И след дългото чакане, изведнъж, на 25 октомври на Facebook страницата на Тesla Motors се пръкна снимка на Model S от Мюнхен. Няколко демо бройки са вече в Европа. Доколкото знаем дори първите европейски тест драйв приключения вече са започнали, а сега научаваме и за първата публична лекция на Елон Мъск в Европа, в Оксфорд.
Едно от най-важните неща от това събитие в университета е щипката ценна информация за европейския пазар:
Tesla Model S цени за Европа ще бъдат обявени следващия месец, а доставките се очаква да започнат през втората половина на 2013 г.
И сега на Facebook страницата на eCars.bg има едно Tesla Motors видео (от церемонията по награждаването на Motor Trend) и ако не сте гледали Елон, там може да видите неговата лека припряност пред публика. Така е било и в Sheldonian theatre в Оксфорд според колегите от TheGreenCarWebsite, където представяйки се набързо, Мъск, типично за него, не е пропуснал да омаловажи огромната си роля в енергийния и транспортен сектор.
И сега компанията на човека продал PayPal на ebay се движи добре, въпреки че тепърва предстои да излезе на печалба, но Елон, отново типично за себе си, гледа напред и смята, че в сферата на електромобилите има потенциал за огромен пробив с помощта на супер кондензаторите, при това в близко бъдеще. Teslaвече се справя достатъчно добре и с наличните днес технологии при литиево-йонните батерии и сега целта на компанията е да свали цените чрез увеличаване на производството, вместо на енергийната плътност на батериите. Това ни звучи доста икономически правилно!Друго икономически целесъобразно решение, според Елон, е задвижването на електро коли дори без чиста електроенергия, защото е по-ефективно да произвеждаш енергия на ниво централа – два до три пъти, по-точно. Но абсолютната цел на Елон, като собственик на SolarCity, е производството на възобновяема енергия.
На въпрос от публиката, Елон отговаря и защо не смята, че биогоривата не са алтернатива на електричеството. Като управител на соларна компания той критикува биогоривата като индиректен метод за добиване на енергия с използване на растения вместо слънчевата светлина и земя, която иначе е предназначена за земеделие. Според Елон енергийната неефективност на биогоривата е такава, че в най-добрия случай те имат 0.2 процента ефективност в сравнение с около 20 процента ефективност за соларните панели в наши дни. Съответно, прогнозирайки, че "слънцето ще бъде най-големият източник на енергия в бъдеще", Мъск вече се грижи за задвижването на електро колите с чиста енергия с наскоро обявената Tesla Supercharger мрежа за шофьори на Model S в САЩ.Малко остава до обявяването на европейските цени на Model S, значи, да си дойдем на думата, защото е нормално да ни интересува повече какво става и предстои в Европа. Практиката показва, че обикновено цените в Америка са по-ниски от европейските и затова силно се надяваме да не се получи така, че американските цени на Model S да се запазят и в Европа, но с € знак отпред. Няма да е фатално при сегашния курс Евро-Долар, но не е малко като горница, а далеч не навсякъде в Европа имаме държавни стимули за покупка на електромобил. Поне на този етап.
Има индикации, че можем да видим и по-големия Model X на автосалона в Женева следващата година, но това все още не е потвърдено. Засега бизнес формулата на Tesla работи много добре с придвижване от малкия култов и доста скъп Roadster към в някои варианти наполовина по-евтиния Model S. В дългосрочен план Tesla има намерение да произвежда и по-евтин (и по-малък от Model S) електромобил, най-малкото заради конкуренцията, която големите автопроизводители неминуемо и съвсем скоро ще гарантират. Целта е просто електромобилите да започнат да ни харесват повече от колите с ДВГ. Затова Мъск заключава:
eCars.bg / Elektromobili.bg