Print this page
Понеделник, 11 Юни 2012 09:39

Електромобил с какъв пробег ти трябва (с анкета)?

От
efikasnost probeg elektromobili

Миналата седмица GM обяви, че увеличава пробега на Chevrolet Volt 2013 от 56 на 61 км. Това са официалните данни за пробега на модела от {tooltip}EPA{end-link}Environmental Protection Agency{end-tooltip}. В нашия тест с Opel Ampera също се движехме в тези граници и поне засега стилът на шофиране и пътните/атмосферните условия влияят значително на пробега на електромобилите. При Volt (важи и за Ampera) подобрението идва от LG, която доставя клетки за батериите на GM и сега подобрението очевидно е в обемната енергийна плътност на въпросните клетки, с което GM ще може да побере 16.5 кВтч капацтет на мястото, където през януари 2011 г.  имаше 16 кВтч. В съобщение до медиите от GM уточняват, че "тестовете показаха по-ниско ниво на деградиране на клетките на батерията, издъжане на температури до -30°C и по-ниско влияние върху енергийната пропускателна способност"...

Една бърза сметка показва, че подобренията в клетките представляват увеличение в обемната енергийна плътност от 3.125% само за две години, заедно с малко подобрение в жизнения цикъл и производителността в студено време. Може и да изглежда малко, но постижението всъщност е впечатляващо от гледна точка на проучвания, тестове и производство. За сравнение, подобренията, които Nissan прави в електрическия LEAF са от абсолютно същото естество. Същия или малко по-голям пробег за модел 2013, но способност за по-ефективно използване на този пробег, което значи, че определени условия вече не влияят толкова силно на батерията. Тя просто е по-добра в това да доставя в по-голяма степен пробега, за който е проектирана.

Неатрактивното в случая е това, че тези стъпкови подобрения не водят и до намаляване на цените. Проучванията, разработката и производството на батерии оформят дълъг, бавен и скъп процес, който няма нищо общо с краткото продуктово развитие и стъпаловидните спадове в цените като по време на компютърната революция.

С това подобрение на GM и предстоящия този месец старт на продажбите на Tesla Model S стигаме до вечния враг на ефикасността на електромобилите – притеснението от малкия пробег.

В света на финансите, стойността на всеки актив се базира на броя плащания, който неговият собственик може да получи за даден период от време, както и стойността на всяко плащане. Така, хотелска стая за 500 лв на ден носи повече от луксозно студио, което се отдава за 500 лв на седмица и на свой ред е по-доходоносно от апартамент за 500 лв на месец. Недвижимите имоти и батериите нямат нищо общо, но присъщата им стойност за собственика се базира на същите финансови закони. Пълното ежедневно използване увеличава максимално стойността на актива, докато недостатъчната употреба и бавната възвращаемост я намаляват.

{minipolls id="e-probeg" title="Електромобил с какъв пробег ще си купиш?"}40-80 км||100-150 км||200-500 км{/minipolls}
Прехвърляме се директно при различните електро модели на пазара, за да видим каква е тяхната ефикасност, според монтираната на борда батерия.

Идеята е в това, че реално погледнато моделите с по-малък пробег с едно зареждане на батерията са по-ефикасни. Новия зареждаем Toyota Prius, например, има батерия с 5.5 кВтч капацитет и изминава до 18 км с едно зареждане. На този етап от развититето на ЕПС технологиите и зарядната инфраструктура се предполага, че купуващите си електромобил имат възможност да го зареждат самостоятелно, включително на работното място. В такъв случай със зареждаемия b може да си удвоите пробега от 18 км на 36 км, като го заредите веднъж през нощта и след това на офис паркинга през деня. Така изминавате разстояние, типично за повечето шофьори, а Prius не е много скъп.

Ниво надолу в ефективността е двойката Opel Ampera/Chevy Volt. Засега оставяме настрана предстоящия оптимизиран пробег за модел 2013 и взимаме за основа 56-те км, които електромобилите с удължен пробег на GM изминават официално. Ако изминавате толкова или по-малко дневно, използвате до 100% от енергията на батерията, но това прави два пъто по-малко в сравнение с Prius, където имаме 200% използваемост. Разбира се, при по-голям дневен пробег Volt/Ampera може също да бъдат зареждани през деня (отнема 4 часа). Но тук се намесва и цената. За по-голяма батерия се плаща доста повече и в случая зареждаемият Prius определено е по-евтин от Volt или Ampera.

На ред е Nissan LEAF, който представлява стандарта за електромобилен пробег в момента – с около 150 км с едно зареждане. Всъщност, в САЩ LEAF и Volt са доста по-близки до цена, отколкото в Европа, където за база можем да вземем €36,990 за LEAF и €43,990 за Ampera, в Германия. Аmpera, между впрочем, вече се продават и у нас от Дженеръс Ауто, на лизинг от 1180 лв на месец (за повече подробности звъннете в Дженеръс и търсете електромобилния мениджър Васил Василев). Европейската статистика показва, че огромната част от шофьорите на стария континент изминава до 80 км на ден, което сваля ефективността на LEAF до само 56%.

Стигаме до топ изпълнението при електромобилите в наши дни – Tesla Model S. Най-ефикасен тук се оказва "най-слабият" модел с 40 кВтч батерия, защото цената (на батерията) му е най-ниска. С пробег от 230 км с едно зареждане този вариант има фактор на ефективност на батерията от 29%. След това идва версията с 60 кВтч батерия, която слиза на 20% със своя пробег от 320 км и накрая топ изпълнението с 85 кВтч, с пробег до 480 км (дори 515 км за изненада на хората в Tesla), чийто фактор на ефективност спада до 14%.

Батерииите са все още  скъпи, а цената им една от най-строго пазените тайни. GM не казва нищо по-въпроса, но според експерти цената на батерията на Volt/Ampera е под $12,000. За сравнение, отново според експерти, при Tesla Model S-85 цената на батерията отива на около $45,000. В повечето случаи с Model S-85 няма да спестите повече от неизползвано гориво, отколкото с Ampera, освен ако не ходите всеки ден до морето или въртите супер километри по различни поводи. Иначе казано, ако няма да използвате ефективно (поне 4-5 дена от седмицата) по-големия пробег на Model S-85, да платите $33,000 си е доста ненужно. Е, има и неща като клас, лукс, усещание и т.н.

Всичко това се обляга на статистиката, а автопроизводителите разчитат много на нея, за да взимат правилни маркетинг решения. Горното подреждане може да ви изглежда неточно, ако ежедневният ви пробег или начин на употреба на автомобил излиза от тези рамки, но е добър ориентир за реалната ефективност на електромобилния пробег, още повече предвид засега солидните цени на електромобилите. Погледнете го и така. В момента още нямаме бързи зарядни станции, но цените им падат бързо и такива вече се монтират в различни европейски държави – ще ги има и у нас. Та, с пробег от 150 (като на LEAF, електрическия Ford Focus или Renault FLuence Z.E.) може спокойно да идете на екскурзия от София до Велико Търново, например. Просто някъде по средата ще спрете за бързо зареждане за 20-30 минути, което може да комбинирате с хапване и с напълнена отново батерия стигате без проблеми крайната точка. Това елиминира проблема с уж краткия пробег с едно зареждане, а в същото време не карате супер скъп електромобил.

Да не забравяме и супер луксозния Fisker Karma, електромобил с удължен пробег като Ampera – изминава до 80 км с едно зареждане на ток – но в луксозния клас. Наред с Model S-85 има клиенти и за Karma, а дали те ще използват максимално ефективно възможностите на своя електромобил е съвсем друг въпрос.

eCars.bg

Прочетено 1613 пъти Последна корекция Понеделник, 11 Юни 2012 12:05
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.