече наясно с тях), не за да ги натъртвам – просто около тях най-после във форума се позаформиха дискусии, една от които е за малкия Aixam, за който ще разкажа сега.

Наскоро съпругата ми подхвърли на вечеря, "Един колега си е взел електромобил". Нали е рядкост още тази новина, веднага опулвам очи. Накратко, жена ми не е по колите и не изкопчих кой знае какво от нея, но с име и телефон се сдобих, разбира се. Още по-накратко, ха днес, ха утре, накрая някак се нацелвам с човека, решил да се оборудва с електро кола. Да започвам с разказа...

Историята

Естествено, много ми се искаше да разбера за каква кола става дума и въобще да се информирам повече. Поканих Косьо да се регистрира във форума и като научих, че става дума за френския Aixam, направих категория, да има място за коментари. Косьо бързо я снабди с няколко снимки и какво да видя, десен волан. Е, няма проблем с това, както разбрах по-късно – когато се повозих не усетих някакви притеснения у моя електромобилен домакин.

Взе малко време, докато се накумя, но накрая спретнахме среща – най-после да направя снимки, да се повозя и да видя какво мисли Косьо за електро колите, за новата си придобивка и за реакциите на хората около него.

Преди да се видим вече имах знаех за премеждията на Косьо, които той също сподели във форума – за освобождаването от данък и за винетния стикер. За тях малко по-натам, сега за колата и настроението.

"Катализаторът беше безплатното паркиране на синя зона", започва разказа си Косьо на първата ни среща и си личи, че е доволен от своя избор. "Но аз от известно време се интересувам от електромобили и, разбира се, съм си проверил всичко. С тези цени на гаражите или парко местата под наем в центъра, за хора като мен, които работят тук, е много добър вариант да си вземеш електромобил". Това не е единствената причина за покупката, но по-интересното е, че Косьо е като мен и много други – интересува се живо от коли, фен е на BMW, активен е много в BMW Клуб България форума и на първо четене човек едва ли би го определил като запален по електромобилите.

Нещата се променят, обаче, и ето ти един закоравял авто фен, сред ежедневните дискусии с камара бензинови-глави, решил да направи крачка в друга посока – сдобиване с малък електромобил.

Колата – Aixam Mega City

Това е френски електромобил и че е с десен волан очевидно означава, че се предлага и на Острова. Закупен е от там и доставката до България излиза около 1,500 лв. С две врати е, но с така важните за много от нас четири места. Батериите не са литиеви и са поместени под седалките, не само предните, но и задната. Ако седне човек отзад краката ще са му малко нависочко, но за деца не е грижа :).

Батерия и електромотор. Aixam Mega City е оборудван с AGM оловни батерии (Pb Acid) с капацитет 8.2 кВтч, които осигуряват енергия за скромния 4 кВ (6кс) електромотор. Това пък дава сила за максимум 64 км/ч, но въпреки че изглежда доста малко в сравнение с това, с което сме свикнали, Косьо споделя, че няма проблем в града и не чувства дискомфорт.

Пробег и зареждане: Aixam Mega City има до 65 км пробег с едно зареждане, но не и при продължително шофиране с близка до максималната скорост. Досега Косьо не е пробвал да ги изтощи докрай, но опитът му е в синхрон със заводските показания – за 32 км е "похарчил" половината от чертичките на индикатора за заряда.

През лятото пробегът трябва да е малко по-висок, а според производителя за седмица престой без зареждане батерията губи около 5% от енергията. За пълно зареждане са нужни около 8 часа, а за батериите е много по-добре да не ги оставяме на резерва. Тя "светва" при около 20% наличен заряд, така че да има време за реакция. Батериите в електромобила на Косьо нямат памет и разполагат с до около 800 цикъла, а една чертичка на индикатора се равнява на около 10 км пробег.

Дизайн и интериор. Като го гледаш – изглежда си мъничък. Но за изненада вътре е просторно. Изненадата е по-скоро в "разменените места" – като кара човек е свикнал да е отляво, а сега на това място бях в "положение пътник". Седалките са с приятен френски плюш, таблото е със зелени уреди, качеството на изработка е прилично – сравнимо е с това на Tazzari Zero, който обаче има алуминиеви вътрешни дръжки, а на студено те са малко... студени :). Колата е много лека, за което допринасят и доста "гъвкавите" й панели, както сам Косьо ми демонстрира. Оранжевият цвят пък е уникален и допринася много за обръщане на глави. Фаровете са атрактивно заострени, задвижващата електро система е под предния капак, а в багажника има място за две раници.

aixam_mega_city_bulgaria aixam_mega_city_bulgaria_1 aixam_mega_city_bulgaria_2 aixam_mega_city_bulgaria_3 aixam_mega_city_bulgaria_4 aixam_mega_city_bulgaria_5 aixam_mega_city_bulgaria_6 aixam_mega_city_bulgaria_7

Как вози. На Раковска сме и точно когато потегляме покрай нас минава тролей. Малкият Aixam издава подобен звук, нали е електромобил, разбира се не точно същия, но познатото леко свистене от електромотора веднага напомня в какво се возиш.

В центъра е трудно да усетиш динамиката на една кола, но Aixam Mega City е градски електромобил, чието предназначение с 6 кс електромотор е по-скоро за едно стандартно ежедневно и много евтино придвижване.

Вози малко твърдо, но това се усеща на павета като тези около Александър Невски, иначе е прилично положението с возията – все пак това е малка градска кола.

Защо смелост?

В заключение, за да караш в България електромобил сега се иска известна смелост. Това е така, защото все още не са налице доста от нужните условия за развитие на електрическата мобилност, но това изглежда на пречи на един млад човек да се ориентира (обмислено) към алтернативен транспорт.

"В общината нямат електрически превозни средства в базата данни – дори още не бяха сигурни, че е освободена колата от данък и ми дадоха служебна бележка. Нея използвах и за да си взема винетен стикер за паркиране. В КАТ нямах проблеми с регистрацията, защото вече има регистрирани Aixam електромобили. Имам гараж и зареждането не е проблем и не съм се метнал в това като авантюрист в пещера, но като цяло сме още съвсем в началото."

Това е абсолютно вярно и ние очакваме малките електромобили да стават все по-популярни у нас. Докато това става пожелаваме на Косьо и всеки друг да кара с удоволствие и безпроблемно своя електромобил, и да не пропуска да се похвали със своята полезна и атрактивна придобивка. В нашия форум, например Wink!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 8364 пъти Последна корекция Събота, 21 Юни 2014 01:49
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.