Tesla Model S трикове за студено време

Компоненти
В този блог: Няколко полезни съвета за Tesla Model S преди студен старт.

Какво става с оставен навън на студа с часове Tesla Model S? Как се отразява това на батерията и какво се случва когато температурите са под нулата? Има и още въпроси, както и някои възможни изненади...

Из нета има доста снимки на потънали в сняг и студ Model S електромобили (все пак вече има над 70,000 по пътищата). Това не пречи да потегляш веднага. Няма нужда да подгряваш нещо, освен себе си, а парното стопля колата бързо.

Но за батерията и задвижващата система има значение дали колата е седяла дълго време навън в студа. Ето как се държи Model S в такива случаи.

Започвам с това, че когато температурата на батерията е под нулата системата не позволява зареждане, защото това ще повреди клетките. Това означава, че и рекуперирането не работи, защото то също е форма на зареждане. Добре е да помниш това, защото студен Model S ще върви по инерция, ако пуснеш десния педал, вместо да намалява и за спиране ще трябва да използваш крачната спирачка. Това последното го броим към възможните изненади...

Батерията си има отоплител, който се включва когато подкараш студен Model S, но е лаком – дърпа до 6 кВт ток. Това важи и за отоплителя за купето – консумиранaта от него енергия на място (светофар) е все едно шофираш с 60 км/ч.

Хубавото е, че всичко това се подобрява със затопляне на колата.

Когато батерията е много студена има известна загуба на енергия, която се вижда под формата на синя чертичка на зарядния индикатор на таблото. Със затопляне на батерията това се възстановява, а и колата трябва да се е бая изстудила, за да се получи така.

Но е ясно, че енергията нужна за отопление ще ти намалява пробега – да тръгнеш със студена или с предварително затоплена кола е различно. Другото, което намалява пробега е по-високото съпротивление, което студеният по-сгъстен зимен въздух предизвиква. По тази причина е добре да избягваш каране зад камион, защото ефектът се увеличава още повече.

След като потеглиш отделяната от мотора и инвертора топлина започва да се пренасочва към вътрешността на купето. Така, със затопляне на колата, системата ще намалява разхода от 6 кВт на 1-2 кВт, с които ще поддържа топло вътре дори в много студено време. Това е много добре замислено, но инженерите на Tesla не говорят много за него.

Можеш да използваш и отоплението на седалките, което дърпа нищожно количество енергия в сравнение с отоплителната система. Ако си ОК само с това отопление, ще пестиш много ток в студеното време.

Предварително затопляне за дълги пътувания

Това има най-голям ефект, когато колата е включена. Дали това е възможно, ако е оставена навън е друг въпрос, но е съществено. Ако пък колата е включена, енергията за предварителното затопляне се взима от мрежата, което запазва това в батерията. Ако не, енергията се взима от батерията, но поне стартираш с топла кола и рекуперирането ще си работи. 

Само имай предвид, че колата трябва да е включена към солиден източник (зарядна станция), защото процесът на предварително затопляне може да иска до 12 кВт. Повечето собственици на Model S правят така по възможност – затоплят колата предварително. Дето се вика, като си имаш тази опция през мобилния как да не се възползваш от нея?

С предварително затоплен Model S консумацията след потегляне ще е много по-ниска, а това означава повече пробег. Но, отново, това работи добре, ако колата е включена в мрежата. Ако не е – по-добре не използвай функцията за предварително затопляне, защото ще изхабиш ценна енергия на място. Ако потеглиш със студена кола отоплението пак ще дърпа ток от батерията, но същевременно ще се движиш.

ПРЕДВАРИТЕЛНО ЗАТОПЛЯНЕ ЗА КРАТКИ ПЪТУВАНИЯ

Това вече е различно. Ако отиваш недалеч и имаш предостатъчно енергия, спокойно си затопли колата предварително с мобилното приложение. Съвсем естествено е – когато можеш да се възползваш от тази чудесна функция, няма причина да не го правиш. Влизаш на топло, имаш си реген на спирачките и всичко е шест.

Добре е да се придържаш към 10-минутно предварително затопляне, за да не скъсяваш допълнително живота на батерията.

С времето ще се добавят все повече съвети за икономично, но и комфортно Model S пътуване в студа. Същевременно Tesla ще продължава да подобрява колата, а дотогава съветите в този блог може да ти спестяват по някой и друг ценен електрон.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение

Потребителски рейтинг: 1 / 5

Звезда активнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Най-нови теми от форума

Още теми »