Понеделник, 23 Януари 2012 19:27

Електромобилите – все още изключение, а не норма... Защо?

От
Какво е нужно, за да приемем на сериозно електромобилите?

За България, електромобилите са все още екзотика, въпреки че вече поне можем да кажем, че дружно преодоляхме възприемането им като 'машини от бъдещето'. Всъщност не само у нас, а и в по-модерни и развити страни, електрическите коли се борят за своето място в транспортния сегмент. До дни предстои стартът на {tooltip}НИП{end-link}Национална Информационна Платформа{end-tooltip} 'ЕЛЕКТРОМОБИЛИ' (elektromobili.bg), където ще ви запознаваме с постигнатото и ще представяме нововъведеното при самата технология - от А до Я. Разбира се, в eCars.bg ежедневната информираност продължава - кой-какво-как...и за колко :). Чрез популяризиране, разнообразно предлагане, конкурентоспособност и развитие на сектора, електромобилите ще изместят автомобилите, но за момента е факт, че те са все още изключение...

'Електромобилна тр?ска'

Когато говорим за въглеродните емисии от транспортната индустрия, повечето от нас просто безгрижно се съгласяват, че трябва да бъдат намалени. Но когато става дума за солидни цифри, по-добре има действия, не дискусии. В световен мащаб дори новите модели превозни средства с ДВГ допринасят за повече от 20% от огромното количество от 8,000 милиона тона въглероден двуокис, отделяни ежегодно. При тези неблагоприятни условия, електрическите превозни средства се явяват 'точните, навременни спасители' на нашата околна среда - с доказана възможност за намаляването на нивата на генерираните емисии с до 97% (спрямо сравними модели с ДВГ).

Освен очевидните еко-преимущества на електрическите превозни средства, те са технически по-ефикасни и икономически ефективни в дългосрочен план. Проучванията показват, повече от 75% енергията (съхранявана в батерията) се използва от задвижващия електрически мотор, в сравнение с нищожните 20%, при бензиновия/дизеловия двигател.

'Електромобилите - все още изключение'

Така... въпреки наличието на толкова много предимства, защо електромобилите все още са изключение в световния транспорт? Е, едно от основните затруднения за бързо налагане на зараждащата се технология е нейната цена. Задължителен елемент на електрическия механизъм е обемистата батерия и това е 'перото', за което клиентите плащат повече пари първоначално. Но като се има предвид текущото състояние на нашата икономика, малцина са готови да се разделят с по-големи финансови активи, в името на околната среда. Това е само върхът на айсберга, има и други съществени проблеми, които също ще разгледаме.

'Основни препятствия'

1.Висока начална цена

Както вече споменахме, като цяло електрическите превозни средства изискват по-голяма първоначална инвестиция, в сравнение с техните 'горивоядни' братовчеди. Това е повече от неблагоприятно в сегашно време, предвид икономическите ограничения. Дори - според проучване в Щатите - повече от 50% от купувачите на електромобили, не са готови да инвестират повече от $ 5000 в 'зелените' технологии, намиращи място в новите превозни средства.

2. Липса на инфраструктура за зареждане

Липсата на съоръжения за зареждане е един от основните недостатъци, пред които са изправени собствениците на електромобили. Естествено, не става дума за пълното им отсъствие, ето - у нас, в България, вече имаме десетина електро колонки, предимно в София. И доста парадоксално, това е косвен ефект от слабото присъствие на електрическите коли в трафика ни. Омагьосан кръг - няма станции, защото няма кой да зарежда на тях; няма електромобили, защото няма къде да зареждат... Огромната мрежа от бензиностанции гарантира на автомобилите удобство, спокойствие и възможност за безпрепятствено ползване, 24ч, почти навсякъде. От друга страна, еко-икономическата система, изградена около електрическите превозни средства е все още в начален етап. Така че, търговските обекти не са особено склонни да инвестират в такъв сегмент, където техният обхват на дейност (и рентабилност) е ограничен - от по-малкия брой електромобили.

3. Притеснения от малкия пробег (с едно зареждане)

До момента разгледахме препятствията, свързани с услугите и обслужването. Но за да стане една търговска тенденция популярна, потребителите играят дори по-голяма роля, отколкото компаниите. Във връзка с това, психологията на 'притеснителния пробег' е попречила на много потенциални клиенти да се въздържат от покупка на електромобил. Това е притеснение, свързано със страха от изчерпване на електроенергията в батерията, преди да сме достигнали крайната си точка или зарядна станция, като по този начин принудително оставаме в безизходица на пътя. Ситуацията става още по-тревожна/дразнеща, когато превозното средство не отговаря на ежедневните ни транспортни изисквания или когато времето за зареждане се удължава.

4. Продължително (бавно) зареждане

Електрически превозни средства, както и тези с ДВГ, трябва да се зареждат с гориво енергия. Но стандартното зареждане на електромобили на този етап от тяхното развитие отнема средно 6-8 часа и тази продължителност в много трудна за възприемане, особено след като в момента зареждаме за 3-5 мин. на бензиностанцията. За радост, компаниите в сектора са наясно с това и непрекъснато разработват и доразвиват 'скоростни' зарядни станции - дори за 5 мин.

5. Животът на литиево-йонните батерии

Повечето от производителите и различни анализатори не коментират много този фактор, но в действителност литиево-йонните батерии имат сравнително 'крехък' живот. В интерес на истината, 'влошаване' на капацитета започва още от края на втората година, а често батерия си 'изслужва службата' за 4-5 години, макар че батериите на Chevrolet Volt и Nissan LEAF, например, имат по 8 години гаранция; в тази връзка производителите разработват нови и нови технологии - особени надежди и добри резултати дава литиево-въздушната.

6. Въпроси, свързани с безопасността

Вездесъщата литиево-йонна батерия отново се откроява като проблемно звено - този път за безопасността. Макар че, като цяло, са много по-безопасни от никел-кадмиевите батерии, някои от литиево-йонните комплекти са показали тенденция за достигане на пиково напрежение по време на зареждането. Освен това, има случаи (макар едва няколко на брой), на електрически коли, запалили се, поради 'протичане' на батерията. Тук трябва да се отбележи, че превозните средства, задвижвани с гориво, очевидно са по-податливи на пожар от електрическите, но все пак, когато усетим миризмата на бензин, можем да предприемем необходимите превантивни мерки Laughing.

7. Проблеми със сервизирането

При електромобилите отпада обслужването на масла, филтри, ремъци, гарнитури и ауспуси. Супер, доста сериозен разход ще отпадне. Както си казваме ние, по български, в такъв момент обаче: 'Много хубаво, не е на хубаво'. Защото се задава друг проблем - липсата на инфраструктура за електрическите превозни средства може да допринесе за повече разходи по поддръжката им, в сравнение с конвенционалните превозни средства. Затруднението не се ограничава само до зарядните станции, но също и до недостиг на квалифицирани специалисти в тази област и специализирани сервизи, обслужващи относително 'новоизлюпената' промишленост.

8. Универсален стандарт за зареждане

Може да изглежда битово-смешен, но всъщност (засега) няма универсален стандарт за зареждане на електромобилите. Нещо повече, липсата на гарантирани, сигурни точки за зареждане (не само у нас) -  утежнява усложненията, с които се сблъскват с 'електрическите' шофьори, особено при извънградско пътуване. Има и положителна страна, разбира се - повечето притежатели на електро-кола могат да зареждат пред офиси, търговски центрове и на всяко място със стандартен електрически контакт.

9. 'Зеленият' дебат

Като съвкупност от ефикасни технологии и механизми, електромобилът допринася за значително по-ниски нива на въглеродни емисии и като цяло концепцията няма съществен 'въглероден отпечатък'. Производственият процес, на литиево-йонни батерии, обаче, може да бъде интензивно замърсяващ и това е причината да не можем да наречем електромобилите 100% чисти - няма нужда да се правим, че това не съществува и да крием нивата на замърсяване от производството на електромобили (колкото и ниски да са те) зад лицето на иначе изключително ефективната технология. Но, отново, по-важното е, че 'горивото' за електрическите коли е електричеството, което при добиване от възобновяеми източници означава нулеви вредни емисии от доставка на енергия и използване на електромобилите.

=======================================================================================

Факт е, че по всяка от тези точки се работи интензивно, нещата се променят - дори с темпове, по-бързи от очакваните. В България, със собствени проекти (за електромобили, модифициране, зарядни станции) на отделни фирми, както и с постоянна информираност от най-големият сайт за електромобили - eCars.bg, от колеги от други 'зелени' медии, а скоро и от НИП 'ЕЛЕКТРОМОБИЛИ' (elektromobili.bg) - електромобилният сегмент не е непознат, не 'изоставаме' с много от икономически по-развитите страни, и с общи, грамотни усилия, можем да развием на високо ниво електромобилната индустрия у нас. Та, останете на 'зелената' вълн?, следвайте и помагайте Wink.

eCars.bg

Прочетено 951 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 00:15
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.