Как старите авто марки ще се справят с цунамито Tesla Model 3?

Блог

В онези години в началото на eCars.bg, 2011, 2012, 2013, имаше един първоначален шум около електромобилите. Всъщност, беше по-скоро леко жужене, примесено с еуфория, скептицизъм и обилни дози присмех...

Еуфорията, разбира се, е от първите собственици на електромобили и от хората запалени по новата тема, изпълнена с тиха и чиста емоция.

Скептицизъм... това го има и днес. Има какво да се желае, пък и си имаме добрите стари возила, дето сме си много привикнали към тях.

Обилни дози присмех. О, да! Откъде ли не и много често от хората в авто индустрията. На Автосалон София 2011 нашият тогава изглеждащ странно eCars.bg екип чу не малко такива. Тогава за пръв път в Интер Експо имаше изложени електромобили в България, но не на един щанд чухме, "Ооо, забравете за тия смешки, не и преди 2015-та, ако и тогава нещо въобще докарат нещо сносно"... Не и преди коя, каза?

И после с годините присмиването продължи. Смееха се на онова нещо наречено Supercharger мрежа, смееха се на гърчещия се в забавяния новак, който в началото едва успяваше да прави по няколко десетки коли на седмица, смееха се на "електричките".

Но тук не става дума за "Кой ще се смее последен?". Говорим за елементарна прозорливост и за поглед наоколо. Отвъд това, което познаваме и с което сме свикнали. Отвъд старите ни представи за живота. Известно е още и със стряскащата дума ПРОМЯНА.

Откъде да знаеш дали нещо ще се наложи? Гледаш дали другите го търсят, търсиш в Гугъл за новото нещо, питаш се дали ще ти хареса? Така правим обикновено, поне напоследък, с новите електронни благинки. През 92-ра не беше така.

Но тогава вече започвахме да се потапяме постепенно в дизеловото джакузи. Задаваше се с пълни сили нова и евтина мобилност, която да отведе икономиките ни към нови висоти. Не че вече не използвахме дизел отдавна, но през 90-те започнахме да плуваме с много повече ентусиазъм в него. И продължаваме да се плицикаме там.

Не ми е смешно. Не се присмивам на никого от старата авто индустрия за старите и все по-изцедени технологии. Не искам дори да гледам скептично на двигателите с вътрешно горене. Все още имам кола с такъв. Просто вече живея с друго мото и ако някой захвали добрата стара техника учтиво предлагам "Да говорим за новия ти електромобил, не за стария ти дизел."

Смея се радостно на всяка електромобилна новина от опитните автопроизводители, обаче. За обновяване на модел или, дай боже, за изцяло нов. Както и за всичко, което подобрява отношението и обслужването.

И все пак, колко от ветераните в бизнеса показаха истински ангажимент към електрическата мобилност? Очевидно е, че Renault, Nissan, GM и BMW са начело. Те направиха изцяло електрически модели и продават стотици или десетки хиляди. Малко е в общия план, но е силен ангажимент на фона на останалите, повечето от които пробват по нещо, но обикновено е електро вариант на съществуващ ДВГ модел.

Но тези, които се смееха, вече не се смеят. Защото една вълна се надигна толкова много, че усмивките замръзнаха. Акционерите на Daimler попитаха "Защо нямаме отговор на Tesla Model 3", на 28 април 2016 от Ford обявиха "очевидно вече правим нещо в тази посока" [с 300-те км електро пробег], Chevrolet пуска електрическия Bolt с 320 км пробег в края на 2016 г., Audi работи трескаво по е-SUV конкуренция на Tesla Model X и... това изречение може да стане прекалено дълго, ако продължавам.

Tesla Model 3 е само върхът на айсберга. Стотици хиляди хора, повечето от които никога не са притежавали електромобил, платиха по $1,000 (или друга валута) капаро за своя бъдещ по-достъпен електромобил. Но погледни на изток и ще видиш, че много скоро ще говорим за милиони.

Огромни китайски технологични компании влизат с летящ старт в електрическата мобилност със своите супер капитали и преди старата авто индустрия да се усети само за няколко години ще направят революция при колите като тази при мобилните телефони, която вече диктува нашия живот.

Как ще го направят като нямат грам от опита на утвърдените с десетилетия авто концерни? Ами, вече го правят и то точно с големите си пари. Само един от пресните примери е в това, че част от екипа работил по създаването на BMW i3 вече е в китайска компания. Пък и Tesla е най-красноречивият пример, че е възможно, при това от нулата!

От юли 2017 г. BMW i3 ще е с близо 200 км реален пробег с едно зареждане. LEAF 2016 вече го прави (даже малко отгоре). Дали е достатъчно за конкуренция с Tesla Model 3?

Очевидно е, че в Renault и Nissan са под голяма пара да пуснат модели с 300 км пробег през 2017 г. Nissan вече показа невероятния IDS Concept, който много хора очакват да е основа за LEAF 2 и липсата на повече новини от Япония е за да не страдат продажбите на сегашния модел.

В BMW работят по i5, някъде за 2019 г. Просто нямат избор да не успеят с това (и нямам съмнения, че ще го постигнат), ако не искат Model 3 да им открадне прекалено много клиенти. Мислиш, че това е трудно? "Това е BMW", казваш. Аз пък ти казвам, че един собственик на Model S наредил се на опашка от 200-300 души за Model 3 резервация на 31 март в Ню Джърси, е питал всички от опашката дали имат електромобил и 90% са отговорили НЕ. Ти си прави изводите...  

Но с над 400,000 Model 3 заявки за три седмици старата авто индустрия изяде невероятен шамар. Никой, включително в Tesla, не очакваше хората по света да откликнат по такъв невероятен начин на бъдещата по-достъпна електро кола на Tesla.

То си има предистория, обаче. От самото начало в Tesla започнаха да правят повечето неща различно, при това много, много различно. Директни продажби, супер ангажимент към хората, изграждане на мрежа за безплатно бързо зареждане, а сега за капак вече дават по две безплатни малки зареждачки на хотели, ресторанти, търговски обекти и още.

Ами постоянното обновяване на софтуера на Model S и X? Ще го има и в Model 3. Събуждаш се и намираш колата си с нови възможности, с отстранени проблеми или подобрена функционалност. Всичко това по интернет, дори без да разбереш. Сега имаш ли го? Някой предлага ли ти го?

Не е нужно да припадаме по Tesla. Имат си и те недостатъци, правят грешки (но ги отстраняват бързо и с огромно желание). Важно е да погледнем в себе си, в сегашния си живот, в продуктите, които използваме, в колите, които караме и да осъзнаем какво причиняваме на самите нас и на околните.

Днес е Великден. И Христос Воскресе!

Електромобилът също.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (10)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. гост

Много готина статия!

Во истина воскресе електромобилот! Само му трябват няколко повече станции за зареждане и ще хукне из Балкана.

  Прикачени
  гост

Чудесно ще стане - станциите идат скоро Из Балкана звучи много гот!

  Прикачени
  гост
  1. Илиян Звездоброев

Ей ма г-н Хаджистойков, голям поклон за тази статия!
Воистина воскресе!
Наистина електромобила има много преимущества пред дизеляка, но аз бих го карал най-вече защото е ЯКО!
Все си мисля, че бих искал да имам 300+ км пробег, но ето че и това е възможно, а цената все по-добра става

  Прикачени
  гост

Еее радвам се, че те е докоснала историята - радвам се и че гледаш към своя 300+ електромобил. Радвам се и че най-накрая ще се срещнем на откриването на клуба - идваш, нали?

Тези дни ще има покани по мейлите и по някоя и друга порцийка инфо за купона

  Прикачени
  гост

О да, как бих могъл да пропусна
Даже си мислех да си направя фанелка със син кондензатор, като от аватара - да ме разпознават хората
Ще говорим пак на форума, аз до 8-ми ще съм у Македония, да видим там има ли електромобили, Никола Тесловски македонец ли е?, и първия електромобил в кой македонски град е бил изобретен..... а може и да е плувал в охридското езеро....

  Прикачени
  гост

Антъй - супер и чудесна идея за фланелката - не пропускай да я реализираш!

  Прикачени
  гост
  1. гост

Воистина! Умел майстор на перото сте, г-н Хаджистойков!
Нека такива цунамита да ни заливат, та да доживеем да подишаме малко свеж въздух, след като първом живяхме с оловните горива, после понесохме и саждите на нафтата; и сега стария автопарк с масовото изкупуване на катализатори...

  Прикачени
  гост
  1. Веселин

Браво! Чудесна статия, много оптимизъм лъха от нея. Честно казано вече злорадствам срещу големите авто концерни и най-вече срещу немските. И ако някой от тях фалира следващото десетилетие ще се радвам. За петролен картел всички сме чували, но вече си мисля, че има някакъв картел в автоиндустрията срещу новите технологии. Как може една толкова малка компания да вкарва толкова нови технологии, а големите риби с многото милярди не правят нищо.

Какво имат в новите модели като нови технологии?...

Браво! Чудесна статия, много оптимизъм лъха от нея. Честно казано вече злорадствам срещу големите авто концерни и най-вече срещу немските. И ако някой от тях фалира следващото десетилетие ще се радвам. За петролен картел всички сме чували, но вече си мисля, че има някакъв картел в автоиндустрията срещу новите технологии. Как може една толкова малка компания да вкарва толкова нови технологии, а големите риби с многото милярди не правят нищо.

Какво имат в новите модели като нови технологии? Посредствени навигации, посредствени дисплеи, посредствена музика, сложат едно USB да си зареждаш телефона и това го броят за голям прогрес. А пък диодните светлини са върха на сладоледа. Китайците ги правят за стотинки, ама за немците диодните светлини са голям прогрес Егати!

Виж още
  Прикачени
  гост
  1. nedi alex

браво - чудесна статия и анализ!
Склонен съм да вярвам, че навлизаме в съвсем нов период - на мислене и ефективност, за моя голяма радост! ... и да не бъркаме ефективност с ДВГ - нещо измислено преди повече от век и претърпяло безброй промени, като в същото време големите компании задържат и унищожават съзнателно всякакви опити за друга технология - виж първите електроавтомобили и др.
мисля си, че времето на ДВГ е вече отминало и ще останат само като задвижвания на специфични машини ..., а...

браво - чудесна статия и анализ!
Склонен съм да вярвам, че навлизаме в съвсем нов период - на мислене и ефективност, за моя голяма радост! ... и да не бъркаме ефективност с ДВГ - нещо измислено преди повече от век и претърпяло безброй промени, като в същото време големите компании задържат и унищожават съзнателно всякакви опити за друга технология - виж първите електроавтомобили и др.
мисля си, че времето на ДВГ е вече отминало и ще останат само като задвижвания на специфични машини ..., а компаниите, които все още не са се усетили какво се случва просто ще изчезнат или ще бъдат купени и преобразувани - виж реакциите на богатите и мъдрите(китайци, японци)
..., а присмеха - който иска нека се смее! ... може би и невежеството е на път да изчезне

Виж още
  Прикачени
  гост
  1. Ivan

Прекрасно написана статия. Невежеството никога няма да изчезне. То поддържа цялата тази модерна машина за манипулация на хората. Но ще дойде ден, в който дизела ще отстъпи на ел. мобилите, точно както всяка една стара технология, която вече не е ефективна по никакъв начин, отстъпва на по-новата. ДВГ-тата ще се превърнат в един романтичен спомен в колекциите на богатите, за който ще си спомняме с усмивка. И дали това ще се случи вече не стои като въпрос. Всеки трябва да реши за себе си до...

Прекрасно написана статия. Невежеството никога няма да изчезне. То поддържа цялата тази модерна машина за манипулация на хората. Но ще дойде ден, в който дизела ще отстъпи на ел. мобилите, точно както всяка една стара технология, която вече не е ефективна по никакъв начин, отстъпва на по-новата. ДВГ-тата ще се превърнат в един романтичен спомен в колекциите на богатите, за който ще си спомняме с усмивка. И дали това ще се случи вече не стои като въпрос. Всеки трябва да реши за себе си до каква степен и кога ще се включи в промяната.

Виж още
  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
elektromobili-2020

Най-нови теми от форума