От 2019-та задължителен шум в електромобилите, но ще можем да го изключваме

Електромобили
В този блог: Решението електромобилите да излъчват шум задължително от 2019 г. вече е потвърдено и от Съвета на Европа.

Имаме обаче нова информация по случая, която получихме благодарение на един от редовните потребители на eCars.bgПетър Стойчев от Несебър. Специални благодарности към него – сега нещата вече изглеждат по-различно...

Започваме от там, че Петър е изпратил писмо до ЕК, за което стана дума във форума. В него се изразява неговото несъгласие с гласуваната мярка от 2019 г. електромобилите задължително да излъчват звук/шум при бавно движение, за да могат пешеходците да ги чуват. Въобще за безопасността на хората, които се движат пеша, особено на тези със зрителни и слухови проблеми.

Съответно от Kомисията е пристигнал отговор, който публикуваме отдолу. От него обаче веднага вадим първо едно важно изречение:

Системата може да се изключва, ако Държави членки и местни власти искат да забранят използването на такива системи в някои зони.

Този ред хвана окото ни, но като не открихме къде точно точно в документите е упомената тази възможност, помолихме Петър да поиска уточнение.

За него малко по-надолу – първо ето какъв отговор са му изпратили от Комисията:}

Скъпи г-н Стойчев,

Благодарим за вашия имейл във връзка с Регулацията на шума от превозни средства и в частност акустичните алармени системи за превозни средства (AVAS).

Новата Регулация на шума от превозни средства беше наскоро приета от Съвета и от Европейския Парламент. Очаква се тя да бъде публикувана в следващите дни. Междувременно може да се запознаете със становището на Съвета, изпратено до ЕП за гласуване на второ четене. Тъй като този документ е приет от Съвета без изменения, финалният текст за публикуване ще остане със същото съдържание.

Хармонизираните изисквания за AVAS ще намерите в Анекс VIII на регулацията. Този анекс дефинира при какви условия трябва да се използват такива системи: тип на звука (например като на бензинова кола), минимални/максимални нива на звука, кога да се задействат системите (например само при скорост под 20 км/ч в градски условия), кога да се изключват (например при скорост над 20 км/ч) и т.н. Системата може да се изключва, ако Държави членки и местни власти искат да забранят използването на такива системи в някои зони.

Първоначалното предложение на Комисията не изискваше задължително вграждане на AVAS в електрически/хибридни превозни средства, а само препоръчваше хармонизирани изисквания за одобрение на такива системи, ако бъдат вграждани. Законодателят (Съветът и Парламентът) решиха да направят задължително вграждането на AVAS в електрически/хибридни превозни средства (за справка глава 8) след преходен период (от 1 юли 2019).

Според заложеното в Глава 8 от Регулацията, Комисията ще разгледа изискванията на Анекс VIII, за да го прецизира и отчете досега свършената работа в Световния форум за регулация на превозните средства на UNECE (United Nation Economic Commission for Europe). Тази група разработва глобална техническа Регулация за AVAS заедно с основните играчи (САЩ, Китай, Индия, Япония, Русия и Корея).

В допълнение, като част от разглеждането на изискванията на Анекс VIII, Комисията следва също да проучи потенциала на други алтернативни системи, като активни системи (например за засичане на пешеходци) за защита на уязвими хора на пътя в градски условия, като незрящи или с увреден слух пешеходци, велосипедисти и деца.

Поздрави,

Филип Джийн

Ръководител

Звено B.4 – Устойчива мобилност и автомобилна индустрия.

Оказа се, че това, което пристигна като уточнение, Петър вече го е отбелязал във форум темата по въпроса, само че е като част от две дефиниции в анекса: 

Първо:

(а) Метод за генериране на звука. След потегляне на превозното средства в рамките на минимална скорост от около 20 км/ч (включително при движение назад) AVAS системата следва да генерира автоматично звук. Когато превозното средство е оборудвано с двигател и той работи в рамките на споменатия отгоре диапазон на скорост на движение, AVAS не следва да генерира звук.

За превозни средства с предупредително устройство при движение назад, не е необходимо AVAS да генерира звук при движение назад.

Второ: (това е и самото уточнение от комисията) 

(б) Прекъсвач. AVAS системата трябва да бъде оборудвана с прекъсвач, който да е лесно достъпен за водача, позволявайки включване и изключване на системата. При всяко ново стартиране на превозното средство, AVAS следва да е включена по подразбиране.

Значи ето за какво става дума:

От 2019 г. всички електромобили:

  • Ще са оборудвани задължително със система, генерираща звук при скорост до 20 км/ч;
  • Системата ще се включва автоматично при всяко стартиране на електромобила;
  • След стартиране системата ще може да се деактивира по желание от шофьора.

Е, оказва се, че задължителното все пак не е изцяло задължително, щом ще можем да изключваме системата. Сега електромобилите пак имат подобни звукови системи (не абсолютно всички), но някои са изключени и се активират ръчно, като при нашето Renault Twizy. При електрическия Kangoo, например, системата се включва автоматично при скорост под 30 км/ч.

Ще продължаваме да следим развитието на нещата около тази регулацията и във форума, и тук в блога.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения