Кръвта на електромобилите става все по-златна

Блог

В този блог: С предстоящите модели на Tesla и електромобили на други производители, се заформя сериозна битка за най-евтината батерия.

Литият все повече се превръща в една от най-търсените стоки – използваме го къде ли не, но за електромобилните батерии ще ни трябва в много по-големи количества...

Смартфони, таблети, лаптопи, въобще всякаква електроника, дори в стъклото – навсякъде има литий. С електромобилните и стационарни батерии, както и соларните панели обаче идва истинския бум на лития.

Литият е елемент ценен за производство на стъкло, алуминиеви продукти и батерии. Добива се от следните руди: petalite (LiAl(Si2O5)2, lepidolite K(Li,Al)3(Al,Si,Rb)4O10(F,OH)2 и spodumene LiAl(SiO3)2. Чили и Австралия са водещите световни производители на литий с общо над 75% от световната продукция.

mineralseducationcoalition.org/minerals/lithium

С това неминуемо ще се появят и нови доставчици, с различни представи и по-добри технологии. Тези технологии ще бъдат много интересни за инвеститорите в сектора.

Катализатор на този нов бум на лития несъмнено е Tesla Motors (NASDAQ:TSLA), която строи Гигафабрика за батерии. Една от целите на фабриката е чрез масово производство да се постигне значително по-ниска цена на батериите за бъдещия Model 3.

Но има и нещо друго – POWERWALL! Стационарните енергийни модули ясно показаха, че Tesla върви в посока енергиен доставчик и може в един момент да се определя по-скоро като такъв, отколкото като автопроизводител.

За предстоящия бум говорят и думите на Мъск, според когото "търсенето на стационарни батерии буквално избухна до такава степен, че може да се наложи разширение на гигафабриката още преди да е завършена".

Мъск мисли за "цялостна трансформация на световната енергийна инфраструктура към изцяло устойчива с нулеw въглероден отпечатък". За да го постигнем, ще ни трябват невъобразими количества литиеви батерии. Само за да стартира, Гигафабриката на Tesla може да се нуждае от 15,000 тона литиев карбонат годишно.

Но и други производители като BYD и LG Chem вече планират свои гигафабрики. Tesla зададе страхотно темпо на намаляване на разходите за батериите и това ще засилва все повече конкуренцията. Оттам и повече гигафабрики.

Според Reuters, подкрепяната от Уорън Бъфет Build Your Dreams (BYD) вече има около 10 гВтч капацитет за производство на батерии, който до 2020 г. може да скочи на 34 гВтч. Планът на компанията е да го постигне със строеж на нова гигафабрика в Бразилия с размера на тази на Tesla.

Има три или четири доставчика на литий в глобален мащаб и проблемът е в това, че те няма да могат да задоволят търсенето, смята д-р Анди Робинсън от Pure Energy Minerals.

Но литият е различен. Този, който Tesla използва, например, съдържа литиев хидроксид и се търгува за $2,000 (или повече на тон) повече от литиевия карбонат, чиято цена е около $6,000 за тон. Въпреки това, Tesla Motors намира начин да намалява цените на батериите и Гигафабриката очевидно ще играе ключова роля за постигането на тази дългосрочна цел.

Колкото до избора на мястото за тази гигафабрика и състезанието между различните щати, изглежда има една стратегическа причина в крайна сметка да надделее Невада. Там се намира единственият потенциален бъдещ басейн за извличане на литий (brine) в Северна Америка, на Pure Energy Minerals. Другият е в Китай, много по-малък е и китайците си го контролират стабилно.

Литият – "кръвта" на електромобилните батерии – вероятно ще става все по-златен за инвеститорите. Голямата битка започва с Гигафабриката на Tesla. Да следим къде ще ни отведе.

За блога са използвани материали от: Oilprice.com

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Интересно. Да се надяваме, че лития няма да поскъпва или изчерпа. В тоя ред на мисли помня едно видео от форума публикувано от zlatanski2014 [LINK=http://www.ecars.bg/forum/svobodna-tema/230-neshta-ot-neta-3?limitstart=0]тук[/LINK] . В него се казваше, че дори в момента всички коли да се заменят с електрически, и да имат батерия като на Model S 85квч, това ще изчерпи само около 10% от наличния литий. Дори в сметката не са включени находища, които са потенциални, и още не са открити, както и...

Интересно. Да се надяваме, че лития няма да поскъпва или изчерпа. В тоя ред на мисли помня едно видео от форума публикувано от zlatanski2014 [LINK=http://www.ecars.bg/forum/svobodna-tema/230-neshta-ot-neta-3?limitstart=0]тук[/LINK] . В него се казваше, че дори в момента всички коли да се заменят с електрически, и да имат батерия като на Model S 85квч, това ще изчерпи само около 10% от наличния литий. Дори в сметката не са включени находища, които са потенциални, и още не са открити, както и такива в океана , където се твърди че има доста литий.

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Мммм, интересно, но и нека не забравяме, че батериите на всичко ще са рециклируеми, после твърденията са за около 20г живот на батериите, че и повече, а се очаква и да влезнат в производство други по-евтини и ефективни технологии за батерии!
т.е. преди около 100г години надали са смятали, че ще има милиарди ДВГ и с какво ще се захранят

nedi alex
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари