Електробус без батерия е новото чудо на София

Електромобили
В този блог: В нашия градски транспорт вече има електробус, който се зарежда за няколко минути и обикаля цяла София.

Като слушам коментарите на различни хора за новия софийски електробус, веднага ми направи впечатление едно внушение, което се получи от някои медийни заглавия от типа "За първи път в Европа електробус ще се движи в София". Електробуси има отдавна в различни европейски градове – отличителното при този, който се движи в София е, че вместо батерия има ултракондензатор...

Това вероятно звучи доста технически, но за него след малко – първо за инициативата.

Тя е на българо-израелската компания Чериът Моторс и китайския производител Хайгър, които предоставят електрически автобус за тестване на Столичен електротранспорт ЕАД. Електробусът ще се движи в продължение на една година по маршрута на тролейбус 11 в София. Електрическата система, с която е оборудван, е на китайската компания Аоуей, тества се от седем години в Шанхай и в сегашния си вариант осигурява до 25 км пробег с едно зареждане. Самото зареждане става за няколко минути при всяко пристигане на последната спирка (депо Искър) и в центъра на Сточна гара. Това е възможното точно защото електробусът има ултракондензатор вместо батерия. Такава просто не е нужна за маршрут от 25 км и наличие на технология за супер бързо зареждане с ток.

Какво е ултракондензатор

Електрическите двуслойни кондензатори, известни още като ултракондензатори, са електрохимични кондензатори с необичайно висока енергийна плътност спрямо тази на обикновените кондензатори. Повече технически подробности ще намериш на тази Wikipedia страница за суперкондензаторите.

Ефектът на двуслойния кондензатор е забелязан за първи път през 1957 от инженери на General Electric експериментирали с устройства с порест въглероден електрод. Смятало се, че енергията се съхранява във въглеродните пори и има необичайно висок капацитет, но по онова време механизмът на работа бил все още неясен.

В General Electric не започнали веднага допълнителна работа по откритието и модерната версия на устройствата била разработена от изследователи от базираната в Охайо Станфорд Ойл през 1966 г. Това се случило след инцидентно преоткриване на ефекта при работа с експериментални горивни клетки.

Обратно в наши дни, най-голямото предимство на ултракондензаторите е, че могат да се заредят за по-малко от минута (или за няколко минути в зависимост от системата), за разлика от литиево-йонните батерии, при които зареждането отнема часове. Съответно обаче пробегът на превозно средство с ултракондензатори и значително по-малък от този на оборудвано с батерия. Затова ултракондензаторите не са толкова подходящи за автомобили, но за малки разстояния като маршрутите на градския транспорт са лесно и ефективно приложими. Поне засега – в бъдеще е твърде възможно да се осигури по-голям пробег и на ултракондензатори.

elektrobus sofia

И под ефективно имаме предвид, че новият електробус се зарежда за 7 минути на Сточна гара и заминава обратно по маршрута към депо Искър с дължина 11.5 км. В разговор с шофьора на електробуса Росен и неговия спътник Александър минутите за зареждане ни се видяха дори по-малко. Когато електробусът пристигна, пантографът се издигна до зареждащата инсталация отгоре и системата се задейства. Всичко е направено много професионално и самата инсталация от иноксови тръби радва окото с приятен дизайн и изключително малкото място, което заема на тротоара.

Естествено, като е без батерия, ни беше много любопитно да видим как изглежда ултракондензаторният модул. Ето го:

elektrobus ultrakondenzator

От спецификацията на предишния модел на производителя Аоуей знаем, че модулът тежи тон и половина и този тук е с подобно тегло, най-вече заради супер усиления метален кожух, в който се намира.

Електробусът се задвижва с два електромотора всеки с около 100 кВ мощност. Разходът на енергия в посока депо Искър е 45-50% от капацитета, заради няколкото изкачвания по маршрута, а към центъра е по-нисък и пада до 40 процента. Това означава, че технически електробусът може да измине цялото разстояние от около 23 км в двете посоки с едно зареждане, но засега се тества с междинно допълване с ток на Сточна гара.

В цифри информацията ни е за малко под 1 кВтч/км, което прави 10-12 кВтч разход в едната посока. Сметката не би трябвало да се прави точно така, но за ориентир, ако го сметнем по дневна тарифа на тока от 18 ст/кВтч, разходът на електробуса за една обиколка на София е... няма и 4 лева (или 2 лв в едната посока струва няма и два лева!

Това е чудесно, но само като го чухме как тихо свисти при потегляне, без естествено да изхвърля нищо отзад, си паднахме още повече. Ами "мръсният" ток? По този повод китайците, чийто ток идва най-вече от въглищни централи, казват:

Дори да използваш електроенергия от централата, която прави "най-мръсен" ток в целия свят, за неговото производство ще се изхвърля три пъти по-малко CO2, отколкото от ауспуха на дизелов автобус.

zarezhdane elektrobus

Подкрепяме всячески новата технология. И как няма – за човек, който докато кара Туизи яде нафтата с лъжици този електробус е просто мечта. Или да го наречем ултрабус?!? Така и е за всички пешеходци и въобще за жителите на града – подкрепяме тази инициатива и нека да има все повече такива нови чисти возила в българските градове.

И накрая, най-малкият и най-големият електромобил в София те поздравяват с песента "Включи се и ти" :)!

Renault Twizy ecars bg elektrobus sofia

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (9)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Илиян Звездоброев

Ее много благодарско за статията, напомнИ ми да черпя Кога успя да свършиш всичко това? Ти си като фантом! Много се радвам, че разполагаме с този Capabus Ще видим зимата, ако сега е 45-50%, зимата би трябвало да е същия, ако сега пускат климатик, а зимата парно. От температурата, не би трябвало да се влияе ултракондензаторната клетка, и съответно пробега. Ако си се повозил, няма ли да споделиш нещо специфично, или забележки

  Прикачени
  гост
  1. Веселин

Чудесна новина. Само няколко въпроса.

1. Станцията за зареждане стандартните тролейбусни жици ли ползва.? Ако е така като се има в предвид, че такава инфраструктира има на доста места в София, а и други големи градове, това много би улеснили внедряването на такива електробуси.

2. Какъв е живота на ултракондензаторния модул? По принцип тези кондензатори имат десетки хиляди цикли, но все пак какво казва производителя. От статията разбирам че капацитета е около 24КВ/ч.

3. Каква е цената на...

Чудесна новина. Само няколко въпроса.

1. Станцията за зареждане стандартните тролейбусни жици ли ползва.? Ако е така като се има в предвид, че такава инфраструктира има на доста места в София, а и други големи градове, това много би улеснили внедряването на такива електробуси.

2. Какъв е живота на ултракондензаторния модул? По принцип тези кондензатори имат десетки хиляди цикли, но все пак какво казва производителя. От статията разбирам че капацитета е около 24КВ/ч.

3. Каква е цената на това чудо. И ако някой знае колко струва един нов тролейбус (за сравнение).

Виж още
  Прикачени
  гост

1. Отделна система е и добре че питаш, защото сега добавихме снимка в блога и можеш да видиш точно как изглежда отблизо.

2. Капацитетът не мисля, че е толкова и че го мерят в кВтч, очаквам повече данни и тогава ще знаем точно. Животът е много много дълъг, но ще уточним и това с получаването на повече данни.

3. За цената нямам идея, също ми е висящ въпрос, но също се интересувам как е вкл. спрямо новите тролейбуси.

  Прикачени
  гост

[QUOTE=mumojem:995]1. Отделна система е и добре че питаш, защото сега добавихме снимка в блога и можеш да видиш точно как изглежда отблизо.
[/QUOTE]
На втората снимка на блога се получава зрителна измама и сякаш "зареждачката" е закачена за тролейбусните жици
От новата снимка се вижда по-добре.

  Прикачени
  гост

Точно затова ти благодаря, че ме насочи към липсата на по-подходяща снимка . Наистина се получава такава зрителна измама.

  Прикачени
  гост
  1. гост

Има ли някакви новини за този "ултрабус" - как се справя със зимните условия в София? Има ли съществена промяна в пробега когато трябва да има и включено отопление например? А и не на последно място, разбира се - как им понася снега на зарядните "станции". Има ли проблеми при снеговалеж, дъжд и т.н.

  Прикачени
  гост
  1. Мартин Хаджистойков    User

В петък го видях да си върви по маршрута, но не бях с електромобила. Когато съм с Туизи обикновено се засичаме около университета, но само в движение по едно бипване. Тези дни като имам възможност ще мръдна до зарядната на Сточна гара да взема прясно инфо и ще пиша.

  Прикачени
  гост

То интересно как се развива проекта по принцип. На страницата на Чериът Моторс не намирам инфо. А май съвсем скоро изтичат 9те месеца пробен период. Интересно какво ще е заключението, дали ще се сдобием с повече такива чудеса, или не. Може бидейки технически чудесно, да го отхвърлят като икономически неизгодно, ако са много скъпи да речем.

  Прикачени
  гост
  1. Krasimir Kostadinov

http://rvbatt.com/?p=2228 Суперкондензатори – устройство, видове и приложения

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна