Да си пускаш електромобила да се зарежда, но да ти го спират от разстояние?!

Технологии
В този блог: Тест на система за временно спиране на зареждането на електромобили при пикови натоварвания на електро мрежата.

Големи автопроизводители си сътрудничат с 15 ЕРП-та в САЩ за разработване на технология, с която електромобилите "да си говорят" с ЕРП сървърите през cloud система. Целта – да се спомогне управлението на енергийното потребление и да се подобри ефективността на електро мрежата...

Това веднага ни провокира да се замислим повече по темата и да разгледаме възможните предимства и недостатъци. Ford, Honda, BMW, Chrysler, GM, Mercedes-Benz, Mitsubishi и Toyota, заедно с 15-те ЕРП-та, работят с ERPI (Electric Power Research Institute) по пилотен проект за създаване на комуникационна платформа базирана на стандарти, която да управлява връзката между електро мрежата и електромобилите. С тази платформа ЕРП сървърите ще контактуват с колите на потребителите, които се включат в програмата, изпращайки заявки за временно спиране на зареждането в периоди на пиково натоварване на мрежата.

Интересното е, че участващите компании са готови да предоставят финансови стимули на всеки, който предостави колата си за тест. Оставя се възможност за отказване на заявки за временно спиране на зареждането.

Ето сега един сценарий, разигран на долната графика:

  1. Лято е, прибираш се от работа в 17:30;
  2. Включваш електромобила да се зарежда в гаража;
  3. Влизаш вкъщи и пускаш климатика;
  4. Малко по-късно включваш печката, за да приготвиш вечерята.

В този момент стотици хиляди хора правят същото (натоварват мрежата с пускане на множество електроуреди).

Потреблението на ток се увеличава – вечерният пик започва да натоварва мрежата и потреблението трябва да се намали.

Това може да стане чрез дистанционно временно спиране на зареждането на включените в мрежата в момента електромобили. Ето как:

Местното ЕРП установява огромното натоварване върху мрежата и изпраща следното автоматично съобщение до централен сървър, който комуникира със сървърите на автопроизводителите:

ЗАЯВКА ЗА СПИРАНЕ НА ЗАРЕЖДАНЕТО

Централният сървър на свой ред изпраща автоматично съобщението към другите сървъри.

Те препращат съобщението към всяка включена електро кола, която връща отговор до сървърите ЗАЯВКАТА ЗА СПИРАНЕ НА ЗАРЕЖДАНЕТО Е ПОЛУЧЕНА и спира зареждането.

След отминаване на пика в потреблението на ток, централният сървър изпраща ново съобщение, че зареждането може да продължи.

Логично и правилно е да се разработи и внедри такава система. Тя би била ефективна по една проста причина – не е сигурно, че хората масово ще се съобразяват с препоръката да включват електромобилите си за зареждане след 22:00, когато потреблението на ток намалява.

Защото последното също е логично, а и по-евтино за всеки от нас. И предвид факта, че с малки изключения и сега електромобилите си имат специално разработени мобилни приложения, с които зареждането и други неща могат да се управляват дистанционно, просто нямаме оправдание да не използваме тези удобства. Въпрос на някакви секунди е да зададеш от телефона си определен час, в който колата да започне да се зарежда – лесно, просто и ефективно. Само добавяш това като първа точка в горния сценарий. Задаваш час, включваш колата в мрежата и тя започва да се зарежда в зададения час (например 23:00). Така хем избягваш пика в потреблението, хем зареждаш на доста по-евтината нощна тарифа.

Въвеждането на такава система има и потенциален недостатък. По първоначалния сценарий, да включиш колата да се зарежда веднага след работа, е защото може да искаш по-късно да излезеш и за това ти трябва енергия. Ако обаче докато вечеряш сървърите инструктират колата да спре зареждането, нужната енергия няма да влезе в батерията.

Даваме този пример, защото има много хора, които правят това – излизат след вечеря. Затова такива и други примери трябва да се взимат предвид при разработването на нови приложения и системи за контрол на зареждането. За щастие различни организации се занимават с тези неща от поне десет години насам и вече има натрупан опит в областта. Хубавото е също така, че ще имаме възможност да отказваме заявки за спиране на зареждането. Така, ако ще излизаш и ти трябва заряд, ще го имаш, а пък ако не, временното спиране на зареждането заради пика няма да те притеснява.

На теб как ти се вижда идеята? Сподели какви предимства и недостатъци виждаш в коментарите отдолу.

elektromobili_cloud_komunikacia

От: Electric Cars Report

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (6)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Илиян Звездоброев

Интересно четиво - идеята е добра. Значи колата трябва да е постоянно online, с 3G или wi-fi от къщата за да получи заявката. Наистина е хубаво да можеш да отказваш заявките, но пък да не се преиграва с това.

Я коментарите работят

  Прикачени
  гост

Мхм, оправиха го каквото имаше като проблем и сега можем да си коментираме

Иначе връзката е по-скоро през кабела, защото зарядният кабел всъщност е и комуникационен - 7-пиновият Менекес имам предвид. Съответно самото домашно зарядно устройство в гаража може да е свързано със сървъра на ЕРП-то и колата като е включена в него получава команди по комуникационния интерфейс на кабела.

  Прикачени
  гост
  1. Петър Стойчев

По-ниските тарифи след 22.00 часа примерно нямат ли съшия ефект?

Аз примерно съм си настроил тарифите на ЕВН по лятно и зимно време и съм настроил колата да се зарежда на нощна тарифа.. Влючвам си я като се прибера надвечер, а тръгва да се зарежда след 22 или след 23 ч. Ако знам, че ще излизам преди това.. изкарвам и вкарвам пак кабела за под 5 сек. и зареждането по тарифи се отменя и автоматично почва веднага.

А иначе това дали работи при коли като моята които откъм колата са с 5 пинов...

По-ниските тарифи след 22.00 часа примерно нямат ли съшия ефект?

Аз примерно съм си настроил тарифите на ЕВН по лятно и зимно време и съм настроил колата да се зарежда на нощна тарифа.. Влючвам си я като се прибера надвечер, а тръгва да се зарежда след 22 или след 23 ч. Ако знам, че ще излизам преди това.. изкарвам и вкарвам пак кабела за под 5 сек. и зареждането по тарифи се отменя и автоматично почва веднага.

А иначе това дали работи при коли като моята които откъм колата са с 5 пинов кабел? Дори от другата страна да се включи менекенс, нали откъм колата е 5 пинов? Или и по него могат да минават командни сигнали?

Виж още
  Прикачени
  гост

Точно, това имах предвид в блога - че хем е по-евтино да си зареждаш след 10 или 11 вечерта, хем колата не дърпа ток в пиковите часове от 8 до 10.

7-пиновия го дадох за пример, защото ще е стандарт, но не мисля, че е проблем да има комуникация и в зарядни кабели с по-малко пинове.

  Прикачени
  гост
  1. Жеко

Трябва също да се съобразяват и с това къде се намира колата в момента (примерно по GPS) и да се спират колите които са в даден регион, а не ако има пик в щатите да спрат и колите в бг за които по това време е нощ и няма пик.

  Прикачени
  гост
  1. Николай Иванов

При мен няма софтуер в автомобила, но съм си купил таймер за отложен старт и съм го програмирал да пуска зареждането в 23 ч. Така определено се пестят пари, особено ако зареждаш ежедневно.

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна