Защо Tesla започна да ограничава скоростта на зареждане

Електромобили

В този блог: Малко по-бавно ще се зареждат Tesla електромобили натрупали множество бързи зареждания.

Tesla наскоро предизвика недоволството сред редица стари клиенти, които бяха изненадани с поставянето на лимит на скоростта на зареждане на електромобилите им поради множество натрупани бързи зареждания...

Подобна бъркотия се заформи и преди няколко месеца, когато след поредната актуализация на софтуера на Model S и X беше ограничено използването на Launch Mode (в отговор на протест на собственик по-късно Tesla премахна това ограничение).

И в двата случая обаче компанията не се опитва да развали кефа на потребителите си, а точно обратното. Целта на Tesla е да контролира скоростта на зареждане, за да се осигури максимално дълъг живот на батерията, докато не се прави голям компромис с времето за зареждане. Честото използване на бързото зареждане в продължителен период от време може да намали живота на батерията и от Tesla oобясниха в официално изявление каква точно е причината за тази промяна.

"Най-високата точка на зареждане на литиево йонната клетка започва да спада с времето, след огромен брой бързи зареждания. Това се дължи на физически и химически промени вътре в клетките. Нашата технология за бързо зареждане е разработена така, че да поддържа батерията безопасна и да запазва максималния капацитет на клетките при всякакви условия. За да поддържаме безопасността и да запазим максималния обхват, трябва да забавим скоростта на зареждане, когато клетките са твърде студени, когато нивото на зареждане е почти пълно, а също и когато условията на клетката се променят постепенно с възрастта и употребата."

Въпреки че не един и двама от собствениците на Tesla са се изказвали доста гласно против ограничения, които им се налагат в колата, специално в този случай вероятно няма шофьор, който да не иска да увеличи живота на батерията си, така че с това правило вероятно ще им е по-лесно да се съгласят.

Oще повече, след като Tesla обясни подробно защо се прави тази промяна и че тя е нужна само при колите, които са натрупали множество бързи зареждания и батерията им е на път да започне да губи капацитет. На този етап такова ограничение ще засегне само 1% от клиентите на Tesla, на които ще им отнема около 5 минути повече, за да заредят батерията на колата си.

Във всеки случай спорът е вдъхновил много собственици да научат малко повече за това как честото бързо зареждане може да се отрази на живота на батерията с времето.

Както Тесла обясни, много неща могат да намалят продължителността на живота на батерията, включително зареждането при висока скорост C. Скоростта С е скоростта, с която се зарежда или разрежда батерията, в сравнение с нейния максимален капацитет. Например, ако батерията се зарежда със скорост 1С, тя ще достигне пълно зареждане за 1 час. Увеличаването на тока увеличава скоростта на C и намалява времето до пълно зареждане.

Зареждането при високи С скорости причинява химични промени в клетките на батерията, които в крайна сметка могат да намалят продължителността на живота им. Ако често зареждаш с висока скорост C, след няколко години батерията няма да може да взима същото количество ток, колкото е взимала в началото, поне не безопасно и ефективно.

Друг фактор, който влияе върху живота на батерията, е температурата. За максимален живот, батериите трябва да работят в оптимален температурен диапазон. Прекомерната топлина може да съкрати живота (както научиха някои собственици на Niisan Leaf в Аризона преди години), но същото може да се случи и ако е прекалено студено.

Скоростта на химическата реакция е драстично засегната от промените в температурата. При по-ниски температури вътрешното съпротивление на акумулатора се увеличава, а литиевите йони в електролита имат по-голяма склонност да излязат от разтвора и да се натрупват върху електродите – процес, наречен облицовка. Това е лоша новина, защото по този начин не само че капацитетът намалява с времето, но може да се предизвика и късо съединение с катастрофални резултати.

Увеличаването на живота на батерията не е единствената причина зареждащите устройства да наблюдават процеса на зареждане – безопасността също е от ключово значение.

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Общи работи по химия.

Stanislav Subashev
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Ами ОК, съгласен съм с обясненията, но ..... Също така си спомням, когато излязоха първите модел С, колко много се биха в гърдите, че дават 8 години гаранция на батерията независимо колко често зареждаш и незнам си какво, и че капацитета няма да падне под еди-колко-си процента. Сега за мен това е признание, че не всичко е така както очакват, и искат да се застраховат за този 8 годишен период при по-старите коли, които са минали много километри. Иначе батериите изглеждат добре, имаше една...

Ами ОК, съгласен съм с обясненията, но ..... Също така си спомням, когато излязоха първите модел С, колко много се биха в гърдите, че дават 8 години гаранция на батерията независимо колко често зареждаш и незнам си какво, и че капацитета няма да падне под еди-колко-си процента. Сега за мен това е признание, че не всичко е така както очакват, и искат да се застраховат за този 8 годишен период при по-старите коли, които са минали много километри. Иначе батериите изглеждат добре, имаше една графика за загуба на капацитет и изминатия километраж - би трябвало да са много качествени.

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Мисля си, че наистина е насочено към един много малък процент собственици/коли, които пътуват постоянно и зареждат много често на superch. Реално бързото зареждане не е проблемно - то дори скъсява времето за паразитни реакции. Прекаляването, както с повечето неща, е повод за притеснения.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Опитват се да ограничат тези които умишлено не зареждат в тях, а специално ходят до бързата зарядна станция, защото е безплатна!

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари
elektromobili-2020
ignor-tv.jpg
welcome-ecars.jpg

Най-нови теми от форума