E-FORCE – просто по-добрият камион

Електромобили

В този блог: Нов електрически камион с 300 км пробег за по-чисти доставки.

Швейцарците от E-FORCE са направили 18-тонен (тегло 8 тона и полезен товар 10 тона) електро камион с цел да заменят дизеловите използвани за градски и междуградски доставки. Наричат го просто по-добрият камион, защото не трака, не пуши, не цапа и не мирише след и около него...

Според компанията, E-FORCE – бидейки електро камион (електро конверсия на IVECO Stralis) – е с до 97% ефективност, за разлика от дизелов с 35% ефективност.

Разходът на E-FORCE е между 80 и 110 кВтч ток на сто километра на магистрала и 60 до 90 кВтч градско. Същият клас дизелов камион от по-новите обикновено харчи около 30/100 нафта. Това е към €35/100 км дизел. Дори при €0.20 тарифа за тока средно 80 кВтч/100 са €16 разход на 100 км или повече от двойно по-малко. 

Съответно пробегът на магистрала е 200-250 км и градско 300-350 км. Обратно е на това, с което сме свикнали с ДВГ возилата, на магистралата да са по-икономични, но електромобилите са различни, поне засега.

Ето му и техническите данни на електро камиона:

  • Постоянна мощност: 2x93 кВт (252 кс);
  • Максимална мощност: 2x150 кВт (408 кс);
  • Въртящ момент: 2x195 Нм;
  • Батерии: LiFePO4, 2x120 кВтч, 400V, 2x1300 кг
  • Зареждане: 6 часа от 44 кВт източник;
  • Замяна на батерии: 5 мин.;
  • Макс. въртящ момент: 2x315 Нм;
  • Макс. обороти на електромоторите: 13,000;
  • Макс. скорост: 87 км/ч (електронно ограничена).

Постоянно говорим за електромобилите като лични коли, но да се минава на ток в тежкия сектор ще има не-малко и вероятно дори (доста) по-голямо значение. Тежките камиони харчат кански количества нафта и замърсяват ужасно околната среда, а в същото време без тях не можем, защото са гръбнакът на транспорта и доставките. Да ги заменяме с чисти, тихи и икономични ще е от огромна полза в множество направления.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (6)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Супер, трябва да се започне отнякъде. И електрически багери и камиони за строителството трябва, че те бълват нон-стоп и концентрирано на едно място. Преди време имаше дълго време ремонт до нас, то бяхме перманентно заоблачени в изгорели газове.

Младен Марков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

А колко струват батериите? Защото при едно интензивно ползване след 1 година едва ли ще могат да се ползват (или поне не при тези показатели). Ако нова батерия е 12000 евро или повече, то икономията е = 0. А ако камиона се ползва и за дълги курсове, то тогава става още по-зле и цената на батерията трябва да е още по-ниска. Съмнява ме компании поради икономически причини да преминат на електрокамион, освен разбира се ако не е с цел PR.

Nanko
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Батериите са с гаранция обикновено 8 години и не виждам причина за никакво притеснение.

Неизразимо по-важното е, че ледовете на Гренландия се топят два месеца по-рано от обикновено (просто за един бърз пример) и последствията от петролното използване са смазващи, просто се правим, че не ги виждаме. Цената на батериите ни е най-малкият проблем, ама най-малкият. "Икономията" дето я правихме и продължаваме да я правим с дизела така ни излиза през носа, а още не сме видели нищо от...

Батериите са с гаранция обикновено 8 години и не виждам причина за никакво притеснение.

Неизразимо по-важното е, че ледовете на Гренландия се топят два месеца по-рано от обикновено (просто за един бърз пример) и последствията от петролното използване са смазващи, просто се правим, че не ги виждаме. Цената на батериите ни е най-малкият проблем, ама най-малкият. "Икономията" дето я правихме и продължаваме да я правим с дизела така ни излиза през носа, а още не сме видели нищо от последствията, че не 0, а е минус 5000...

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

такива ел. камиони биха позволили също и да се разтоварва на закрито, буквално до поточната линия или нещо подобно, което мисля че в не се прави досега заради изходните газове и шума и кой знае още колко причини. а и ще могат по-спокойно да минат през градските части, защото шумът ще е много по-малък и т.н.

александър
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

такива ел. камиони биха позволили също и да се разтоварва на закрито, буквално до поточната линия или нещо подобно, което мисля че в не се прави досега заради изходните газове и шума и кой знае още колко причини. а и ще могат по-спокойно да минат през градските части, защото шумът ще е много по-малък и т.н.


Е, това е то - бравос за този полезен коментар.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Много добре изглежда камиончето, засега май ще е само за къси разстояния. Няма инфраструктура надалеч за зареждания и смяна на батерии, но доста неща са помислили, и изглежда това е само началото, а то е на доста високо ниво. Колкото до батериите, те отдавна не са това, което бяха, особено тези в електромобилите. Бизнеса винаги се стреми да оптимизира разходите си, т.е. той няма да вземе тези камиони, ако няма икономическа изгода от това, въпреки климат, екология и прочие. А щом почнат да ги...

Много добре изглежда камиончето, засега май ще е само за къси разстояния. Няма инфраструктура надалеч за зареждания и смяна на батерии, но доста неща са помислили, и изглежда това е само началото, а то е на доста високо ниво. Колкото до батериите, те отдавна не са това, което бяха, особено тези в електромобилите. Бизнеса винаги се стреми да оптимизира разходите си, т.е. той няма да вземе тези камиони, ако няма икономическа изгода от това, въпреки климат, екология и прочие. А щом почнат да ги купуват, значи има "далавера"

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари