Понеделник, 31 Декември 2012 19:46

Електромобилите през 2012-та: наистина ли се случиха толкова много неща?

От
elektromobili_2012

Най-интересните електромобилни истории на eCars.bg от 2012

Празниците са хубаво нещо. Човек може да си почине, да се отпусне в приятна обстановка и... да се огледа. А празниците в самия край на годината са най-подходящи за поглед назад към цялата година. В нашия случай, този поглед, разбира се, обхваща света на електрическата мобилност. Невероятно е колко много неща се случиха, без да пренебрегваме факта, че та са много по-видими за хората, които още отсега са "потънали" в този все още не обхванал масово човечество начин за лично придвижване. И ако трябва да отличим едно важно нещо, то е свързано точно с последното – 2012-та приземи мнозина, полетели твърде високо в своите електромобилни мечти. Страхотно, защото така влакът се върна отново на релсите. И по-добре да не го забързваме отново, че така ще е по-лесно и привлекателно за много повече хора да се качват в движение...

Сега, като връщаме лентата, през 2012 г. с електромобилите наистина се случиха много, много неща. Само след няколко месеца ще станат две години откакто започнахме да разказваме електромобилни истории в eCars.bg – да си "част от нещата" прави обобщаването им по-лесно. Този блог е един малък портал към случилото се през цялата 2012-та, с всичките промени в нагласите и действията ни, що се отнася до електрическата мобилност, но как да го подкараме? Чудехме се дали да излеем всичко, опитвайки се спазваме последователността на нещата или пък да го караме по месеци. Е, в крайна сметка се получи някакъв микс, малко или много заради желанието малко от малко да има ред. Разбира се, ще го караме с по-отличителните събития – че инак ще го пишем далеч след Нова година Laughing. ОК, тръгваме:

{slider=Януари 2012}

Е, да, януари е все още твърде близо до предходната година и в много отношения е месец на равносметките, както и на ново начало, за щастие. Година по-рано правехме подобни неща – анализирахме, опитваме да разберем какво сме научили, търсехме и се опитвахме да гледаме напред през призмата на преживяното. Но докато прекарвахме 2011-та през рентгена, електрическата мобилност продължи, както се оказа по-късно, по далеч по-различен от очакванията път.

Може ли инициативата на големите да "повлича крак"? Още в началото на годината Google даде електромобилен тон с добавяне на Mitsubishi i-MiEV и Ford Focus Electric към своя разрастващ се е-мобилен парк, който няма проблеми да зарежда със свои собствени ВЕИ мощности. За тях е лесно, ще кажете, и може да е така, но има тонове големи компании, които консервативно продължават "да залагат на сигурното", но, хей, не виним никой, то е въпрос на желание и щипка новаторски дух Wink.

От едната страна сме ние, потребителите, а от другата са производителите. Няма електрически Volkswagen, казваш... Сега може и да е така, но пък ето как ще изглежда електро костенурката, а и май се оказва, че до няколко години на пазара ще има много повече "народни електро коли". За капак, Pike Research прецени, че през 2015-та VW ще води в електромобилната надпревара. Ти да видиш Eek!

Докато едни "го мислят", други хич не се церемонят. С договор за цели 200 бързи зарядни станции, да минем малко и на инфраструктурна вълна, в Естония определено са от тези, дето не се церемонят. И това в добавка към най-голямата дотогава покупка на електромобили – 507 броя как звучи?

Какво е да получиш първи ключове на електромобил. Някои хора вече знаят. Том Малогъни подкара BMW ActiveE за сефте, а в стил "искам да съм уникален" Брад Пит се сдоби с наистина уникалния PG Elektrus. Известните имена също повличат крак, нали Wink?

И малко преди да скочим във февруари, София се сдоби със седем станции за зареждане на електромобили от представителя на Coulomb Technologies, Фулчарджър. По-късно Coulomb се преименува на далеч по-говорещото за себе си ChargePoint...

{/slider} {slider=Февруари 2012}

Малко насоки за по-ефективно шофиране на електромобил? Че засега климатикът, например, си похапва порядъчно от батерията. Но ето как да се справятес този, надяваме се моментен, недостатък.

Дали и през 2013 февруари ще е толкова студен като през изминалата година? В един от най-четените ни блогове питаме някои от първите собственици на електромобили в България как се справят с нашенския студ новите им електро возила. Вероятно ви интересува какво да очаквате от електромобила си при -20°C...

Несравнимо по-голям, обаче, се оказа интересът към една друга, макар и не съвсем електромобилна случка – както си обикаляхме из София и хоп, до нас... Зелено такси – столицата се сдоби с първите си зелени в буквалния и екологичния смисъл таксита. Чисто новите Toyota Prius от последно поколение бързо се превърнаха в най-четения блог в eCars.bg, чийто брояч сега показа над 13,000 Eek – здравей Грийн Такси. Това е само първата стъпка. Някой ден ще ни возят и в зареждаемия вариант на най-популярния в света хибрид и, разбира се, в изцяло електрически таксита – безшумно, евтино и чисто!

През февруари 2012 Tesla Motors още не беше пуснала на пазара първия си самостоятелно изработен от нулата електромобил – Model S. Това причина ли е да не се показват нови неща? Не, разбира се – та ето електрически SUV, CUV или каквото там искате да наречете бъдещия Model X – дали пък тези "крилати" врати не са повлияни от "космическите" занимания на основателя на Tesla Motors, Елон Мъск?

И тогава дойде ред нашите занимания да се концентрират в нещо, което нарекохме (Национална) Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! Не е като да я докарахме чак до национална, но пък е първата по рода си в България и я подхванахме с удоволствие. Занизаха се тема след тема и началото беше поставено – заради нея или не, година по-късно много повече хора знаят много повече неща за електромобилите. А сега тепърва започваме Wink.

Февруари беше и малко "тухларски" месец за Tesla Motors. Съмнения обзеха мнозина след като стана ясно, че батерията на малкия Roadster може да изпадне в дълбока летаргия, ако не използваш колата по-дълго време. Колко по-дълго вижте в нашия блог по темата, която в крайна сметка беше подобаващо "адресирана" от компанията.

{/slider} {slider=Март 2012}

Малко преди да се появи в автосалоните там, Nissan LEAF тръгна на турне из Германия и Австрия. Не мина много преди да се зачудим къде в Европа Nissan ще предлага своя електромобил през тази и следващите няколко години, чиято цена за Германия получи измерението €36,990. Смятаният за най-сериозен (вътрешен) съперник на LEAF, свежият мъник Renault ZOE, беше ценообразуван доста атрактивноза електромобил от сегашно поколение.

За електромобилите ни беше нужно и още нещо – не само блог страница за ежедневните истории, а и място за трупане на полезна информация, приложения и въобще всичко за електрическата мобилност. Речено-сторено – ето я и Национална информационна платформа ЕЛЕКТРОМОБИЛИ. След известен брой (хм, не бяха малко) месеци усилена работа новата интернет страница заработи като източник на по-разширено електромобилно опознаване. Там предстои много, наистина много работа и ние постоянно добавяме, разширяваме, а вече дори мислим на нова версия, за което подготвяме кандидатстване по проект.

Пресни от инерция,та която хибридните таксита в София набираха, решихме, че един "просторен" блог за разхода на Toyota Prius е добра идея. Разход не само на бензин, а и на ток...

Volkswagen Golf... или просто голф! Така де, толкова сме свикнали с името, че добавката Blue-e-motion не е от най-кратките и лесни за произнасяне. e-Golf не звучи ли по-добре Cool?

Ама тая работа без стандарти няма да я бъде. Хубаво, ето и човек в Брюксел отиде – Теди Иванов може и да не ви е познат като "стандартизатор", защото е по-известен с много "първи" електромобилни неща в България – общинска електро колонка, професионална конверсия и автономна зарядна станция за електромобили.

Електромобил + цена е търсена фраза. BMW реши, че е време да внесе повече яснота по този въпрос около бъдещия си супер електромобил с удължен пробег – викай му BMW i8 ще струва най-малко €120,000. Някой притеснен Laughing?

И преди да "закрием" месеца, стана ясно, че бързите зарядни станции бързат много да станат по-атрактивни на какво? На цени, разбира се. Доста рязък спад в стойността, но все още скъпо. Ще трябва да почакаме още, докато станат масово достъпни!

А, да, остана да добавим разликите между Opel Ampera и Chevrolet Volt...

{/slider} {slider=Април 2012}

На 1-ви април трудно може да повярва на нещо човек. Затова в блога за поевтиняване на Nissan LEAF използвахме думата може. Става дума за поевтиняване чрез лизинг на батерията – методът, който Renault използва за предлагане на своите електромобили. И който други започнаха да намират за добра идея...

То, хубава работа с тоя Nissan LEAF, ма той в много малко европейски държави се предлага. Това се променя постоянно и ето че в добра посока – европейските цени ще падат, а ще си имаме и евро LEAF дизайн. По тази тема има още – ще стигнем и до това.

Преди това, ето кой хареса идеята за лизинг на батерията. Добрият стар Volkswagen може да използва тази "техника" в опит да изкара електрическия Golf на по-ниска цена на пазара. О, с един или с два лизинга, стига бре хора, просто го направете по-евтин, без "трикове" Laughing.

Като стана дума за народни коли, наред е блогът за "народно решение" – какво ще правим с понятието "електромобил пред блока"? Че не всеки има гараж, нали? Особено из големите комплекси. Та, иди зареждай електромобил пред блока, ако си нямаш работа... Не че не може да си пуснеш кабел от балкона, ама моля те, това е прекалено Направи си сам.

Няма как – на тема Golf сме – та ето още. Сега още няма оригинален електрически, но това не е пречка да се сдобиеш с електрифициран вариант – като от полска фирма 3xE срещу €29,000 без ДДС. За нов, Golf VI комби конверсия, говорим...

На съвсем друго ценово стъпало е луксозният Fisker Karma. На такова, на което пише най-малко 100,000 Евро. Така е с луксозните електромобили...

Стана буквално супа от линкове, ама как иначе? И в естествения ход на нещата, продължаваме с друг, доста по-евтин, електромобил с удължен пробег – това беше логично, Chevrolet Volt все пак ще има онова, с което Ampera го превъзхожда – режим за съхранение на електрическия заряд в батерията. Супер (за Chevy...)!

Една услуга се оказа удар в десетката още в детските години на съвременните електромобили – тази за тяхното споделяне. Не и без перипетии, обаче, както научиха във Франция, където проектът Autolib все пак набра скорост.

Ами на две колела? Какво става в това направление? Честно казано, макар от написаното дотук да не става ясно, един чудесен пример за развитието на електрическите мотоциклети е Brammo Empulse – с до 160 км/ч и до 200 км пробег. Готино, при това, както скоро ще стане ясно, (доста) по-близо от очакваното!

Не споменахме цената на Empulse, но ето едно импулсивно залитане в посока цени – отново сред най-четените, блогът със заглавие "Електромобики и цени, на които може да ги купите сега. Приятно пазаруване Tongue out!

Ето и нещо, дето няма да ви е особено лесно да си го напазарувате – супер електромобилът на хърватската компания Rimac, на име Concept_One, получи единица и в цената. Следвана от милион. Че и отгоре...

{/slider} {slider=Май 2012}

То си звучи евтино и без да взима предвид предния параграф човек, защото Renault Twizy се оказа най-евтиния електромобил засега, с цена под 20,000 лв. Аммм, то е в клас АТВ, но нали има четири гуми и седалка, че даже и две, ама това са подробности Laughing. Нали ниски цени обичаме, та, ето, има и такива!

Нещо по-голямо на добра цена? Има, ама пък е далече. Toyota реши, че може влезе в калифорнийските норми със замах и след като получи помощ от Tesla Motors по въпроса, под формата на изработена задвижваща електро система най-после постави базова цена от $49,800 на възроденото поколение RAV4 EV. В Европа скоро няма да се доредим, обаче...

Скутери, скутери, скутери! Електрически, разбира се. Много търсена "стока", спор няма. Поне в нета Laughing. Така изглежда по интереса към блога за електрически скутер на годината на GOVECS – супер, но както показват коментарите в други наши блогове за марката, май са по като за Германия. Откъм цени!

Егати, ни дума за (електро) колела. Ама с това супер четено блогче за Audi e-bike отстрамваме нещата подобаващо. Не очаквахме такъв огромен интерес, но ето че го има. А истории за електро колела през 2012-та да искаш. Много такива имаме, та ще поровим за още някой и друг линк.

Някъде в тази плетеница от блогове май пропуснахме идеята за Национална електромобилна обиколка на България. Тя сега спи зимен сън, след като се оказа, че през 2012-те още не й е дошло времето. Ще я събудим като дойде Wink.

Но нещо друго тръгна – дадохме живот на още едно сътрудничество и от него се роди българският Заряден локатор за елеткромобили. Заедно с екипа на най-голямата интернет мрежа за социално споделяне на заряда за електромобили направихме и българска версия и сега всеки може да намира зарядни точки с България и в цяла Европа. Те у нас доста бавно никнат, но нали вече се разбрахме нещо за бързането. Много емотиконки станаха, та си представете, че и тук намигаме :). Пък и сега на въпроса "Къде да заредя електромобил в България" може да си отговорите много бързичко.

Не сме професионална медия, но, за добро или лошо на нас повериха първия в България Opel Ampera за тест драйв. За пет дена имахме възможността да опознаем много добре новия електромобил с удължен пробег на Opel, от който определено останахме с много добро впечатление. Накрая, за жалост, трябваше да върнем колата и завършихме историята с нашето Opel Ampera това ДА това НЕ.

Ако иска да си купи електро скутер на добра цена в България човек – няма проблем – представяме ви хитовия по четене блог за електрическите скутери на Вромос, на цена от само 1,600 лв.

И още от България в края на май – засега символично, но пък си е някакъв старт – A1 Eco монтира първата в Пловдив електро колонка за зареждане на електромобили. Няма да отречете, че е на доста удобно за целта място – пред ресторант. Докато "зареждаш търбуха", с други думи, да понатъпчеш и батерийката Laughing. Тъй де, и колицата има право да похапне, в крайна сметка.

Доста неща се случиха през този месец, но да минем към лятото, след един поглед към цените на Nissan LEAF след година употреба.

{/slider} {slider=Юни 2012}

Ние не смогнахме с организацията на електромобилния тур през 2012-та, но в Tesla Motors очевидно нямаха грижи с техния – дойде време за Model S обиколка, на щатите... Нищо де, както ще стане ясно в един от последните месеци на тази година, премиум седанът на Tesla си намери и европейски дом.

В лагера на мъниците, новият smart for two electric drive полули базова цена от €18,910, но без батерията. Високите цени на електромобилите очевидно принуждават все повече автопроизводители да прилагат подхода на Reanult в опит да направят предложенията си една идея по-атрактивни.

Цялата тази работа с електромобили си е бизнес, нали така, та сделки се случват. Включително големи сделки, с цели автопроизводители. Една такава сложи край (засега) на сагата със закъсалата шведска компания SAAB, която срещу $200 милиона стана собственост на новосъздадената National Electric Vehilcles Sweden. Тази информация намери място в eCars.bg по една проста причина – възродената компания ще произвежда само електромобили.

То не е точно магазин, а по-скоро представителен салон, но важното е, че BMW i най-после намери първия си дом – баварската компания изложи за първи път бъдещите си електрически модели, но в Лондон. Там, в салона на Park Lane, i3 и i8 си имат и компания – нов сгъваем електро велосипед за "удължаване на пробега" като ти свърши тока, не става за коли или просто искаш да се пораздвижиш.

"Свършването" на тока е повод да стане малко дума и за зареждане, но малко различно. Изненадващо (да, пазеха го в тайна) Tesla Motors разкри своята нова Supercharger Network по западното крайбрежие на САЩ – космически изглеждащи станции за зареждане на електрическия Model S. Различното не е в това, че станциите са за бързо зареждане или че генерират ток от слънцето, а в технологията за това бързо зареждане. Tesla успя наистина да изненада всички, като изработи самите станции от дузина зарядни устройства като това, което има на борда на самия Model S, което означава две неща – определено по-ниски цени и съвсем просто устройство.

Още малко за Tesla, с поредната им изненада. В България си имаме доста молове и засега в тях няма такова нещо, но ако един ден обикаляйки се окажете (вътре в някой мол) пред салон за електромобили? Точно такива Tesla започна да отваря повсеместно в Америка и с идването в Европа през 2013 очакваме да видим дали "практиката" ще продължи и от нашата страна на голямата вода.

Обещахме повече за електро колела и ето какво научихме за новия DRAG MotivЕ, при това в самата централа на компанията в София. Хубав велосипед, не ще и дума, при това сглобяван в България. О, само да добавим, че става дума за педелек, което е различно от e-bike.

И логичното продължение тук веднага е с блога за първата по рода си услуга у нас – електро колела (и триколки) под наем по Черноморието – точно с DRAG MotivE.

Батериите на електромобилите все още са "слабички" – в общия случай осигуряват пробег до около 150 км. Не и при Tesla Model S, на когото през юни американската агенция за опазване на околната среда "приписа" официално пробег от 427 км с едно зареждане на батерията. Тази, с капацитет 85 кВтч, разбира се...

Някъде по това време пък BMW i ни запозна с новото си предложение наречено 360° Electric пакет и дори направи Facebook кампания, за да разбере кои части от пакета са най-атрактивни и да поиска нашите мнения и предложения. Е, вече е ясно – с електромобилите автопроизводителите ще ни предлагат много повече от само коли.

Малко разклонение в техническа посока – поевтиняването на батериите винаги е гореща тема и затова отделихме време да проверим дали разковничето не е в някоя от добри стари утвърдени технологии.

{/slider} {slider=Юли 2012}

Сега вече можем да го кажем така – през следващата (2014-та) година Mercedes-Benz B-class ще е електромобил, не хибрид. Да, Daimler най-после реши, че е време за изцяло електрически модел от гамата. ОК, говорим за стандартен модел с електро задвижване, не за "нещо от нулата", но все така си е супер новина.

Такава е тази за втората соларна зарядна станция в България – пред Софийския Интер Експро Център Консорциум Зелена Енергия изгради първата у нас автономна соларна станция за зареждане на електромобили. Автономна означава просто, че станцията си има батерия, в която трупа генерираната от фотоволтаичните панели енергия и не е свързана с електрическата мрежа. А, чудесно – абсолютно чиста електроенергия, макар на метри от доста шумния и замърсен от газовете на колите ни бул. Цариградско шосе.

Оставаме в България с един много интересен за нас разказ, който претворихме в блог на име "Хибридните приключения на един Prius в България". Споделянето е чудно нещо, а когато повече хора могат да се възползват ефективно от информацията, става още по-чудно Wink.

Германците позакъсняват с електромобилите - това е факт. Но си имат причини, сигурни сме. Много причини. Но дори отгоре да не личи, сме сигурни също така, че под повърхността ври и кипи. И доказателкство за това е, че далеч преди да излезе на пазара бъдещият електрически голф вече е даван за пример. С много прецизната си система за регенеративно спиране, например...

В магазините, обичаме да се оглеждаме за отстъпки. Такива правят и за коли, разбира се. Но ето нещо ново – BMW ще продава i3 и i8 онлайн с 5- 7 процента отстъпка. О!

И това още го няма, но изглежда страхотно и предизвиква много интерес – BMW C Evolution – супер електрически скутер. ОК, може би пък като става за BMW е ясно, че ще е супер?!?

С един крак да караш кола... няма грижи, за това е автоматика. Но с един педал? Може, трябва ти електромобил и малко време да свикнеш. Казват, че било супер Cool.

{/slider} {slider=Август 2012}

Няма общо с електромобилите, но пък засяга всички ни в шофирането – от 7 август 2012 г. ни принудиха да караме целогодишно с включени фарове. Много се изприказва по темата, но пък решението си остана, а светодиодните светлини най-после получиха заслужено внимание, като доста смислена алтернатива. Кога ли монтираме и нашите?...

Че не са като дизелите на пробег, електро колите, ясно. Че са много евтини за каране също ясно. Поне на сегашните цени на тока. Но и електромобилите "харчат", нали? И ще бъдат сравнявани много по този показатели. Ние решихме да проверим кой електромобил харчи най-много още в средата на 2012-та. Сред наличните на пазара тогава, разбира се.

През същото това лято бях в Мюнхен. Минах и през салона на Tesla Motors. Там в разговор с едно от момчетата разбрах как в продължение на две години клиент четял форумите и събирал отзиви, преди да влезе отново в салона и да каже "Искам да си купя Tesla Roadster". Така се стигна и до блога "Как аз се подготвям за покупка на електромобил".

След покупката следва употреба, а с нея идва и поддръжката. При електромобилите липсват не малко цели системи с множеството им елементи, които не рядко се налага да обслужваме при конвенционалните коли. Дали това е повод за притеснение за автосервизите? Възможно е, но технологиите се развиват и не е лошо да сме в крак, нали?

През август, студът не ти е особена грижа... освен ако не си някъде в полярните ширини. Там Renault не губи времи, като използва и летните месеци за "ледени" тестове на електрическия ZOE. Резултатите са доста добри и изглежда малкият френски електромобил няма да има грижи с българския студ.

Лятото е към края си, но докато не се е изплъзнало съвсем, ето още нещо за една едия по-летните електромобили. На две колела е много по-лесно в града, а с електрически скутер със сваляема батерия от Govecs става още по-лесно. Взимаш и си зареждаш в къщи. Супер!

Последно, наистина, за август – Ето колко трудно е с електромобилните конверсии. Темата с "преобразуването" е доста дискутирана и тепърва ще бъде.

{/slider} {slider=Септември 2012}

В началото на септември попаднахме на новината, че Nissan ще направи първи реални тестове на своя електрическия ван e-NV200. Интересното за нас, е, че тази  машина ще се произвежда край Барселона, а това европейско производство означава по-добри цени. Надяваме  се да видим e-NV200 на пазара по някое време тази година.

Така и така сме в "лекотоварната" тема, та индикациите, че тя ще се разширява електромобилно вече не са малко. Peugeot Partner е сред най-популярните баничарки у нас и електрическата версия определено ще снижи значително разходите на много фирми. Екстра! А, да не забравим и близнака Citroen Berlingo...

През май тествахме Opel Ampera продължително и ето че (ОК не беше много бързо) през септември се случиха и първите две продажби на електромобила с удължен пробег.

Различни като бяло и черно, Opel Ampera и Вромос Киви си правиха компания по време на Узана Поляна Фест, където имаше много желаещи да тестват малкия китайски електромобил, със забавното име Киви. Още тестове? Няма проблем. Няма и по-подходящо място от соларната станция пред Интер Експо Център. Там се получи добър Вромос Киви тест драйв с демонстрация на зареждане от слънцето.

След като VW мина на простичкото e-Golf, а BMW си има цяла подмарка за своите електромобили (BMW i), беше ред на Mercedes-Benz да потърси нещо емблематично. Резултатът – електромобилите на Mercedes вече ще наричаме Electric Drive. Логото с преплетените E и D се е получило много добре!

Renault твърди, че ZOE ще може да изминава по 200 км с едно зареждане на батерията. За това си има причини, на които заслужено посветихме отделен блог. Ще разберем със сигурност, като го покараме, разбира се.

Високите цени на електромобилите са естествен повод за постоянни сравнения. Толкова, че се решихме да напишем блог на тема "Колко време е нужно, за да избиеш електромобил?" Първата вълна от потребители не е толкова обременена с тези сметки, но масовият потребител прави (почти) само тях. Е, те нещата ще вървят ръка за ръка – с поевтиняването си електромобилите ще стават по-масови и "казусът избиване" може да позагуби сила Wink.

Виждали ли сте електрическия Audi A2 на A1 Eco? Бил е на не едно и две изложения. Беше и на пловдивския панаир "покрит" с лек алуминиев фотоволтаичен заряден навес. На снимката в блога по случая по лицето на премиера Борисов определено се чете учудване в стил "Това сте го направили на електромобил в България?"

{/slider} {slider=Октомври 2012}

Дали това ще си остане само екстравагантна концепция не знаем, но интересът към него въпреки цената се оказа доста голям – електрически велосипед от Aston Martin за едни 40 хиляди долара. Всъщност, велосипедът изглежда доста семпло и е творение на Faktor Bykes.

Хайде де, няма ли най-после да пуснат нещо на пазара и германците. От VW дойде потвърждение – eUp в продажба от тази година (да, първи януари е и можем да го кажем така). За България още не знаем...

Ако не друго, германците жънат супер успехи със своите все още несъществуващи електромобили в мрежата. Дойде момент, който успяхме да запечатим – Един милион харесвания на Facebook страницата на BMW i. Упс!

Почти забравихме за "тежката категория". То може би е понеже там електричеството отдавна е цар. Трамваи, тролейбуси, влакове, имаме си всякакви електрички в обществения транспорт. Но автобуси? Виж, това е кът. И по тази причина Siemens тества такива във Виена, като ги зарежда с ток, който идва от регенеративното спиране на трамваи, енергията от което се съхранява в батерии. Неее, за никакви Перпетуум мобиле чудесии не става дума...

Евтино ще да е това придвижване с така умно извличана енергия, но ето нещо не толкова евтино. Само че с много подобрения – след дълго чакане, електрическият велосипед GoCycle G2 цъфна в България. Но не в бялото, в което сме свикнали да го виждаме. Вероятно и то ще се появи...

Още едно дългоочаквано събитие. Хм, доста по-очаквано, разбира се – Tesla Model S се появи в Европа. Снимка на Biergarten фон подсказва ли къде Laughing?

{/slider} {slider=Ноември 2012}

За добро или лошо това не предизвика кой знае какъв интерес, но нанесе огромни вреди – ураганът Sandy унищожи 16 Fisker Karma на нюйоркското пристанище. Само дето по-късно се оказа, че са 338, загубите са за над 30 милиона долара и застрахователят отказва да ги изплати на Fisker. Намирисва на много заплитаща се сага.

Посоките се сменят рязко, но от дължината на този блог става явно, че през 2012-та с електромобилите наистина се случиха много неща. Някои са в посока надолу, но други са за по-добро. Като новата продобивка на Renault Twizy – комплект, който добавя прозорци. При липса на парно да си имаш истински врати идва екстра, нали?

Други далеч нямат нужда от такива неща, имат си ги, а имат и много повече – Motor Trend хареса супер единодушно Tesla Model S за Кола на годината 2013. Супер единодушно имаме предвид, че всичките 11 съдии от журито гласуваха за Model S, което се случва за първи път от 1949-та насам, както и това, че списанието дава престижната награда на електромобил. Цялата история е тема на брой януари 2013 на списанието...

Отдавна не е ставало дума за Nissan LEAF. Но ето един много добър повод – от 2013-та най-продаваният съвременен електромобил получава подобрения. Интересните са 15% повече пробег, бързо (6,6 кВтч) бордово зарядно и по-ниска цена, заедно с европейски дизайн за стартиращо през пролетта производство в Англия.

Че имат по-малко обслужване и много по-малко части електромобилите, това ясно. Но колко по-малко разходи означава това? Отговорът е в блог, в който обясняваме защо поддръжката на електрическата кола е с 35% "по-оскъдна" от тази на автомобил с ДВГ. Една трета не звучи хич лошо!

Във Facebook страницата на BMW i има няма и се вижда някой коментар, с който компанията получава покана да спре с "дразненето" и да вземе най-после да стартира продажбите, поне на i3. Къде ти, има да почакаме, а BMW продължава със "зарибявките" – наред е BMW i3 купе. Оранжев шик, бейби!

Още едно оранжево бижу, този път италианско. Казват, че FIAT прави електрическия 500e неохотно, за да покрие новите "зелени" изисквания, но ако не друго, дойде официално потвърждение, че електрическо фиатче ще има... за щатите. Егати Eek.

Малко преди Коледа дойде и новина за първо ценово повишение – почти половин година след старта на продажбиете, Tesla Model S получи "инфлационна" добавка от $2,500. За поръчки до 31 декември тя не важеше, но сега сме изцяло в новите цени. А честито!

{/slider} {slider=Декември 2012}

В края на годината от Tesla Motors идваше доста информация. Не само очаквана, но и любопитна! Цените на електромобилните батерии са "търсена стока". Но предлагане почти няма. Докато Tesla не реши да ни светне колко ще струват батериите за Model S след изтичане на осем годишната гаранция. Звучи доста евтино предвид сегашните цени, но след осем години би трябвало технологията да е доста по-напредлана и цените много по-приемливи. Май от Tesla се опитват на ни подскажат точно тези бъдещи цени, още сега...

Все пак, нещо се случва около електромобилите и у нас – през декември 2012-та се сдобихме с първа национална дотация за електрическата мобилност. Сега може  и да не изглежда много, но го смятаме за добра стъпка – от тази година няма да плащаме годишен данък за електромобили. Айде пак честито!

Tesla Model S та Tesla Model S. ОК, този път поне става дума за нещо различно – 60 кВтч модификацията. Официално беше определено, че пробегът с тази батерия е 335 км с едно зареждане, а разходът на електроенергия е малко по-нисък от този на топ нивото с 85 кВтч. С по-голяма батерия, обаче се стига по-далече. Толкова, че баща и син от Флорида успяха да изминат почти 700 км със своя Model S. Ако не верваш, ей на повервай ми Roll Eyes!

И тук, една българска новина нямаше как да не разкъса обсебения от Model S декември – в България, завод за електромобили. Споразумение между китайската BYD и българската Булминерал поставя началото на завод за производство на електромобили и електрически автобуси до Брезник. А сега де!

Е, ето го този Model S, най-после дойде – Tesla Motors отвори свой дистрибутивен център до холандския град Тилбург. Там ще се досглобява Model S, ще има резервни части, логистика, продажби, въобще всичко като за център от този род. Няма да има само едно – "произведено в Европа", затова след като цените на Model S за Европа се изясниха точно преди Коледа, не беше чудно, че ще са много по-високи от тези в САЩ. Наистина много – от €72,600 за 60 кВтч... 

И да завършим с още един дебют – някой получи за Коледа първите ключове за дългоочаквания Renault ZOE. Да, министрите имат предимство, но за френски електромобил едва ли има по-добър PR от този. Стартът е даден, но дали ще има ZOE през 2013-та в България, не знаем.

Знаем само, че всичко това отгоре съпреживяхме, потопени в разпънатата на кръст електрическа мобилност, търсеща своята посока в мътните води на неизвестността. Намерихме много, видяхме също много и сме жадни за още. Да ни е честита новата 2013-та и нека в нея бъдем много електромобилно ефективни. За да има много повече български моменти в същия този блог, който се надяваме да напишем след година. 

{/slider}

За нас, двамата основатели на eCars.bg, 2012-та е поредната година на популяризиране на електрическата мобилност в България. Но колкото и да изглежда като "ниша", един поглед към коментарите под статиите за електромобили в големите сайтове показва, че тя съвсем не е такава. Вероятно е съвсем нормално тези коментари да са там, където има трафик – eCars.bg е още в детските си години, а в мрежата ни вече има доста установени форуми и новинарски интернет страници. Пък и обичаме да коментираме там където коментарите ни ще бъдат видени – от два съседни ресторанта обикновено се насочваме към този, чиито маси са пълни, нали? Нужно е още време и на eCars.bg, и на електрическата мобилност и това е абсолютно ОК.

Чудесно е да виждаш как хората коригират неточните и прибързани публикации в по-големи сайтове и че знаят много добре какво е Nissan LEAF или Tesla Model S. Е, тях още ги няма в България, но идването им минава през не малко инвестиции, които местните дилъри или пък нови компании трябва да направят. Дали българският пазар си струва това? Дали ние сме добри електромобилни клиенти? Вероятно няма да разберем преди повече марки да ни предложат своите електрически модели. А тази неяснота и нуждата от сериозни вложения пък вероятно прави това предлагане много рисковано за вносителите. Все някой ще трябва да махне клеймото "яйце или кокошка" от електрическата мобилност в България и само можем да се надяваме, че с нашите блогове и малкото събития, които сме опитали да организираме, помагаме за по-широко отваряне на тежките порти.

Бутайте и вие, с повече енергия ще се налага все по-малко бутане Wink!

Прочетено 1935 пъти Последна корекция Вторник, 01 Януари 2013 21:46
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.