Print this page
Сряда, 14 Ноември 2012 00:45

Shocker! Tesla Model S Kола на годината 2013 на Motor Trend

От
tesla_model_s_kola_na_godinata_motor_trend_2013

Tesla Model S e Кола на годината 2013 на Motor Trend – от вчера всички големи сайтове пишат за новината!

Въвеждам Motor Trend Car of the Year 2013 в Google и първите няколко страници показват новината, отразена от топ американските сайтове и медии. В 64 годишната история на наградата, Motor Trend за първи път отличава изцяло електрически автомобил, но най-впечатляващото е, че никоя кола-кандидат досега не е получавала пълно мнозинство от гласовете на журито. И това Shocker! на корицата...

Е, Tesla Model S успя. Електромобилът проби!

Състезанието за първото място е много оспорвано. Но тази година от единадесет кандидати, за първи път електрическа кола покори сърцата на всичките членове на журито на Motor Trend и в резултат Model S, изцяло заслужено, получи най-добра оценка и титлата Кола на годината 2013. Получена от Motor Trend, обаче, тази награда е една от най-престижните в автомобилния свят! И това само дни след като супер електрическият седан на Tesla спечели приза Кола на годината на Аutomobile Magazine и е обявен за едно от 25-те най-добри изобретения на годината на Time Magazine.

С толкова много история зад гърба си, Motor Trend е икона в автомобилната журналистика. Не познавам никой от компанията, но от Autoblog разбирам за думите на Ангъс Макензи от Motor Trend, който нарича Model S "вероятно най-завършената изцяло нова луксозна кола от оригиналния Lexus LS 400 насам." В онази 1989-та топ изпълнението на Lexus хвърли ръкавицата на топ германските лимузини и ето че сега Model S е пред всички. "В сърцето си Tesla Model S е просто дяволски добра кола, която на всичкото отгоре е и електрическа", добавя Макензи.

Историята е такава, че за маркетинга на Tesla Motors се грижи Джордж Бланкършип. Ако името не ти е познато - това е бившият маркетинг директор на... Apple. Tesla Motors просто променя толкова много неща в автоиндустрията, в отношението към хората (някак не ми пасва да използвам клиенти), в пазарното си представяне и позициониране, че целият стар модел вече се клати. Доказателството е в това, че американската асоциация на авто дилърите (и някои дилъри) се опитват да съдят Tesla Motors за това, че компанията не работи по традиционния модел на автосалоните. Вместо това, Tesla си отваря магазини в молове! О, не би ли било страхотно да разнообразиш скучното обикаляне за парцалки с половин час в модерен салон, да влезеш в електромобил, да научиш повече за електрическата мобилност или просто да помечтаеш?

Model S е красива кола. Но два други елемента изиграват основна роля за избора на журито на Motor Trend - производителност и икономичност. Опитвам се да си представя какво е да имам кола с мощност 416 коня (дори не под капака) и ускорение (на топ варианта) за 4 сек. до 100 км/ч, но с еквивалент на разход няма и ТРИ НА СТО!!! И това при нормално каране, не при икономии за "тънчене"! Всъщност най-доброто постижение на Motor Trend с Model S се равнява на 2/100 разход с ДВГ кола!

Наградата даде и заслужен повод на ИД на Tesla Елон Мъск да отвърне на не особено приятната забележка на кандидата за президент на САЩ Мит Ромни, по времена на предизборната кампания, че Tesla Motor е "загубена работа". Отличието на Motor Trend даде повод на Мъск да каже просто: "Всъщност, в ретроспекция той е прав, но за обекта на това твърдение, не за субекта". Пред репортери Мъск е казал още и, че вярва, че тази награда може да помогне за осигуряване на правителствена и обществена подкрепа за електрическите коли: "Не очаквам да стане по-лошо за електромобилите, надявам се, че ще стане малко по-добре."

Хм, те с $7,500 отстъпка за покупка на електромобил и по-ниски цени американците не е като да нямат подкрепата на правителството. А преизбраният президент Обама говори дори за $10,000. Аз съм щастлив и от 5-те хиляди лева предложени у нас и ще се радвам този стимул да стане факт наистина скоро.

В по-широк план и в заключение, тази невероятна награда от Motor Trend може да е началото на гигантски скок за електромобилите. Tesla Motors може би се намира и пред уникалната възможност да стане лидер в автоиндустрията. И си личи, че маркетингът на компанията е сходен с този на Apple. Като се върна малко назад връзвам нещата и с неприятната случка с Top Gear. Тя като че ли провокира Tesla да изолира журналистите допълнително и точно в стил Аpple компанията нахъсваше всички с продукта си, държеше ги настрана и когато позволи на големите авто и други медии да седнат зад волана на Model S, ето до какво доведе тази стратегия – Кола на годината!

Сега ми остава да си налягам парцалите, за да успея да си осигуря средства за поръчка на Model S. Не зная, дали от България вече има резервации, но след като Model S вече е в Европа, най-после имаме уникален електромобил много по-близко до себе си. Наистина е въпроса на време и очаквам с нетърпение първия Model S в България. А дотогава, с програма от студиото Laughing!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Прочетено 3110 пъти Последна корекция Сряда, 14 Ноември 2012 02:45
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.