С Chevy Bolt сме по две, сега гоним още по две

Блог

В този блог: GM обяви техническите показатели на Chevrolet Bolt – 60 кВтч батерия.

С пробег около 150 км първото поколение електромобили отстъпва на обновени и по-евтини електро коли с двойно повече пробег само след 4-5 години разработки. С тези темпове можем да реализираме още едно удвояване около 2019-2020 г...

Твърде възможно е на пазара да излязат подобни технологии още през 2018 г., но първо да видим откъде тръгнахме.

Повечето от сегашните електромобили предлагат до около 150 км пробег с едно зареждане. Може да е 80 или 170 км в зависимост от шофирането и условията. Изключение правят моделите на Tesla и последни версии на някои други марки като Nissan LEAF с 30 кВтч батерия.

Зареждането е бавно (обикновено нощем) за 6-8 часа, на стандартни зарядни станции за 1-3 часа или на бързи за 30-45 мин.

И ето го сега новият Chevrolet Bolt. Ще излезе на пазара в края на 2016 г. в щатите и вероятно по някое време през 2017 г. с емблема Opel в Европа. Не е сега, дето се вика почти година има докато дойде и това, но технологията е факт – имаме среден клас електромобил с 2.5 пъти по-голяма батерия на по-ниска цена. Обявената за САЩ е $37,500 и се надяваме GM да не повтори схемата с Opel Ampera, който си беше значително по-скъп в Европа отколкото Chevrolet Volt в щатите. 

Защо GM обяви 200 мили (320 км) пробег с едно зареждане? Ако съдим по настоящия им изцяло електрически модел Chevrolet Spark, имат такива основания. Официалният пробег на Spark е 130 км с едно зареждане на 20 кВтч батерията.

Тази на Bolt е с три пъти по-голям капацитет, но и колата е по-голяма, което вероятно е причината GM да обяви около 2.5 пъти (не 3 пъти) повече пробег. Все пак предстои Американската агенция за околната среда да определи официалния пробег след тестове.

Другото важно при Bolt е, че е оборудван с CCS система за бързо зареждане. С 50 кВт мощност ще са нужни около час и 15-20 минути за пълен заряд. На 100 кВт станция времето ще се съкрати значително.

Дотук добре. Сега да погледнем с 3 до 5 години напред. Целта на разработчиците на нови технологии (ще) е да удвоят това постижение. Не е задължително обаче да стане само с увеличение на капацитета на батерията. Дори обратното – множеството подобрения в ефикасността на отделните системи ще намалят разхода на енергия и нуждата от огромни батерии.

Батерията на Bolt, разбира се, е по-голяма от тази на Spark – 435 кг и 288 клетки за Bolt, 215 кг и 192 клетки за Spark EV. Като цяло обаче тенденцията е производителите да се опитват да увеличават капацитета, без обемът да расте. Пример е точно новата 30 кВтч батерия на LEAF – в стария кожух просто са напъхали повече енергия чрез оптимизиране на химическия състав и технологията на клетките.

С 600 км пробег през 2019-2020 г. на цени под €30,000 ще ни трябва само още един компонент, за да сме сигурни, че електромобилите стават супер привлекателни. Ще трябва да намалим значително времето за зареждане.

За това също ще са ни нужни нови технологии, както и да свикнем да изграждаме станции с далеч по-големи мощности. Като 2-3 или дори 5 мегавата. Звучи като много, но нима е малко да се копае в морското дъно, да се пренася петрол с танкери, после да се обработва в чудовищни рафинерии и да се доставя до огромни контейнери в земята откъдето го изпомпване в резервоарите на ДВГ колите?

Зареждане с 500-600 кВт мощност в комбинация с нови технологии при батериите може да сведе времето за пълнене до минути. Може би не чак две минути, но половин батерия за 4-5 мин пак звучи добре. Като за 300 км пробег. Или 10-12 минути за 100% заряд...

И всичкото това само след няколко години!


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Коментари (1)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Илиян Звездоброев

Добри новини! Продължават да се увеличават марките и моделите, които излизат на пазата, а техните характеристики се подобряват значително с всяка изминала година. Като знам къде бяха преди 5 години и къде са сега, ДВГ колите надали са имали...

Добри новини! Продължават да се увеличават марките и моделите, които излизат на пазата, а техните характеристики се подобряват значително с всяка изминала година. Като знам къде бяха преди 5 години и къде са сега, ДВГ колите надали са имали такова главоломно развитие

Прочети повече
  прикрепени файлове
 
Все още няма коментари по темата

Включи се с коментар

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
прикрепени файлове (0 / 3)
Share Your Location
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна