Tesla в битка с други тех гиганти за белия петрол

Компоненти

В този блог: Цената на лития се покачва все повече заради конкуренцията при батериите.

Литият е една от най-търсените суровини на планетата, с покачващи се цени през 2015 г. – тенденция, която се запазва и през настоящата година. Ценният метал за производство на батерии вече получи прозвището "белия петрол" и битката за пазарен дял около него става все по-ожесточена...

А нещата тепърва предстои да избухнат, с огромния брой от над 300,000 резервации за Tesla Model 3, очакваният в края на годината Chevy Bolt с 300 км пробег, Nissan LEAF 2 с нещо подобно като автономия през 2017 г., както и Renault ZOE, BMW i3 и KIA Sould EV – също със заявка за скорошно удвояване.

Само за продукцията на Tesla ще е нужно толкова количество, колкото се произвежда сега и това е добра новина за страни като Аржентина, която е лидер в доставките на литий.

Но това не е всичко. Освен изброените (и други) автопроизводители, на сцената има и нови играчи. Китайският милиардер Жиа Йетинг навлиза на пазара с новата Faraday Future електромобилна марка, има голяма вероятност Apple да се включи с електромобил до 2019 г., към което добавяме и Alphabet направлението на Google за самоуправляващи се електро коли.

Ами германците? Позакъснели в електромобилната битка те също ще излязат на сцената по-осезаемо някъде през 2018-9 г. и веднъж отърсили се от дизеловата хватка ще скочат с двата крака в новата игра.

За компаниите добиващи литий предстои бум. Но производството не е особено чисто. Няма да минем без последствия за околната среда, както и без пазарни сътресения. Няма да е никак добре и да станем свидетели на някакво монополно положение или опити за прекалено влияние на пазара.

Големите инвеститори също точат ножове за новата торта, но и по-малките играчи вече са много и ще търсят своите печеливши сделки.

Само през ноември и декември 2015 г. цената на литиевия карбонат от Китай скочи повече от двойно и достигна феноменалните $13,000 за тон. Според Bloomberg някои договори за доставки от Китай са сключени на цени над $23,000 за тон.

Според Goldman Sachs за всеки 1 процент растеж в пазарния дял на електромобилите, търсенето на литий ще се увеличава със 70,000 тона годишно и като цяло пазарът може да се утрои само заради електро колите до 2025 г.

Понастоящем доставките на ценния метал идват най-вече от Австралия, Китай, Аржентина, Боливия и Чили. В щатите Невада е единственият играч на терена и Tesla вече направи постъпки за добив на литий в щата.

Сега контролът върху лития държат четири компании, Albermarle в Чили и Невада, SQM в Чили, FMC в Аржентина и Sichuan Tianqi в Китай. Но както вече стана дума за нови играчи има много място и най-голям пазарен дял ще вземат онези, които успеят да намерят най-богати на литий солени езера. Конкуренцията в Невада ще се засилва все повече, както и тази в Аржентина, защото Чили не дава нови концесии, а протестите в Боливия спряха добива на литий.

Ще се засилва все повече и битката при производителите на батерии. Panasonic и LG Chem са начело, но BYD набира скорост, следвана от Samsung, която се опитва всячески да намери нови клиенти в добавка към доставките за електромобилите на BMW. LG Chem напредва много, обаче, с вече доставени десетки хиляди батерии за Renault. Компанията ще снабдява с батерии и Nissan за новия LEAF, както и GM за Chevy Bolt., а също и VW/Audi

Вече е пределно ясно – с новите масови електромобили с 60 кВтч батерии ще ни трябва много литий. И то бързо!

Как обаче се предполага да паднат цените на батериите и електромобилите, като се вдига цената на лития, е много интересен въпрос.

От: Greencarcongress, Oilprice


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (8)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 - 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара

Методи
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба - спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите - ама нищо и половина до тук.....

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Количеството литий в една клетка е малък процент от общото...

Zlati Zlatinov
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. "Проблемът" по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените...

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.

гас
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

това по-скоро ми намирисва на пропаганда ..., последен напън на авто и нефтени компании против електро- ...
както казват колегите по-горе - литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила.
пс. новина преди повче от година - графе...

това по-скоро ми намирисва на пропаганда ..., последен напън на авто и нефтени компании против електро- ...
както казват колегите по-горе - литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила.
пс. новина преди повче от година - графенова батерия

Виж още
Последно редактиран Преди 8 години от nedi alex nedi alex
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.

Последно редактиран Преди 8 години от Веселин Веселин
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари