Петък, 25 Ноември 2011 16:54

ЕП: С [масови] електро коли вече можеше да имаме 30% по-малко CO2

От
Електрическа мобилност за чисто бъдеще - сега

На 22-ри ноември 2011 г., евродепутатът Лодрич Власек организира публична дискусия за електрическите коли – реалност и перспективи в Европейския парламент. Лектори от различни европейски институции и от бранша споделиха вижданията си по темата. И ако електрическата мобилност се разглежда като предизвикателство, общото мнение е, че тя е едно от основните решения за постигане на целите по отношение на емисиите в ЕС до 2050 г...

Сентенцията на г-н Власек в семинара беше, че "ако за мнозина електрическите коли са все още мечта (…) всъщност много скоро те могат да се превърнат в (масова) реалност”. Електромобилите вече са изцяло интегрирани в плановете на някои градове и невероятен пример тук (макар и от Китай) е Шенжен, където работи план, според който до 2015 г. всички автобуси и таксита в града трябва да бъдат вече електрически. Отново извън ЕС, но реално в самото му сърце, в един швейцарски град вече е взето решение в центъра да се допускат само електрически превозни средства, за да се ограничи замърсяването на въздуха.

Бъдещите предизвикателства

Преди обаче пазарът на електрическата мобилност да се развие значително, трябва да се справим с множество предизвикателства. Днешните ключови потребителски критерии, например, са пробега, времето и разходите за презарежда.

"Днес задвижваните с електричество превозни средства са все още в пазарна ниша и са нужни допълнителни разработки по всичките изброени отгоре критерии, за постигане на по-голям пазарен дял", смята Иван Ходач, генерален секретар на ACEA, Асоциация на европейските автопроизводители. "Ние не смятаме, че електромобилите са готови за масово навлизане на пазара, защото първо трябва да подобрим технологията".

Ето кои според ACEA са основните фактори за успех на електрическата мобилност:

  • Продължителен технологичен прогрес
  • Стимулирано от пазара развитие на технологиите
  • Подобрена координация при инициативите за подкрепа между страните в ЕС
  • Свързана структура и стандарти (в идеалния случай глобални)
  • Гарантиран достъп до сурови материали

За Данаил Креспо, заместник генерален директор на DG Enterprise and Industry, "разпространението на електрическите коли ще бъде постепенна еволюция. Но очакванията са толкова високи, че нещата може да се развият по-бързо, отколкото смятаме". А по отношение на потенциала за намаляване на емисиите, г-н Креспо акцентира върху това, че "с днешния електрически микс в ЕС, анализи показват, че електрическите коли вече можеха да спестяват 30% CO2 емисии".

Автоиндустрията в ЕС

"Имаме уникалната възможност да доразвием този сектор, но първо трябва да поемем водеща роля", казва г-н Креспо и добавя, че все повече компании в ЕС биват предизвиквани на собствения им пазар. "Единственият начин автоиндустрията в ЕС да се справи с предизвикателствата на електрическата мобилност е да стане лидер в технологичните разработки".

Производство на електроенергия

Лекторите в дискусията изказват различни мнения по отношение на производството на електроенергия за електрически превозни средства. От ACEA казват, че "няма никакъв смисъл от производство на електромобили, ако електроенергията не идва от възобновяеми източници". Други обаче настояват, че електрическите коли могат още сега да спомогнат за намаляване на замърсяването в градовете, с което да се подобри качеството на въздуха и да се намали шума.

Трансатлантически икономически съвет

По време на изслушването г-н Креспо напомни за споразумението, подписано на 17-ти ноември в Женева, което е солидна основа за сключване на международно споразумение за допълнителен тласък в разпространението на електрическите коли.

На 29-ти ноември 2011 г. Трансатлантическият икономически съвет ({tooltip}TEC{end-link}Transatlantic Economic Council{end-tooltip}) ще се събере за шести път с цел ускоряване на политическия и икономически трансатлантически диалог между ЕС и САЩ.

Договено е партньорско взаимодействие по регулациите, свързани с електрическите превозни средства в глобален мащаб, което може да доведе до съкращаване на разходите чрез масовизиране на производството на автомобилните компании. Както вече писахме, споразумението определя две работни групи, които ще работят по развитие на електрическата мобилност, отворени към всички страни, включително Китай и Индия.

Първата група ще работи по безопасността на електрическите превозни средства и техните компоненти, а втората ще се фокусира върху влиянието на прилаганите регулации за електрическите коли върху околната среда.

[От: cars21]

Прочетено 1211 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 09:19
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.