Понеделник, 13 Юни 2011 17:30

Какво би ви стимулирало да купите електромобил в България?

От
Renault Fluence Z.E. ще се предлага на българския пазар от 2012 г.

Вече трети месец eCars.bg е 'в ефир' и е време да започнем да ви питаме за конкретни неща, свързани с електромобилите и най-вече тяхното разпространение в България. Повод за блог в тази посока донякъде ни дава и започналия този уикенд Автосалон София 2011, където за първи път имаме възможност да видим на живо толкова много електромобили на известни авто марки.

Реално погледнато бройката не е чак толкова голяма, но като за първи път си е направо внушителна, а някои от изложените електро коли дори са вече в продажба. Глобул например си купи Peugeot iOn по-рано тази година, а неговия близнак C-Zero видяхме на щанда на Citroen. Оригиналът Mitsubishi i-MiEV не е изложен, но има опити от колеги за покупка и на такъв електромобил и след уточняване на подробностите около лизинга сделката ще стане факт...

Renault Fluence Z.E. е 'централна фигура' на щанда на Renault, а в другите зали също на топ централни места са Opel Ampera и Chevrolet Volt. Не на последно място, и най-търсен в eCars.bg, е Great Wall Voleex C20 EV на щанда на Литекс Моторс - 100% електромобил, който вероятно ще влезе в производство към края на 2012 г. обаче.

Но да се върнем на заглавието и темата, която ще става все по-актуална с вдигането на все повече шум около електромобилите - какво би ви стимулирало да си купите електрическа кола в България.

Вероятно най-добре е да разделим нещата и да разгледаме различните параметри на едно такова решение, което в настоящия момент е все още доста скъпо удоволствие.

Екологично мислене, ефективност и рационалност

Логически, това би трябвало да е абсолютният приоритет в нагласите на всеки, решил да се възползва от новите технологии още на този етап. Дори думата възползва е някак в противоречие с еко мисленето, но нека да я приемем в добрата и светлина тук.

Този пункт като цяло е и най-всеобхватен, защото електромобилите са само върхът на айсберга на една нова промяна в обществените нагласи, на една нова енергийна политика и многократно по-рационално използване на ресурсите. Всички въпроси, които си задаваме днес в това направление са функция на живота ни след 10, 20 или повече години и нуждата от коренна промяна в множество направления.

Иначе казано, това е един естествен и логичен мотив за покупка на електромобил, която обаче следва да се разглежда като нещо повече от сдобиването с нова кола. С електромобилите и възобновяемата енергия, която да ги направи истински чисти, всеки започва да участва активно в борбата с климатичните промени, но в по-положителна посока и по-ефективно.

И терминът рационалност е доста широк, но с по-малка загуба на време с ненужното спиране на бензиностанции, сервизно обслужване на ДВГ и други свързани с него системи, този параметър е важна част от избора за покупка на електромобил.

Бързам да кажа, че просто разглеждаме мотивацията за покупка на електромобил - не правим някаква електро-рекламна кампания, обвита в розово. Дори обратното, идеята е да се разглеждат широк кръг предимства и недостатъци, за да се върви към по-успешно интегриране и разпространение на електромобилите.

Цена, разходи и поддръжка

Ако екологичната част на нещата не е вашият приоритет и просто търсите нов и евтин вариант за придвижване, значи цената и разходите за поддръжка определено ви интересуват повече.

За момента няма автопроизводител, който да може да се похвали с конкурентна цена на електромобил, особено у нас, където засега се предлага само триото Peugeot iOn, Citroen C-zero и Mitsubishi i-MiEV и то с много малки наличности само на Peugeot. Цената от грубо €35,000 за компактна кола от този клас едва ли радва окото и на най-запалените фенове на електромобилите, но е факт, а все пак има и три продадени бройки.

Renault Fluence Z.E. засега е само на подиума на щанда на Renault на автосалона, но следващата година ще се продава в България и ако съдим по цените в чужбина, можем да очакваме нещо в диапазона 50,000 - 60,000 лв, с около 150 лв на месец за лизинг на батерията. Във Франция колата се продава за около €26,000, но с правителствена отстъпка от €5,000, цента спада на около €21,000.

Nissan LEAF също е все още далеч от нас, но ориентир тук е цена от да речем €30,000, с вече под €28,000 в някои европейски страни.

Доста по-луксозни коли като Tesla Model S, която също се очаква през 2012 г. ще надвишават 100,000 лв, при характеристики, които по нищо няма да отстъпват на топ германските марки.

Въпросът е каква нагласа за покупка на електромобил като клас бихте имали на първа ръка, и след това каква цена смятате за нормална или бихте искали да платите. Няма как да не отчитате фактори като нулеви емисии, многократно по-евтино придвижване (няма да правя сметки със стотинки на км и други подобни) и сериозно намалени разходи по поддръжка за периода на експлоатация на един електромобил, в сравнение с по-евтин бензинов или дизелов вариант. Едно такова сравнение наскоро показа, че на петгодишна база значително по-скъп стартово електромобил остава само с под 10% по-скъп автомобил с ДВГ от същата марка и модел. При това цените на технологиите при електромобилите ще падат и цените ще се приближават все повече до тези на конвенционалните коли. Не искам да смесвам отделните параметри, но с екологично чиста кола вашият отпечатък върху околната среда е пренебрежимо малък.

Цената разбира се е основен фактор, който ще диктува продажбите каквото и да си говорим и точно затова множество изследователски екипи работят усилено за разработване на нови, по-ефективни и достъпни ценово технологии при електромобилите.

Държавни стимули и субсидии

Този въпрос е отдавна решен в някои страни и тенденцията е за отстъпка от цената на нов електромобил в размер на 5,000 валутни единици, която съответните правителства поемат. С горния пример за Renault Fluence Z.E. вече онагледихме този определено важен стимул, а на въпрос към представителите на Renault у нас например получихме отговор, че компанията ще стартира продажби на електромобили у нас при наличие на такава държавна подкрепа. Други представители имат също подобна нагласа, макар че от Chevrolet смятат да продават своя Volt на цена от около €42,000 и без да има гласувана държавна подкрепа за продажбата на нови електрически коли. Така или иначе това вече е тенденция, с дори оформена средна ставка от около 5,000 пари в съответните държави, както вече споменахме и във все повече държави вече се предлагат сериозни отстъпки при покупката на електрическа кола. В САЩ са традиционно напред в това отношение, с огромни натрупващи се отстъпки първо на федерално ниво и след това на щатско, че дори и с някой и друг долар надолу от самите дилъри. Nissan LEAF например се предлага с огромната отстъпка от $12,500 в Калифорния - $7,500 от държавата и още $5,000 от щата, за ултра ниска крайна цена от $20,280, при над €30,000 в Европа, където за щастие вече има отстъпки от €5,000. Иначе казано - на цена от 25,000 лв би изглеждало съвсем различно, нали? Ето на това му викаме ние държавна (и общинска) подкрепа!

На фирмено ниво тези неща имат също не малко значение при взимане на решение за инвестиция в нов, алтернативен авто парк и нашия екип вече работи с други колеги в това направление, за представяне на предложения и стигане до консенсус за държавна подкрепа за електромобилите.

Енергийна алтернатива

Това е разбира се функция на цената и ако се абстрахирате от първоначално високата стойност на покупката или пък сте успели да се сдобиете с по-евтин електромобил, на преден план изпъкват ползите от алтернативното задвижване. Електроенергията (за момента) е много по-евтин енергиен източник за придвижване, но разбира се тук на дневен ред е липсата на инфраструктура за зареждане. Хубавото в случая е, че повечето електромобили могат да се зареждат от обикновен домакински контакт, което пести време за зареждане на специализирани места, където в един момент нещата може да се приближат до тези на бензиностанциите, на които не рядко се чака на опашки.

Всичките тези фактори разбира се могат да се разглеждат по множество начини, но важното е да се мисли положително, да няма черногледство и да се работи за постигане на все по-добри резултати и по-висока ефективност. В eCars.bg ще публикуваме все повече конкретни материали за различни модели, технологии, административни и инфраструктурни направления, за да ви помогнем да се ориентирате при взимането на важно транспортно, екологично и ефективно решение за своето бъдеще.

Прочетено 1137 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 17:14
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.