Какво казват шофьорите на Спиди за електромобилите, които карат

Блог
В този блог: Електромобилите на Спиди – какво е да си 'куриер на ток'?

Отзивите от първа ръка за електромобили са още кът в България. Но това започва да се променя и вече имаме какво да споделим по въпроса – впечатленията на "електрическите" куриери на Спиди за новите им возила...

През октомври 2013 г. компанията се сдоби с 20 нови електрически минавана Renault Kangoo Z.E. С тях може да се изминават 120-130 км с едно зареждане, което на зарядните станции, монтирани в базата на Спиди, отнема до шест часа. Има и още една шестица – когато караш по-агресивно, пробегът може да спадне и до 60 км. Но както се оказва от статистиката на Спиди, това почти не се е случвало.

Отначало шофьорите били скептични. Задавали много въпроси и дори след няколко месеца употреба някои все още не били убедени в електро возилата. Сега, осем месеца по-късно, повечето не искат да се връщат на дизелов Kangoo.

Нека да споделим някои интересни отговори от електромобилната анкета на Спиди:

Достатъчна ли е мощността на автомобила за целите на предназначение (куриерска дейност, превоз на пратки и товари)?

Да – 94%

Не – 6%

Достатъчен ли е пробегът с едно зареждане на батерията за целите на предназначение на автомобила (куриерска дейност, превоз на пратки и товари)?

Да – 56%

Не – 44%

Има ли достатъчно места за зареждане на батерията в населеното място, в което работите и ползвате автомобила?

Да, достатъчно са – 18%

Не, не са достатъчно – 23%

Има, но са нужни още – 59%

Кои според Вас са силните страни на електрическия миниван Renault Kangoo Z.E. ?

  • Автоматична скоростна кутия, която позволява лесно управление (предимство при движение в засилен трафик);
  • Безшумен двигател;
  • Екологичен автомобил;
  • Много добри показатели на електромотора – динамичен, ускорява бързо до скорост 60-65 км/ч;
  • Прилично оборудван с екстри;

Какво е Вашето мнение за хибридните и електрически автомобили, които все по активно навлизат в нашето ежедневие? Според Вас имат ли добри условия за развитие в България?

– Надявам се този тип превозни средства да навлизат все по-масово и да станат все по-достъпни за повече потребители;
– В България този вид автомобили ще навлязат масово най-рано след около 5 години, защото мисленето на хората тук е различно;
– Добро решение за автомобил, но в България хората не са готови все още за такива автомобили, а по скоро ги смятат за атракция;
– Положително - много по-удобни за работа;
– Приветствам ги - смятам че имат бъдеще;
– Положително, но двигателят, с който са оборудвани, да се използва само по време на движение и за зареждане или дозареждане на основната агрегатна батерия;
– Много са добри, но не са за всеки;
– Към момента според мен нямат добри условия за развитие в България;
– Предполагам, че хибридите и в момента имат по-широко разпространение, тъй като разполагат и с конвенционален двигател. Към момента за електрическите автомобили няма достатъчно станции за зареждане, но мисля че с времето ще се появят и проблемът ще бъде решен. Тогава електромобилите ще станат по-популярни.;
– Да, имат бъдеще;
– В тях е бъдещето;
– Има условия за разпространение на електромобилите в България, но към момента все още са прекалено скъпи;
– Първото ми впечатление е добро;
– Аз лично приветствам хибридите, тъй като те са със "смесени" системи (можеш да караш на ток и на бензин), докато при електрическите е малко по-сложно, тъй като по нашите пътища все още няма достатъчно изградени станции за зареждане.
– Положително, но за съжаление все още няма достатъчно информация и не са достъпни за българския пазар – за много хора електромобилите са лукс;

Пъстроцветно, нали? Вижда се, че има още много да се направи, но лично регионалният мениджър на Спиди Николай Карчин сподели факта, че повечето от тези момчета не искат да се разделят с новия си служебен електромобил и да се върнат на дизелов Kangoo.

Сега имаш представа какво е мнението на хора, които използват по цял ден служебни електромобили. Резултатите са интересни и се надяваме да послужат на (много) други български фирми в решението им за покупка на електромобили.

Колкото до съпоставката на разходите, още нямаме подробни данни от Спиди, защото нито една от колите не е дефектирала или спирала – разходите засега са само за ток. На нощна тарифа зареждането на Kangoo Z.E. е макс. 2 лв, ако батерията е изтощена изцяло и това е разходът за цялата дневна смяна на следващия ден. С времето ще се добавят разходи за гуми, евентуално някакви ремонти по ходова част или по купето. Последното вече се е случвало, защото са имали 1-2 случая да им чукнат леко електро возилата отзад – когато шофорът пусне педала и колата спира бързо чрез рекупериране, стоповете светват при определена степен на рекупериране и в определени ситуации задният шофьор може да остане без време за реакция. Затова сега на задните врати има предупрежение: Внимание – Електромобил, спира внезапно!

И остана да добавим нещо важно за компания като Спиди по отношение на разходите – електромобилите са освободени от такса паркиране в синя зона. По десетина лева на кола на ден, говорим за много спестени пари. Електрическите миниванове се използват най-вече в централната градска част на София (и някои от другите ни градове) и този общински стимул за електромобилите работи идеално в полза на Спиди.

Идеално им работят и електромобилите и ние им пожелаваме да ги използват много ефективно, да им излиза добре сметката с тях и да заразят нови и нови фирми и потребители с идеята за по-чист транспорт в България. Това на всички ще ни идва много добре.

Данните са предоставени от Спиди АД, на среща организирана от управителя на Българска Асоциация Електрически Превозни Средства (БАЕПС) Ангел Николов.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (7)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

С риск да се повторя - ама и тая статия я чакаме от бая време Полезно инфо, ще видим Ноември как ще излязат сметките.

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

"когато шофорът пусне педала и колата спира бързо чрез рекупериране, стоповете не светват и задният шофьор остава без време за реакция."
Ако това е истина е изключително тъпо и недомислено! Може ли малко повече информация около казуса. Дали наистина няма връзка между намаляването на скоростта на автомобила и светването на стоп-светлините? Ако това е заводски произведено, то тогава, как е минал типово одобрение този автомобил?

Електромобилист
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Благодаря за бързия отговор. Това с акселерометъра не го разбрах. Имам предвид, че сигнализацията трябва да указва всяко усилие приложено от спирачната система извън нормалното съпротивление при движение на автомобила. Относносно квалификацията - не считам че е обидна (ако се приема така моля за извинение), но реално не знам как да нарека явен проблем при проектирането довел до най-малко "1-2" (поне според текста) ПТП-та. Още повече, че ако не е станало поради проблем в даден автомобил, а е...

Благодаря за бързия отговор. Това с акселерометъра не го разбрах. Имам предвид, че сигнализацията трябва да указва всяко усилие приложено от спирачната система извън нормалното съпротивление при движение на автомобила. Относносно квалификацията - не считам че е обидна (ако се приема така моля за извинение), но реално не знам как да нарека явен проблем при проектирането довел до най-малко "1-2" (поне според текста) ПТП-та. Още повече, че ако не е станало поради проблем в даден автомобил, а е конструктурско решение то се нарушава основен принцип - връзката между намаляване на скоростта от спирачна система и светването на стоп-светлините. Това е опасност, която за в бъдеще може да е причина за много по-сериозни инциденти.

Виж още
Електромобилист
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

За качеството на коментара, да приключим с това, че вината поемам аз за неточното изразяване в блога. Ако не знаеш как да го наречеш, може да просто да попиташ :). Ето сега ти благодаря за бележката и съм направил корекция.

С акселерометъра и въобще - идеята е да се включват стоповете при определено ниво на рекупериране - обикновено когато е по-силно, защото тогава и спирането е по-интензивно. Ако се движиш с 20-30 км/ ч в трафик и пускаш често десния педал, както правя аз в Туизито, просто...

За качеството на коментара, да приключим с това, че вината поемам аз за неточното изразяване в блога. Ако не знаеш как да го наречеш, може да просто да попиташ :). Ето сега ти благодаря за бележката и съм направил корекция.

С акселерометъра и въобще - идеята е да се включват стоповете при определено ниво на рекупериране - обикновено когато е по-силно, защото тогава и спирането е по-интензивно. Ако се движиш с 20-30 км/ ч в трафик и пускаш често десния педал, както правя аз в Туизито, просто защото не използвам спирачката, не е логично да мигаш постоянно отзад :). Затова не е направено да се включва при всяко усилие приложено от спирачната система извън нормалното съпротивление, както го наричаш.

Винаги следя задния шофьор и ако е нужно чуквам леко в определен момент спирачката въпреки че намалявам с рекупериране, за да не го/я изненадам. И други познати с електромобили са споделяли, че го правят. А като се замислиш това всичкото е въпрос на култура на шофиране и на внимание на пътя. Аз като карам не се залепвам за колата отпред, че да нямам време да спра, ако ме изненада ;). За това няма регулация и всеки си има стил на шофиране, а резултата го знаем всички :).

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

А защо не е логично да мигаш при ниска скорост. Ще кажеш, че в ДВГ кола в трафик също се налага често да се използват спирачките и съответно стоповете се включват. Но при автоматик, да речем, след като си чукнал леко спирачката и пуснеш колата продължава да върви. При електромобила не може, защото регенерира и намалява, затова се налага по малко да подаваш тол и по малко да пускаш на тласъци - ще стане като коледна елха отзад ако се включват постоянно крушките :). Затова се включват при...

А защо не е логично да мигаш при ниска скорост. Ще кажеш, че в ДВГ кола в трафик също се налага често да се използват спирачките и съответно стоповете се включват. Но при автоматик, да речем, след като си чукнал леко спирачката и пуснеш колата продължава да върви. При електромобила не може, защото регенерира и намалява, затова се налага по малко да подаваш тол и по малко да пускаш на тласъци - ще стане като коледна елха отзад ако се включват постоянно крушките :). Затова се включват при по-силна степен на рекуперация, но това си го изчисляват автопроизводителите и нямам идея за абсолютно точните параметри. Но е повод да се информирам допълнително, защото такива данни има, включително по форумите.

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари