Експертът по батерии Свен Бауер: Батерията на BMW i3 ще издържи много повече от тази на Tesla Model S

Блог
В този блог: Според експерт в бранша, батерията на Model S ще издържа между 5 и 8 г. а тази на BMW i3 – 20!

Срещнах се с датчанина Хенрик Мьонстер преди седмица в София само месец след като се запознахме в един от BMW i3 форумите. Хенрик кара i3 и причината да се заговоря с него беше Направи си сам зарядно за електромобили. Можеш ли да зареждаш i3 с такова нещо? И още как, а в Англия дори ги продават официално, както и компоненти да си ги направиш вкъщи. Хенрик набързо ми спретна няколко допълнителни снимки и инструкции, а седмица две след като се заговорихме се оказа, че ще идва в София. За срещата с него и Мартин Заимов, който дойде да се запознае с i3 другар, ще разкажа в друг блог – сега темата е за нещо интересно, което Хенрик сподели...

Става дума за интервю със Свен Бауер, човекът начело на BMZ – най-голямата компания за производство на батерии в Европа и неговото експертно мнение за големите разлики в батериите на Tesla Model S и BMW i3. Интервюто е отпреди година от блога на ADAC за електрическа мобилност, който тогава още не следях, но от него научих много любопитни неща за батериите на някои от сега продаваните електромобили, които реших да споделя.

От своята позиция, Свен е сред най-запознатите с литиево-йонните акумулатори. Ето какво казва той за промените в бранша в последните години и какво е различното между батериите на Tesla Model S и BMW i3.

Г-н Бауер, какво се промени в последните две години при литиево-йонните батерии? Как се разви бизнесът?

Стремглаво. През 2012 г. станахме най-добрата компания в Германия, а през 2013 г. сме сред топ 50 в света. Това е защото предлагаме батерии за всякакви продукти, не само за безжични отверки или градински инструменти. В сферата на транспорта правим батерии за малки коли, велосипеди, скутери и различни индустриални превозни средства.

Увеличиха ли се продажбите ви?

В последните пет години се утроиха.

Клетките, с които правите батерии същите ли са като преди 2-3 години?

Не, това се променя постоянно. Особено при клетките за електромобилни батерии. Tesla все още използва 18650 батерии, но сегашните са 3.4-Ah. Това са малки цилиндрични батерии, които повечето хора познават от потребителските електроуреди. Имат никел-кобалт-алуминиев катод и графит за анода, както и малко силикон. Животът им не е особено голям. Renault, от друга страна, използва никел-кобалт-манганови "джобни" клетки, които са по-добри. Те са плоски и са облечени с алуминиево фолио. Недостатъкът им е, че в един момент се раздуват, което също ограничава живота им. Най-доброто в момента е в BMW i3 – никел-кобалт-манганови клетки със солидна сърцевина. Те също са с облечени с алуминий, споен с лазер. Конструирани са за 20 години живот.

20 години? Как може да сте сигурен?

От множество серийни тестове.

Ако прогнозите за продължителността на живота са надеждни?

Изключително надеждни са и само с едномесечни тестове се доказва продължителност на живота от точно 20.9 години. За край на живота на батерията се приема състояние, в което капацитетът й спадне на 80% от първоначалния.

През 2011 г. казахте, че цената е около €250/кВтч. Какви са цените днес?

Не можем да направим такова сравнение, защото тази цена беше за 18650 клетки, чийто живот е по-кратък. По-големите клетки са с 20 години живот като тези в BMW i3 и производителността им е по-висока. Но цената за управление на батериите спадна драстично. Сега [Б. ред. - 2013 г.] говорим за цени 250 до 300 евро на киловат час, но за значително по-висока производителност и дълъг живот.

Все още ли сте фокусирани най-вече върху малки батерии?

Не, това се промени, батериите вече са по-големи. Сега произвеждаме първите 50 батерии за най-големия електромобилен автопарк в Европа, на Deutsche Post (Б. ред. - Street Scooter електромобили). Следващата година ще са 8,000. Скоро започваме да правим батериите за следващите 2,000 (от тези 8,000) бройки. Но най-големите обеми са за индустриални машини като електрокари и екскаватори.

Да се върнем на Tesla Model S, чийто пробег е впечатляващ. Защо другите автопроизводители не могат да постигнат такъв пробег? Заради технологията на техните клетки ли е или заради целите батерийни модули?

Пробегът на Model S е толкова дълъг заради голямата батерия. Техните 18650-клетки принципно също са конструирани за 20 години живот.

Но колко ще издържат според вас реално?

Ако батерията се пази, вероятно около осем години. Ако се зарежда често догоре или колата се използва в горещ климат, тогава вероятно четири или пет години.

Значи впечатлението, че батерията на Tesla е по-добра, е погрешно?

Първо, Tesla има батерия, която работи. Но в сравнение с нея батерията на BMW i3 е огромен скок. Клетките на BMW са специално произведени и настроени за използване в електромобил – не са модифицирани за автомобилно приложение лаптоп батерии. Разликата е огромна. Tesla ще има проблеми, защото след 4-5 години хората едва ли ще са готови да плащат по €20,000 за нова батерия.

Според вас защо имаше няколко пожара с Tesla Model S в САЩ?

Нямам обяснение. Това бяха няколко изолирани инцидента. Батерията на Tesla Model S е много солидно изработена и разполага с най-модерни защитни технологии. Ако някой модул вътре в батерията се повреди, системата автоматично прекъсва връзката му с всички останали модули. Нещо като непотопяемия Титаник, с множеството му въздушни камери. Но при кораба се получи така, че твърде много отделения са били пробити и той потъна. Не зная как е възможно улична отломка да пробие солидната защита на батерията на Model S. За това ти трябва много повече от гаечен ключ.

Какво е положението при производителите на клетки? Задава ли се пробив в скоро време?

Не, засега това предстои някога напред във времето. Сега почти всички производители на клетки за авто индустрията са в незавидно състояние и не реализират печалби. Много прекратиха дейност, като Johnson Controls и Continental. В Sony решиха да не правят клетки за авто приложения, защото пазарът не е готов за тях. LG не произвежда повече за Opel Ampera, а обемът за Chevrolet Volt е 90 процента. Инвестициите са разбиващи. Samsung тъкмо започва да произвежда, а вече е вложила между три и четири милиарда с надежда BMW i3 да се продава добре [Б. ред. - към края на 2014. в Европа продажбите са около 35% от предвижданите].

BMW също се надява...

Да, разбира се.

Всичко това е казано преди година, но е актуално до голяма степен и сега. Ценна информация от един от най-открехнатите хора в бранша е, но въпреки мнението му за далеч по-издръжливата батерия на BMW i3, Tesla Model S се продава повече, при това е над два пъти по-скъп.

Към краня на 2014 г. първите Tesla Model S са на две години и половина и ще трябва да почакаме още толкова, за да видим дали прогнозата на Свен за живота на техните батерии ще се окаже правилна. Но в думите му, че хората няма да са готови да плащат по €20,00 за батерия няма логика, защото батерията на Model S 85 е с 8 година гаранция и неограничен пробег.

Колкото до BMW i3, 20 години са твърде напред във времето и вероятно само след 2 или 3 г. вече ще има ново поколение батерии с двойно повече пробег. Цените пък ще падат постоянно и ако през 2018 или 2019 г. ти се наложи да смениш батерия, тя вече ще е от ново поколение и на по-ниска цена.

От: ADAC emobility

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (3)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Веселин

Доста неверни твърдения е направил тоя човек. Първо 18650 е форм фактор. Тоест това определя формата на клетката, а не химията използвана вътре, така че да сравняваш тази батерия с батерия за лаптоп е малко подвеждащо.
Другото което - един път казва, че принципно и батерията на Тесла е направена да издържа 20г. в същото време казва, че хората нямало да дават 20 000 евро след 4-5г. и Тесла ще имат проблеми.
Отделно от това Тесла има водно охлаждане/подгряване за батериите и това за горещия...

Доста неверни твърдения е направил тоя човек. Първо 18650 е форм фактор. Тоест това определя формата на клетката, а не химията използвана вътре, така че да сравняваш тази батерия с батерия за лаптоп е малко подвеждащо.
Другото което - един път казва, че принципно и батерията на Тесла е направена да издържа 20г. в същото време казва, че хората нямало да дават 20 000 евро след 4-5г. и Тесла ще имат проблеми.
Отделно от това Тесла има водно охлаждане/подгряване за батериите и това за горещия климат е безмислено да го споменава.

Другото което е - живота на батериите обикновено го дават в цикли зареждане/разреждане, той го мери в години живот. А нещо за пробег в километри? Освен това защо от[B] БМВ дават гаранция на батерията 100 000 мили или 8 години след като според тоя батерията издържала 20г. !!![/B]
Да не говорим , че дори да спадне до 80% батерията на Тесла пак ще дава около двойно повече пробег от чисто новата на БМВ.

Най-смешно ми стана като казал, че вече били в топ 50 в света. Пак нещо цифри KW/h на година, брой произведени пакети!!!! Това като оня виц дето се състезавали един американец и един руснак, американеца победил, но в руската преса писало, че на състезанието руснака завършил втори а американеца предпоследен.

Виж още
  Прикачени
  гост

Очевидно е имал възможност да направи тест на батерията на i3, като човек от германска компания и нямам повод да се съмнявам в това с 20-те години. Все пак мисля, че е възможно освен заради форм фактора на Samsung, също и заради големия буфер - батерията на i3 е с капацитет 22 кВтч, но от него супер максимума е 18.8 кВтч използваеми, което означава, че тя никога не се зарежда до 100%, а до 80 по подразбиране. И съответно като я зареждаш до 80% реално това е до 60 от общия капацитет....

Очевидно е имал възможност да направи тест на батерията на i3, като човек от германска компания и нямам повод да се съмнявам в това с 20-те години. Все пак мисля, че е възможно освен заради форм фактора на Samsung, също и заради големия буфер - батерията на i3 е с капацитет 22 кВтч, но от него супер максимума е 18.8 кВтч използваеми, което означава, че тя никога не се зарежда до 100%, а до 80 по подразбиране. И съответно като я зареждаш до 80% реално това е до 60 от общия капацитет. Съответно това пази много в дългосрочен план.

За батерията на Model S - и да са имали възможност да я тестват по същия начин, няма да го обявят германците (а те вероятно отдавна са я тествали подробно). 4-5 години е сериозен удар като изказване от човек на такова ниво, особено предвид факта, че от Tesla загатваха за това, а после [LINK=http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/742-burzo-zarezhdane-po-dobro-za-bateriite-ot-bavnoto][B]учени го потвърдиха с тест[/B][/LINK], че всъщност бързото зареждане по-скоро е по-полезно за батерията, защото оставя по-малко време за "паразитни" реакции.

Виж още
  Прикачени
  гост

Аз имам обяснение защо този човек говори така Има си i3 и си го харесва. Пък и нали знаете приказката за лисицата и гроздето... то сигурно е кисело Тая батерия (на Тесла) има цели 8 години гаранция , който и да кара Модел S, след няколко годинки, като излезне следващия модел от този клас ще се метне на него. Като един приятел, който е фен на Ситроен и казва, че Ситроена е най-добрата кола, така е при всеки, който е направил личния си избор.

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна