Бургаското ОП 'Транспорт' сменя дизеловите 'баничарки' с електрически

Блог
В този блог: Четири нови електрически Renault Kangoo за контрол на паркирането в Бургас.

Става дума за минивановете, които използват за превозване на скобите за неправилно или неплатено паркиране в синята зона на града. Сега колите са 4 (плюс 1 резервна) дизелови и след тридневен тест с електромобил решението за подмяната им с електрически е бързо и твърдо...

Друго си е като го имаш налично, да го показваш и да го тестват хората. От Омникар Бургас са предоставили на ОП 'Транспорт' един електро Kangoo за тридневен тест в реални условия, да се види как се справя наравно с дизеловите.

С тях ежедневно изминават около 100 км дневно, само в градския център. Четирите дизелови баничарки са вече поостарели и харчат около 10-11л/100 км дизел. В добавка, разходите на година за ремонти са почти колкото за гориво. От тази гледна точка общите текущи разходи за дизелов автомобил – гориво, ремонти, консумативи, застраховки и други, са съпоставими с разходите за нов електрически Kangoo.

За всичко това разбрахме от нашия приятел и "Туизи колега" от морето Ники. С него, директорът на ОП 'Транспорт' Андрей Рунчев и шофьорът, карал три дена електромобила, са споделили впечатленията си от колата и решението да минат на ток.

С по около 100 км дневно електромобилът е направил общо 312 км пробег за три дена. В първия ден се прибрали вечерта в гаража с пробег за само още 11 км, но през следващите дни шофьорът свикнал с електромобила и оставащият пробег е бил над 25 км. Засега им е трудно да ускоряват плавно, заради високия въртящ момент, но Ники е убеден, че и с това ще свикнат.

А за него си има улеснение – Kangoo разполага с еко режим, в който мощността е ограничена. Точно в този режим са го тествали и много правилно – за да ти стигне тока за цял ден обикаляне из града икономията е от полза. И резултатът от "полевия" тест е, че Kangoo очевидно ще се справя с нужните 100 км дневно в Бургас.

Откъм возия определят електрическия Kangoo за много стабилен, комфортен и безшумен. Последното го намират за малко опасно – при движение с ниска скорост из малките улички пешеходците не чуват колата въпреки автоматичното включване на предупредителния звук за пешеходци, и буквално изкачат пред нея. На два пъти е имало аварийно спиране и така разбрали, че "спира невероятно добре за баничарка".

Ники смята това със звука (или липсата на такъв) за сериозен проблем. С неговото Туизи на няколко пъти за малко да блъсне пешеходци. При мен с нашето Туизи това досега не се е случвало нито веднъж, но така или иначе от електро колите при ниска скорост можеш да доловиш евентуално само звука от гумите. Затова и на ниво ЕС се прие в електромобилите да има задължително звукова предупредителна система от 2019 г.

От личен опит сме установили, че и трите вида предупредителен звук на Kangoo са прекалено "мелодични" и като че се сливат с околния шум, вместо да се отличават. На Туизи са му сложили един доста по-писклив, не че много го чуват.

И сега за работата, при която по време на теста не са имали никакви затруднения, а са намерили няколко ползи. Например, при спиране за поставяне/сваляне на скоба не е необходимо да се "гаси" колата – само дърпаш ръчната и готово. Дори оставяли колата "на предавка", което веднага казваме, че не трябва да се прави, защото го намираме за риск за сигурността. Но пък това, че не са изключвали електромобила скъсява времето за поставяне на скоба, с около половин минута на автомобил. Не е много, но за цял работен ден си се натрупва. За нас може и да е неприятна темата със скобите, но всички търсим начин да си оптимизираме работата, нали?

И още ползи от това, че електромобилът не се изключва – зареждането на касовия апарат не прекъсва (от 12V извод) и съответно батерийката му не се поврежда. Същото важи и за GPS системата, с която са оборудвани колите.

Поради липсата на скорости електромобилът се управлява много лесно и не натоварващо в тежкия градски трафик, а това е важно за хора шофиращи по 8 часа на ден. По отношение на комфорта, имат известни притеснения за пробега през лятото, с постоянно включен климатик. В това има резон, климатичната система похапва ток, затова е добре да не се надува силно и да се използва само при нужда. Когато ги направят с повече пробег електромобилите, това "пестене" вероятно няма да е нужно.

Плановете на Андрей са да закупи 4 броя електрически Kangoo и с тях да замени сегашните 5 дизелови, единият от които е резервен. С електрическите няма да имат нужда от резерва, защото от Омникар са предложили те да осигуряват такава при необходимост.

Докато се оформя поръчката на колите, лизинги, договори и т.н. смятат да се оборудват и с 3 кВ зарядна станция, за да зареждат за половин час в обедната почивка. Не е кой знае колко, но десетина километра допълнителен пробег или просто малко свежи електрони в батерията ще й идват добре.

Остава да се уточни допълнителното оборудване като облицовка на товарното пространство, монтиране на GPS, сигнална лампа, стойки за скобите и такива неща. Ще им добавят и герба на общината и името на предприятието.

На нас пък ни остана само да кажем – поздравления – това е чудесен пример, който силно се надяваме и други предприятия в България да последват. В добавка към сериозното намерение на кмета на Бургас по отношение на електрическата мобилност и предстоящото монтиране на електро колонки в града, да се виждат постоянно в центъра ще е идеална "реклама" за електромобилите :).

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (21)

Зареди предишните коментари
  • Гост - Електромобилист

    В отговор до: mumojem

    Една от причините да сме бедни като държава е тази - никой не си смята всички разходи и на тази база да прави избор за продукт (от тук автоматично следва по-ниска производителност на труда). "Богатите" западноевропейци и американци го правят масово. При тях се нарича TCO (total cost of ownership) и е много силно разпространено. Така много лесно може да раберете защо няма голямо търсене към даден продукт, в случая електромобилите.
    Един въпрос към всички, които отричат това - ако някога сте теглили кредит или ако имате намерение да теглите, кой от двата показателя гледате - % лихва или ГРП?

  • В отговор до: Гост - Електромобилист

    Тук съм напълно съгласен, че сметката не е просто 2 или 3 лв /100 ...
    Както и при ДВГ колите не е само горивото, има съединители и още бая неща дето дават фира и не си ги остойностил в таблицата, но както ти каза не е пълна ...

    Сметката е по-сложна и може да се направи само от подобно предприятие като това, което е в статията със сериозен опит и статистика (дано имат)

    Аз понеже обичам повечко да смятам :)
    и за сега моята сметка е, че електромобила ми на месец ми излиза,
    колкото горивото с колата която иначе имах плюс наем на гараж в центъра, което по някакъв начин остойностява преференцията синя зона ...

    Как и какво ще се случва тепърва ще видим ...

  • В отговор до: Гост - Електромобилист

    [QUOTE=Електромобилист:972]Една от причините да сме бедни като държава...[/QUOTE]

    Ще се радвам да прочетеш книгата на Джери Хикс за вселенските закони. Според първия - Законът за Привличането - каквито са мислите ти, такива са и резултатите (това привличаш). Един от примерите в книгата е: "Ако се чувстваш беден, не можеш да привлечеш богатство."

    Уверявам те, че много хора в България правят такива сметки и точно преди минути обсъждахме в офиса зареждането на Туизито и някои примери с други електромобили - най-вече ставаше дума за по-евтиното нощно зареждане, умерено шофиране и поддържане на електромобила. Тези неща за мен за по-важни от смятане на лизингови вноски и ремонти.

    А за държавата - аз мисля така: [B]Няма държава, има територия, на която живее група хора. Те могат да я направят по-добро място за живот или могат да не я направят[/B]. Иначе казано вместо да чистим България на 26 април, да я пазим в останалите 364 дни. Аз живея на този принцип :).

  • Гост - freeman

    Аз мисля че колегата с таблиците е забравил да включи един много важен разход в колонката ДВГ който не може да се остойности в пари а именно - Чист Въздух. Точно това ни е проблема на нас Българите - че мислим се кое ще ни излезе по-евтино а не по-здравословно. Тоест никога не включваме общото здраве в сметките за съжаление. :)

  • В отговор до: Гост - freeman

    Привет, чудесно, чистото много ми харесва и на мен, затова си позволих да добавя нещо подобно по-нагоре в коментарите - хубаво е да не пропускаме чистото и комфорта :).

  • Гост - Електромобилист

    В отговор до: Гост - freeman

    Ами с риск пак да ме анатемосате ще ви кажа, че от гледна точка енергийния микс при произзвоството на електроенергия в България е по-екологично да карате ДВГ отколкото електромобил. Така че негативите в колонката на електромобила ще са повече. За този проблем има и измислен термин и то не от вчера - "пренасяне на замърсяването". Т.е. мръсния въздух не излиза от автомобила, а се пренася към производителя на електроенергия и излиза от комина на тец-а. Това което излиза от там отново отива във въздуха и в почвата, а от там и в храната. Така че докато повече от половината производство на ел. енергия идва от тец за екологични електромобили няма как да говорим.

  • В отговор до: Гост - Електромобилист

    Съгласен съм с написаното колега. Но нека добавя и аз какво мисля.
    1. Предпочитам замърсяването да е в ТЕЦ-а а не в града.
    2. Вдигането на потреблението на енергия (да речем 2 пъти) заради това че се зареждат много електромобили НЕ означава 2 пъти вдигане на замърсяването от ТЕЦ-а тъй като, до колкото ми е известно и там се произвждат някакви мегавати, но не всички се използват от мрежата, и няма как да влязат в запас.
    3. Производството от АЕЦ и ВЕИ би трябвало с някои компромиси да го наречем по-чисто
    4. За в бъдеще мисля, че ще има и по-чисти начини за производство на ел. енергия, докато ДВГ-то ще си остане каквото е, освен ако не почне да работи с вода
    Като заключение смятам, че с известни забележки ел. колите са по-чисти. Въпреки пренасянето на замърсяването, нещата не са равнопоставени.

  • В отговор до: Гост - Електромобилист

    [QUOTE=Електромобилист:978]Ами с риск пак да ме анатемосате ще ви кажа, че от гледна точка енергийния микс при произзвоството на електроенергия в България е по-екологично да карате ДВГ отколкото електромобил. Така че негативите в колонката на електромобила ще са повече. За този проблем има и измислен термин и то не от вчера - "пренасяне на замърсяването". Т.е. мръсния въздух не излиза от автомобила, а се пренася към производителя на електроенергия и излиза от комина на тец-а. Това което излиза от там отново отива във въздуха и в почвата, а от там и в храната. Така че докато повече от половината производство на ел. енергия идва от тец за екологични електромобили няма как да говорим.[/QUOTE]

    Тези неща са си важни и затова са нужни повече ВЕИ мощности. По повод пренасяне на замърсяването и че няма да е в града, а при ТЕЦа, така ако го гледаш то е добре и че всичкото замърсяване от изпомпването на нефт, през пренасянето и обработката му не замърсяват България, че не се прави у нас, ама нали някъде замърсява! А сме свикнали само което излиза от ауспусите да отчитаме, но далеч не е само то за съжаление.

    За мен също е недопустимо просто да прехвърляме замърсяването (затова е ВЕИто като по-добро решение), но това, че карам кола от типа на Туизи, която няма прозорци и ям нафтата с лъжици всеки път, когато карам, ме мотивира много за по-чисти решения :).

    От гледна точка на "старопарковия" БГ авто микс от личен опит зная, че грам не е по-екологично да се кара ДВГ в България ;).

  • Гост - Електромобилист

    В отговор до: Гост - Електромобилист

    В крайна сметка е важно паралелното развитие на електромобилите и ВЕИ източниците на енергия. Тук обаче трябва да "натискаме" повече нашите "управляващи", защото с тези темпове на развитие ще си останем още десетилетия със 100-тина електромобила и пушещи комини на ТЕЦ-овете...

  • В отговор до: Гост - Електромобилист

    Идеално казано! Натискът ние го прилагаме като стимулираме хората за новите технологии - когато хората търсят дадени продукти пазарът се развива. Ако някой има идея за друг натиск да го добавя :D

Коментиране като гост

0 / 9999 символно ограничение
Текстът трябва да е между 5-9999 символа

Потребителски рейтинг: 0 / 5

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна