Сравнение между електромобил и дизелова или бензинова кола – кое колко излиза?

Блог
В този блог: Разлики в цените, поддръжката и разхода на електромобили и ДВГ коли.

Да сравниш дизелова с бензинова кола обикновено е лесна работа – има разлики, но все са ДВГ коли. С електромобилите е по-различно. Искам да ти помогна да сравниш дизелов или бензинов автомобил с електро кола и понеже има разлики, нека те ориентирам от опит как стоят нещата с цени, разход и поддръжка...

Важно: предоставената в този блог информация е на база личен опит от притежание на електромобил и събирани с години статистика и впечатления. Взети са предвид основни елементи, но предвид факта, че и "най-старите" електромобили сега са все още на по 3-4 години, има параметри, които още не са ясни и на този етап се базират на прогнозни изчисления. Затова, сравненията между електрически и ДВГ коли няма как да се основават на пълни данни и може да се променят с времето (електромобилите и техните компоненти ще поевтиняват).

Докато днес помагах с информация на Капитал за статия на тема като заглавието на този блог, реших, че ще е добра идея да хвърля малко светлина и тук в eCars.bg (когато статията в другото издание излезе, ще разменим линкове с този блогето актуален линк към статията в Капитал). Правено е и преди, но малко освежаване и пресни отговори винаги са добре дошли. Като за начало, кратко пояснение.

За да не се объркаш сам/а

Предлагам ти да сравняваш идентични коли. Нека са нова електро и бензинова (дизелова) кола или пък две употребявани от един клас и на една възраст. Да сравняваш 12-годишна кола с метанова уредба и нов (или 2-годишен електромобил) просто не е правилно и въобще не ти помага да добиеш правилна представа. С това на ум, да минем към основните конкретни неща:

Цени

Това е от по-лесните неща – сравняваш офертите и толкова. Нов Nissan LEAF, например, тръгва от около €29,000 с батерията в близката Австрия (надявам се от лятото на 2015 г. да се продава в България), а идентичната по клас Toyota Verso 1.6 D започва от 42,990 лв у нас. Очевидно е, че в този пример електромобилът е по-скъп с 30%. Ако е на лизинг вноските ще са процент от цената, така че отново ще са по-високи при електромобила.

Обобщено:

  • Nissan LEAF: ~ 56,700 лв
  • Toyota Corolla: 42,990 лв

Разход

Тук числата си сменят местата. Да караш електро кола е много по-евтино, просто защото цената на тока е много ниска. В горния пример, Nissan LEAF харчи средно 20 кВтч/100 км, което по нощна тарифа е 20 кВтч / 100 км х 0.12 лв / кВтч = 2.4 лв / 100 км. На дневна тарифа става 20 х 0.20 = 4 лв/100 км. Цените може да са два или три пъти по-високи при зареждане от оператори. Съответно средният разход на Toyota Verso е 5.3 л / 100 км х 1.95 лв / литър = 10.3 лв /100 км.

Забележка: Повечето електромобили харчат колкото или по-малко от Nissan LEAF, нооо далеч не всички ДВГ коли харчат само 5 л/ 100 км.

Обобщено:

  • Nissan LEAF: средно 3 лв / 100 км
  • Toyota Corolla: средно 10 лв / 100 км.

Поддръжка

Тук сравнението е хем лесно, хем трудно. Лесното е в това, че електромобилите са много по-прости и искат много по-малко поддръжка. Това е факт дори за тези, които са вече на по 3-4 години – поддръжката им се ограничава най-вече до проверка на батериите веднъж годишно, смяна/ремонт на гуми и нещо по окачването. (Факт е, че при Tesla Model S имаше проблеми със задвижването, заради недостатъчно грес на задвижващия вал на електромотора, например. Ремонтът/смяната е за сметка на Tesla, а проблемът както виждаш е по-скоро производствено недоглеждане. Факт е и че има различни болежки по всички електромобили – не са безпроблемни, но като цяло поддръжката и ремонтите засега са малко и не удрят по джоба. В бъдеще ще видим...)

Трудното идва оттам, че електромобилите са все още почти нови и засега няма как да знаем какви дефекти и нужда от части/ремонти ще имат когато станат на 8-9 години. Дори тези на 3-4 години още не показват толкова дефекти и не искат толкова поддръжка, че да се сравняват с ДВГ коли, за които има данни от десетилетия за целия жизнен цикъл. Като цяло задвижващата система на електромобила се очаква дори след 7-8 или 10 години да се нуждае от значително по-малко ремонти, но такива все пак има и ще има.

Цени на части

Това е донякъде следствие от горното, но засягам темата най-вече заради батериите. Много хора слагат в оперативните разходи цената за подмяна на батерията. Това може и да е до известна степен правилно, но ето какво:

1. Батериите на повечето електромобили са с 8 години / 160 000 км гаранция. Сега нова батерия за Nissan LEAF струва около €5000 (с връщане на старата). След още 4 години, когато гаранциите започнат да изтичат, цената ще е вероятно с 30-40% по-ниска. Нова батерия вероятно ще може да се купи за €3,000. Не е без пари, но пък и няма как един агрегат да кара вечно.

2. Обикновено на тази възраст на колата батерията вече не е у първия си собственик, като естествено има и такива случаи. Съответно когато втори или трети собственик купи някой ден 9-годишен електромобил на цена да речем €7000 и плати €3000 за нова батерия, нещата не изглеждат толкова зле, нали? В добавка батерията ще е от следващо поколение и е твърде вероятно да осигурява повече пробег от оригиналната на новия собственик за още поне 5-6 (или повече) години.

3. Електромоторите се ремонтират по-лесно и евтино от ДВГ и нов електромотор определено е по-евтин от двигател с вътрешно горене (с десетките му или стотици части). Обикновено се демонтират по-лесно, без да се цапаш с масло или други мръсотии и тежат по около 50 кг. На голям процент електромоторът вероятно ще надживее колата.

4. Силовата електроника – тук ще трябва да мине още време, за да се натрупа статистика. Засега оставям този компонент "отворен", а и гаранцията обикновено покрива цялата високоволтова система.

5. Окачване, гуми, спирачки и други системи, които има и в колите с ДВГ ще са идентични.

Кога избиваш нов електромобил?

Това е сентенцията на всичко отгоре, нали? За целите на сравнението отговорът е – зависи колко караш. Ако правиш по 150 км на ден 5 дена седмично разходът ти ще е нещо от сорта на 90 лв на месец (при средно 3 лв/100 км). С дизеловата тойота при същите параметри отиваш на 310 лв. Разликата е 220 лв месечно. Към нея прибавяш разходите за поддръжка на ДВГ, и може да "избиеш" електромобила и само за 2 години. Ако караш по 30 км на ден обаче, ще е нужно много повече време.

Цените на автомобилите като цяло се движат без големи колебания. До няколко години тези на електромобилите ще се приближат значително към тях и тогава електро колите може да смятаме за "избити" (почти) от старта. Колкото до употребяваните, след още 3-4 години вече ще има база за сравнение на 8-9 годишни електромобили с ДВГ коли. Междувременно всички ще събираме информация и ще се напасваме.

Надявам се с този блог да съм ти помогнал да се ориентираш как по-правилно да сравняваш електромобилите с ДВГ коли. За всичко незасегнато тук пиши във форума или коментарите – въпроси ще има, при това много, нека ги обсъждаме!

-----------

П.П. Колкото до емоционалната част на нещата и че след като се качиш на електромобил от главата ти се избиват всякакви мисли за избиване и разходи... това е друга тема и преживяване, за което колкото и каквото и да ти говорят, друго си е като го изпиташ сам/а!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

За спирачките не съм съгласен че са същия разход като на двг. С ревърса накладките може и да надживеят колата.
Как точно сметна че за 2 години по 220лв ще се избие не го разбрах.
Как стои въпроса с зареждането на станции, за Тесла е безплатно но за другите?

иво
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

[QUOTE=иво:1259]За спирачките не съм съгласен че са същия разход като на двг. С ревърса накладките може и да надживеят колата.
Как точно сметна че за 2 години по 220лв ще се избие не го разбрах.
Как стои въпроса с зареждането на станции, за Тесла е безплатно но за другите?[/QUOTE]
[B]За спирачките[/B] - идеята ми е, че смяната им като цена е идентична, а че се износват по-бавно заради рекуперирането и са "по-рядък" разход при електромобила е безспорно. Но те така или иначе са далеч...

[QUOTE=иво:1259]За спирачките не съм съгласен че са същия разход като на двг. С ревърса накладките може и да надживеят колата.
Как точно сметна че за 2 години по 220лв ще се избие не го разбрах.
Как стои въпроса с зареждането на станции, за Тесла е безплатно но за другите?[/QUOTE]
[B]За спирачките[/B] - идеята ми е, че смяната им като цена е идентична, а че се износват по-бавно заради рекуперирането и са "по-рядък" разход при електромобила е безспорно. Но те така или иначе са далеч по-рядко сменян консуматив и при ДВГ колите спрямо консумативите за двигателя.

[B]За сметката:[/B] "Към нея прибавяш разходите за поддръжка на ДВГ" е същественото в случая. Не мога да дам точни цени за поддръжка на въпросния дизелов автомобил и сметката за 2-годишно избиване е приблизителна (затова казвам МОЖЕ ДА "избиеш" за 2 години).

[B]Зареждането:[/B] "Цените може да са два или три пъти по-високи при зареждане от оператори." Което означава цени от типа на 0.50 или 0.60 лв / кВтч (което е до три пъти цената на дневна тарифа). В този смисъл сметките в блога излизат при домашно зареждане, но на база статистика за над 80% такова поне в първите години е резонно то да се използва поне засега за отправна точка.

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Според мен, има още едно предимство (по-малко разходи) при електромобила, което не е посочено тук, а именно: липсата на данък МПС, който за ДВГ кола над 100 к.с. си е над 100 лева на година. Отделно безплатното паркиране в сина/зелена зона (София и Бургас). Не съм сигурен и с винетката как стои въпроса, мисля че и тя не се изисква при електромобил.
Също си мисля, че в бъдеще в България също ще има места за безплатно зареждане, освен Моловете, ще има и по-малки бизнеси, които ще предлагат...

Според мен, има още едно предимство (по-малко разходи) при електромобила, което не е посочено тук, а именно: липсата на данък МПС, който за ДВГ кола над 100 к.с. си е над 100 лева на година. Отделно безплатното паркиране в сина/зелена зона (София и Бургас). Не съм сигурен и с винетката как стои въпроса, мисля че и тя не се изисква при електромобил.
Също си мисля, че в бъдеще в България също ще има места за безплатно зареждане, освен Моловете, ще има и по-малки бизнеси, които ще предлагат безплатно зареждане за клиентите си (поне аз така си ги представям нещата).

Виж още
Мариан
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Абсолютно! Аз като че ли реших да не ги включвам тези неща и да се фокусирам само върху това, което във времето няма да се променя - директните неща около колите. Не зная колко години ще остане така да не се плаща данък, но сега може да се включва и това в горната сметка като предимство на електромобила, определено.

В това, че на много места ще предлагат безплатно или евтино зареждане съм изцяло убеден - затова и правим сайт локатор на зарядни станции.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари