Да минеш на зелено винаги е по-добрият вариант, включително за индустрията

Полезно и ефективно
В този блог: По пътя към Зелената реиндустриализация – форум организиран от Списание Мениджър и GLOBUL.

Мястото около паметника на Цар Освободител в София е като магнит за събития. А когато те са за доброто на България, се получава един наелектризиращ ефект за нашето по-добро бъдеще...

В началото на 90-те за мен това място беше истински наелектризиращо – един невероятен абитуриентски бал в тогавашния хотел София е запечатан приятно в съзнанието ми. Сега, след повече от 20 години, отново съм на това място – този път с електромобил и много нови съмишленици, за въодушевяващи промени в нашия живот.

Само така мога да опиша с няколко думи впечатленията си от форума Зелената реиндустриализация, организиран от Списание Мениджър и GLOBUL в Radisson BLU Grand Hotel на 10 юли, 2014 г. А споделянето ми тепърва започва.

Направо заемаме местата си и още от първото представяне в началния панел разбрахме колко солидни и добронамерени са намеренията на Норвегия към израстването на България. Това е заразителен пример за това как сами можем да просперираме просто като реализираме собствените си добри намерения, пламенно!

И започна разговор за кръговата икономика. Накратко, това е икономика, в която всичко, което произвеждаме и използваме, се върти отново и отново в системата. Например, трябва да забравим за понятието "боклук", защото всичките ни отпадъци могат да се рециклират.

Но за да създадем такава икономика и да се включим активно в променения ни модел на производство и потребление не можем да чакаме новите ефективни технологии да станат много по-усъвършенствани и достъпни и изведнъж да започнем да ги използваме. Това няма как да "анулира" бързо промените в климата, които предизвикахме. Трябва още отсега и по-скоростно да се включим в новата ефективна зелена вълна.

Ето, темата за отпадъците, например, е от изключителна важност. Защото според оповестени данни България е на последно място в Евросъюза по подготовка и рециклиране на отпадъци. У нас имаме 97% депонирани отпадъци и само нищожните 3% се рециклират. С други думи – според изпълнителния директор на ЕКОПАК Тодор Буруджиев, 10 кг/жител на година рециклирани отпадъци, а за сравнение, в Германия стойността е 340 кг/жител на година!

Невероятно много имаме за наваксване. Затова сега и тук отправям призив към теб: 

Купи си контейнерчета, разделяй отпадъците и ги хвърляй в цветните контейнери! Дори да виждаш неща, които не трябва да виждаш, като смесени отпадъци в тези контейнери, изхвърляне в камиона за отпадъци заедно с общите и т.н., продължавай. Ти си потребител, имаш отговорност, и чрез нея добавяш стойност за икономиката на България. Отговорността на преработвателите и всички по веригата също трябва и ще се повиши. Всички имаме огромен интерес от това.

Ясен Гуев от GLOBUL зададе много въпроси за последствията. Защото не му харесва това, че по медиите, a и въобще масово коментираме първо високата цена на зелената енергия. Но цената, която плащаме от, хайде да го нарека "не-зеленото", е много по-висока в дългосрочен план и за здравето, и за икономиката, а и за живота ни като цяло.

forum zelenata reindustrializacia

През цялото време на форума, който се провеждаше в една от конферентните зали на Radisson BLU, пред хотела имаше красив зелен Рено Туизи кът на Рено Нисан България. И под зелен имам предвид наистина зелен. Килим от истинска трева с масичка и малко диванче плюс две бели туизита, а до тях нашето :). Бяха там за тест драйв, разбира се, който започна още от сутринта, а в програмата на форума беше вписан заедно с обяда. По-късно след като приключи втория панел с нашето участие разбрахме, че за деня са направени 15 теста с Туизи, което е чудесно.

Вторият панел беше по темата Възвръщаемост на зелените инвестиции. В него наблегнахме доста повече на електромобилите. Започна Милен Милев от Чериът Моторс, който представи подробно електробуса, движещ се в момента експериментално по линията на тролей 11 в София.

Куриерската компания Спиди е първата българска фирма закупила голям брой електромобили. Точно до нас седеше Данаил от Спиди, който разказа как се е родила идеята и сподели интересни аспекти от използването на електрическите миниванове на Рено. Едно от предизвикателствата за ръководството на компанията било как куриерите ще възприемат новата технология, за което имахме възможността да направим специален блог.

Интересен въпрос от публиката зададе Боян от Денкщат, който каза, че неговата организация вече използва куриерски услуги само от Спиди, заради това, че компанията използва електромобили. Боян попита дали в Спиди отчитат такива елементи в поведението на своите клиенти и като призна, че още не събират данни по въпроса, Данаил намери за много интересна идеята и обеща да я разгледат.

Панелът завърши с нашите осем минути, които председателят на БАЕПС Ангел Николов започна с представяне на асоциацията. Основната функция на организацията е да служи като свързващо звено между потребители, бизнес, производители и организации, както и да обединява своите членове на ентусиастки принцип за популяризиране на електрическата мобилност.

Последва представяне на eCars.bg, което започнах с думите, че според нас преди да говорим за възвръщаемост на зелените инвестиции, трябва много добре да информираме обществеността за електрическата мобилност. Това е и причината да създадем няколко интернет страници за електромобили в добавка към блога, а това са:

  • Elektromobili.bg – Инфо платформа;
  • KaramEL.bg – Обяви за електромобили; и
  • VsichkoTok.bg – Онлайн локатор на зарядни станции за електромобили.

Последният се произвежда в момента и с него затваряме информационния кръг за електромобилите, което е и нашият вариант на кръгова икономика, макар и само заради съвпадението на думите :).

Форумът завърши с представяне на пилотния проект за групови доставки на електромобили на БАЕПС, който Ангел описа като много по-голяма вариант на направената от Спиди инвестиция. Това е голям проект за доставка на 1000 лекотоварни електромобила за бизнеса, по който вече работим и очакваме с реализирането му да раздвижим значително електрическата мобилност в България.

Благодарим отново на организаторите и ще се радваме на следващия форум да видим още примери за електромобилни инвестиции като тази на Спиди, както и изпълнени конкретни проекти, които да бъдат представени на публиката. Пожелаваме, и ще работим заедно с всички, целите на Зеления кръг за България 2020 да станат реалност, защото ние ги заслужаваме.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

  • Няма открити коментари

Коментиране като гост

0 / 9999 символно ограничение
Текстът трябва да е между 5-9999 символа

Потребителски рейтинг: 0 / 5

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Най-нови теми от форума