Вътре в колите въздухът много по-мръсен отколкото отвън

Полезно и ефективно

В този блог: Двигателите със система за директно впръскване до 100 пъти по-мръсни от дизеловите.

Всеобщо знание е, че дизеловите двигатели замърсяват повече от бензиновите, защото отделят повече микро частици – малки парченца сажди, които могат да причинят сериозни щети на човешките бели дробове.

Но едно ново проучване, ръководено от швейцарския изследователски институт Empa, установи, че някои бензинови двигатели изхвърлят много повече такива вредни частици, отколкото дизеловите.

Изследователите тествали емисиите на 7 бензинови превозни средства, оборудвани с директни системи за впръскване на гориво и открили, че те изпускат от 10 до 100 пъти повече частици от модерните дизелови двигатели – всъщност дори повече отколкото по-старите дизелови двигатели без филтри.

"Веднъж вдишани, тези частици остават в тялото завинаги", обяснява ръководителят на проекта Норбърт Хеб. Резултатите от проучването показват, че те могат да проникнат в мембраната на въздушните сакове в белите дробове и да влязат в кръвообращението. А става и по-лошо: "Течни или твърди химически токсини от процеса на изгаряне ... се натрупват върху повърхността на частиците, които след това могат да прехвърлят тези вещества директно в кръвообращението – като троянски кон".

Тези гадни продукти съдържат бензо(а)пирен, известно карциногенно вещество, открито във всички видове дим и сажди (включително цигарен дим).

Световната здравна организация (СЗО) счита дори една малка доза бензо(а)пирен за вредна. Нивата в изпускателната система на превозните средства са били завишени с над 1,700 от допустимата в ЕС граница на безопасност. Не всички бензинови двигатели образуват частици в отработените газове обаче. Виновникът изглежда е модерната иновация наречена: директно впръскване на горивото.

При по-старите електронни системи за впръскване на гориво, то се добавя към горивната камера в края на изпускателния ход. При двигателите с директно впръскване горивото се добавя след края на всмукателния ход. Това дава на горивото по-малко време за изпаряване, казва Хееб, което води до повече неизгорели въглеводороди и по този начин повече сажди.

Автомобилите се произвеждат със системи за директно впръскване, защото това позволява по-прецизен контрол на процеса на доставяне на гориво, което води до по-добра икономия и по-ниски емисии на въглероден диоксид, но ето че има и сериозен страничен ефект от това, за който не се говори толкова много.

Новото изследване изглежда е едно от първите, които тестват двигатели с директно впръскване за всичко, различно от CO2. Хееб и неговият екип призовават производителите да започнат да оборудват автомобилите си с филтри за частици. "Новите технологии за изпускане на изгорели газове, пуснати на пазара, обикновено се нуждаят от около 13 години, за да станат напълно ефективни", пише той. "Само след този период ще бъдат заменени 9 от 10 коли в автомобилния парк. Така че, колкото по-бързо се въведат филтри за частици като задължителни в бензиновите коли, толкова по-добре ще бъде здравето на всички". Но тези частици са само част от токсичната смес, която се движи около автомобили и пътища.

Всички ние редовно вдишваме азотни окиси, летливи органични съединения, озон, въглероден окис, бензен и други. В неотдавнашна статия в "Гардиън" проф. Сър Дейвид Кинг, главен научен съветник на английското правителство, предупреди, че нивата на замърсяване на въздуха често са много по-високи вътре в автомобилите, отколкото извън тях. Именно това сочат и няколко проучвания.

Едно от тях проведено в Копенхаген е установило, че водачът е вдишал много повече вредни газове от пътуващият до него колоездач, защото навън емисиите се разреждат от заобикалящия въздух, но в колата мръсният въздух циркулира и се натрупва.

Tesla беше от първите компании, които снабдиха колите си с големи HEPA филтри пречистващи въздуха вътре в колата. Високопроизводителният HEPA филтър бе представен за първи път в Model X на Tesla (и по-късно в Model S). Tesla твърди, че той е "100 пъти по-ефективен от премиум автомобилните филтри" и премахва "най-малко 99,97% фини прахови частици и газообразни замърсители, както и бактерии, вируси, прашец и спори от плесен".

Нов доклад на Съюза на загрижените учени, който актуализира и разширява по-ранно проучване от 2015 г., констатира, че шофирането на електричество сега е по-чисто от това с течни горива. Освен това електрическото предимство се увеличава, тъй като повече региони намаляват използването на въглища и увеличават инвестициите във възобновяеми енергийни източници.

Новият анализ се основава на актуализирани данни от СИП, които показват намаляване на емисиите на парникови газове от производството на електроенергия в по-голямата част от страната през последните пет години. Според новото проучване в 70% от щатите електрическото задвижване произвежда по-малко емисии, отколкото шофирането на бензинов автомобил, който получава 50 mpg (цифра, която се изпълнява само от Toyota Prius и новия Hyundai Ioniq). Средно днешните електромобили са толкова чисти, колкото кола с разход 3.2 л на 100 км.

Разбира се, не е достатъчно да се вземат предвид само емисиите от ауспуха, а също така и замърсяването при производството на колите и електроенергията.

Производството на електрическо превозно средство, особено с голям батериен модул като Модел S или Модел X, изисква много енергия - това е една от причините Tesla да реши да премести процеса на производство на акумулатори батерии в своята Гигафабрика.

Според компанията самият процес на производство на електрически автомобил всъщност произвежда повече вредни емисии отколкото производството на сходен автомобил с двигател с вътрешно горене.

След като превозното средство напусне фабриката обача нещата рязко се обръщат. Двигателят с вътрешно горене ще произвежда повече емисии, отколкото електрическия си братовчед с всеки изминат километър. Tesla установи, че през живота си стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене ще произведе 80 000 паунда вредни емисии, в сравнение с 40 000 паунда за Model Tesla S индиректно от производстото на електроенергия (по-малки и по-ефективни електромобили, като например Nissan LEAF, ще генерират по-малко).

Друга често срещана опасност за околната среда е добиването на редки и ценни метали, които се използват във всички съвременни продукти, от автомобили до потребителска електроника. Tesla отдавна ги избягва, както заяви през 2012 г .: "Tesla не използва редки и ценни метали в нашите батерии и двигатели".

Обикновено редките и ценни метали се отнасят за DC мотори, които използват магнити. Една от причините, поради които използваме индукционен двигател с променлив ток, е, че той не изисква магнити, които често съдържат редки и ценни метали. "Tesla също така рециклира повечето метали, използвани в батериите.

Не един и два автопроизводителя на електрически и конвенционални автомобили все още използват редки метали в производството си, но явната тенденция употребата им в тази индустрия да спре с навлизането на нови технологии за рециклиране.

 


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Стоян

Tesla установи, че през живота си стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене ще произведе 80 000 кг вредни емисии, в сравнение с 40 000 паунда за Model Tesla S


Нарочно ли едната стойност е в килограми, а другата в паунди?

  Прикачени
  гост

Не, грешка е. Оправям, мерси!

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна