Print this page
Вторник, 19 Февруари 2013 08:38

Електромобил в сажди – кой би искал да кара това?

От
elektromobili mrusen tok vuglishta
В този блог: Електромобил, който харчи колко 1.1 на сто от вода, срещу 10.3 от въглища!

На пръв поглед заглавието на този блог не подхожда много на "Полезно и ефективно", нали? Не звучи никак полезно, камо ли ефективно. Много полезно, обаче, е едно голямо проучване, което ефективно показва от колко голямо значение е с какъв ток се зареждат/задвижват електрическите превозни средства. Ако някога сте хващали въглища с ръка, знаете колко цапат. Сега ще разберете колко цапат и ако зареждате електро колата си с ток, направен от тях...

Проучването, за което става дума, се казва Shades of Green и е публикувано от изследователската група Shrink That Footprint. Преди да ви разкажем повече, основното, което разбрахме от изпълнения с графики PDF, който ще намерите в края на блога, е, че въглеродните емисии от ЕПС са най-ниски в Парагвай, Исландия и Швеция и на-високи в Индия, Южна Африка и Австралия. Ами в България? Ъммм, няма ни в списъка, но той така или иначе обхваща само 20 държави...

Толкова ли е мръсно?

Отчитайки всички емисии, генерирани при доставката на електроенергия и производството на електромобили, този анализ сравнява въглеродните емисии от електрически превозни средства в двадесет водещи държави. Заключението ни, разбира се, е в края на този блог, но само проучване показва по същество, че  в страните, в които токът се произвежда основно от въглища, въглеродните емисии, генерирани от зареждане на ЕПС с ток от мрежата, са като тези на бензиновите коли. Обратно, в държави с ниско въглеродно електричество те са по-малко от половината дори на модерните хибриди. Освен разликите в производството на електрическа енергия, генерираните при производството на електромобили емисии също влияят на общото количество емисии.

За мръсното... ето колко е мръсно:

 В държави като Индия да караш кола на ток е отчайващо мръсно – емисиите са 370 г {tooltip}CO2e{end-link}CO2 еквивалент{end-tooltip} на километър. Ако не можете да прецените колко фрапиращо е това – 25 годишен 2.5-литров бензинов двигател генерира под 250 г CO2/км!!!

co2-elektromobiliВероятно ще се учудите, но най-зелената държава за каране на електромобил е Парагвай. Исландия също почти не отстъпва – в двете държави емисиите само 70 г CO2e/км, и това са единствено и само емисии, генерирани при производството на електромобили, не от това на тока. Идващия от ВЕЦ ток в Парагвай генерира нищожните 1/6 от грама въглеродни емисии, което е значително по-ниско дори от слънчевия ток. Така, в "чистата" част на графиката са държави като Канада и Бразилия с доминиращо производство на електроенергия от водни електроцентрали, както и Франция с множеството й ядрени централи. В тези държави емисиите от електромобили са в диапазона 89-115 г CO2e/км, 70 грама от които са генерирани при производството на превозните средства.

С доминиращо производство на енергия от въглища пък Индия, Южна Африка, Австралия, Индонезия и Китай са ужасно място за каране на електромобил. Генерираните от ЕПС емисии в тези държави са в порядъка 370 – 258 г CO2e/км, докато в САЩ през 2012 се очакват под 200. Звучи все така супер притеснително...

Ток срещу дизел и бензин

Това вероятно е по-търсеното сравнение. В проучването има подробни сравнения на емисиите от електромобили и бензинови/дизелови превозни средства и резултатите отново са фрапиращо различни – от еквивалент на 10.3 л/100 км разход на гориво в Индия, надолу до 1.1 л/100 км в Парагвай. Разход едно на сто звучи чудесно, нали?

Ето едно кратко подреждане (еквивалент на бензинов разход за електромобили):

  • Парагвай: 1.1 л/100 км; 
  • Франция: 1.9 л/100 км;
  • Канада: 2.7 л/100 км;
  • Германия: 5.0 л/100 км;
  • Китай: 7.9 л/100 км;
  • Индия: 10.3 л/100 км.

В заключение

В държавите с доминиращо производство на електроенергия от въглища емисиите от електромобили са четири пъти по-високи от тези в страните с ниско въглеродно електричество.

Това е добро напомняне, че електрическите коли сами по себе си не са технология за намаляване на въглеродния отпечатък – за максимално усвояване на потенциала им трябва да бъдат зареждани с ниско въглеродна енергия.

В държави с "въглищен" ток електромобилите не постигат нищо за намаляване на въглеродните емисии в сравнение с ДВГ превозните средства. В страни с широк енергиен микс се равняват на най-добрите бензинови хибриди и на най-икономичните дизели, а където се добива ниско въглеродно електричество, превъзхождат над два пъти двигателя с вътрешно горене.

Макар и често пренебрегвани, емисиите от производството на превозни средства стават все по-значим фактор за електромобилите и следва да се взимат предвид, за да можем изцяло да оценяваме ползите от новите превозни средства.

И за финал – разход 1.1 наистина звучи и супер икономично, и супер чисто, нали? Вода му е майката...

{pdf}http://www.ecars.bg/images/Shades-of-Green-Full-Report.pdf{/pdf}

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 2648 пъти Последна корекция Неделя, 17 Март 2013 13:59
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.