За новите цени на тока и ефекта върху електромобилите

Блог
В този блог: Нови цени на тока – малко надолу за бита, но удвоена добавка за бизнеса – позицията на "ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ".

На 1 август в сила влязоха нови цени на тока: средно 0.11 процента на кВтч поевтиняване за бита, но бизнесът ще трябва да плаща до два пъти повече за добавка  "задължение към обществото", която вече ще е 38 лева за мегаватчас за малкия и средния бизнес. Като ангажирани с електрическата мобилност, ние в екипа на "ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ" засягаме въпроса "Какво отношение имат тези промени за електрическата мобилност и в частност за собствениците на електромобили в България?"...

Темата е изключително коментирана в общественото пространство в последните няколко дни и предизвика остра реакция от страна на индустрията (позиция на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), която категорично не приема двойното увеличение на добавката "задължение към обществото". Потърсиха ни за мнение от "Bulgaria ON AIR", за което организираме среща (вкл. с няколко електромобила) с екип на телевизията.

Скокът на добавката ще удари най-много малкия и средния бизнес – фирмите ще трябва да плащат 38 лв/мВтч. След това са средните по големина индустриални потребители с годишна консумация от 10 до 30 гигаватчаса електроенергия – те ще плащат по 27 лв/мВтч. И накрая са най-големите индустриални потребители на ток, за които цената на добавката е 19 лв/мВтч.

В същото време има намаление на цените на тока за бита, средно с 0.11 процента на кВтч. Всяко намаление обикновено се приема добре от крайния потребител и в този смисъл за собствениците на електромобили става с още малко по-евтино да карат своите коли.

Позицията на управляваното от мен Сдружение "ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ" по повод казуса е следната:

По отношение на собствениците на електромобили в личен план – цената на тока за бита пада незначително, което запазва възможността за изключително евтино шофиране на електромобил – средно 3 лв на 100 км – и е повод още хора да се насочат към покупка на електромобил. 

По отношение на зареждането на обществени и станции на оператори: Мрежата тепърва се формира, но при наличие на разгърната мрежа такива увеличения в цените на тока почти сигурно ще вдигат и цените на зареждането на обществени и станции на оператори.

По отношение на електрическата мобилност като цяло – предпочитаме да насочваме фокуса на общественото внимание към ползите от електромобилите и електрическата мобилност, като същевременно отчитаме внимателно увеличения в цената на тока за бизнеса като настоящото.

Причината за последното е, че като ти увеличават цената на тока за фирмата, това ти влияе на бизнеса, а с превръщането на темата в болна, ако не друго, просто нямаш повод да гледаш в посока електромобили, които се движат на "поскъпнал" за теб ток. Най-малкото може да влияе по този начин: "А, цялата Мара втасала [с тока], че ми е само до електромобили", ако въобще помислиш за това от гледна точка на бизнеса си в ситуация като сегашната. За нас всичко това е просто една потенциална и излишна спънка.

Ето и някои мнения по темата на представители на други организации свързани с електрическата мобилност в България:

Управителят на Регионален Е-КлъстерReCluster.bgТеодор Иванов коментарита така: "Считаме, че промяната в цените на електроенергията и прилежащите
добавки за бизнеса са пореден сигнал, че е нужно бизнесът да се замисли сериозно на тема енергийна ефективност. Взимайки предвид стартиралия нов програмен период и планираните програми за енергийна ефективност има потенциал за прилагане на мерки за енергийна ефективност, включително и изграждане на системи за собствено производство на електроенергия. Към момента прекия ефект върху електромобилите е незначителен, поради слабо развития сектор."

Според председателя на Българска асоциация електрически превозни средства БАЕПС Ангел Николов"Ниските цени на тока правят електрическите автомобили изключително изгодни в България. Наясно сме, че може да има увеличения в цените на тока, но смятаме, че това няма да се отрази съществено върху привлекателността на електромобилите."

Разходът на електрически автомобил все така е средно 3 лв/100 км при зареждане на цени за бита, но всяко такова повишение в цената на тока и силните ответни реакции ни връщат назад в усилията ни да улесняваме развитието на електрическата мобилност в България.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума