Понеделник, 10 Декември 2012 11:33

Tesla Model S 60 кВтч: Официален пробег 335 км + уточнение за разхода

От
tesla model s 60 kwh bateria 335 km probeg

Според официалните тестове на Tesla Model S с 60 кВтч батерия в САЩ, "средният" вариант на електрическия седан изминава 335 км с едно зареждане.

За да бъде приет за официален, разходът на енергия на даден автомобил (електромобил) в САЩ трябва да бъде тестван от Агенцията за защита на околната среда {tooltip}EPA{end-link}Environmental Protection Agency{end-tooltip}. Това вече е направено и за Tesla Model S варианта с 60 кВтч батерия, чието производство трябва да започне скоро (сега в завода сглобяват само 85 кВтч колите) и традиционно близките до потребителските "показания" на EPA дават супер приличните 335 км пробег с едно зареждане на средното (като батерия) ниво Model S...

Електромобилите се движат с ток и това прави понятието за разход л/100 км, с което сме свикнали, неприложимо (без преизчисляване) при тях. Това провокира въвеждането на ново понятие – еквивалент на горивен (бензинов) разход, който превръща изразходения за 100 км ток в така познатите ни л/100 км. За Tesla Model S 60 кВтч този показател е средно 2.5 л/100 км (2.4 в града и 2.5 извън). За сравнение, средният еквивалент на горивен разход на значително по-лекия Nissan LEAF е 2.4 л/100 км (2.2 / 2.6 в/извън града) – буквално същият. Май Model S е доста добре проектиран... Още едно сравнение, макар и с прототип – задвижваният с електромотори в колелата концепт SIM-LEI има същия пробег като Model S 60 кВтч, но с 24.5 кВтч батерия – о, това пък е значителна разлика...

ВАЖНО!

Тези 2.5 л/100 км среден разход се изчисляват спрямо енергиен еквивалент 1 литър бензин = 8.9 кВтч и имат сравнителна цел. В някои български форуми сме виждали да се използва и 1 литър бензин = 12 кВтч, но това е не е правилно – 12-13 кВтч отговарят на 1 кг (не литър) бензин! За по-сигурно и точно, изчислявайте разхода на своя електромобил като умножавате изразходените за 100 км киловатчаса по цената (тарифата) на електроенергията. Например 20 кВтч по 0.18 лв = 3.6 лв разход за 100 км (което, ценово, отговаря на 3.6/2.5 = 1.44 л/100 бензин).

Това, че EPA "оценява" Model S 60 кВтч на 335 км пробег, разбира се, не означава автоматично, че всички ще постигат такъв. Motor Trend, например, успя да измине 376 км с топ варианта с 85 кВтч батерия, с разход от 78.2 кВтч за това разстояние (и 4 мили оставащ пробег), при 425 км пробег според официалния EPA показател. Това е около 12% по-малко и ако вземем едни средни 10% по-малко за отправна точка, вероятно при потребителските тестове от този тип с Tesla Model S 60 кВтч можем да очакваме пробег от около 300 км с едно зареждане. Това е малко над 250-те км, които ни се струват удачни за прекосяване на България – с едно зареждане по средата (за предпочитане бързо, разбира се) – до морето или от там ще струва около 25 лв в едната посока. Ето една примерна сметка:

Зареждате догоре в гаража си или от домашен източник – при 60 кВтч капацитет, ако приемем, че има 10% "заключена" резерва, ще може да заредите най-много 54 кВтч. На по-скъпата дневна тарифа това прави малко под 10 лв.

След това междинното зареждане на бърза зарядна станция ({tooltip}до 80% за 30 мин{end-link}при 200 изминати км тук ви остава заряд от примерно 20 кВтч и ще заредите макс. 30 кВтч{end-tooltip}) може да е нещо от сорта на 15 лв (тук правим предположение на база цени в чужбина – имаме информация за "бързи зарядни сесии" за $7 еднократно, но да завишим до 15 лв за всеки случай, и ето ги общо 25 лв в най-скъпия вариант. Ако у дома сте заредили на нощна тарифа първоначалното зареждане ще е за под 7 лв и при по-евтин междинен вариант от 12 лв, да речем, може да паднете и на 20 лв разход за цялото разстояние от около 400 км.

Да, с мини дизел, който харчи 4/100 разходът е само 40 лв или пък с метанова кола също е много евтино, но едва ли е уместно да "сваляме" нещата само до цената на пътуването. Ако го правим така, с автобус от Варна до София еднопосочният билет струва 33 лв... 

Интересното при Model S 60 кВтч, е ,че този вариант на електрическия седан изглежда изключително смислен от икономическа гледна точка, защото:

  • Има доста приличен пробег;
  • С близо 15% по-евтин е от 85 кВтч версията;
  • Ускорява само с {tooltip}половин секунда по-бавно{end-link}От "стандартния" 85 кВтч вариант{end-tooltip}.

След повишението от $2,500 в цените на Model S от 1 януари 2013 г. 60 кВтч версията ще стартира от $69,900 (надяваме се до края на декември 2012 да бъдат обявени и цените за Европа), срещу $79,900 за 85 кВтч батерия. Тук е важно да кажем, че новата Supercharger опция е част от стандартното оборудване на 85 кВтч нивото и е точно такава – опция – за 60 кВтч оборудваните коли. За да се сдобиете с нея в своя 60 кВтч Model S, ще трябва да заплатите $2,000.

За нас в България това е от много малко значение засега, защото със сигурност знаем, че колите ще дойдат далеч преди Tesla да започне да изгражда Supercharger мрежа тук, ако това въобще стане някога у нас. Засега няма (поне в eCars.bg) коментари и форум теми, в които някой да потвърждава, че е направил поръчка за електрическия седан, но кой знае, съвсем скоро може да се появят такива Wink.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че е полезно, ефективно, практично и качествено.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако имаш регистрация в eCars.bg, значи сме те абонирали автоматично. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на бюлетина.

Прочетено 2903 пъти Последна корекция Понеделник, 10 Декември 2012 12:54
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.