Наистина, до един милион има "много работа", но все трябва да се тръгне отнякъде и данъчните отстъпки за фирмени електромобили са една от възможностите. Около нея обаче има доста противоречия на политическо ниво, защото лидерите на политическите формации все още смятат данъчните субсидии за принципно неподходящи. Но това не е причина да не се търсят варианти и в резултат германският финансов министър смята да промотира с трик електрическата мобилност, без да пипа данъчните ставки.
Според финансовия законопроект за 2013 г., стойността на скъпите батерии няма да се включва в облагаемата стойност (трик #1) и в същото време ще бъде ограничено частното използване на електро коли с цел данъчни облекчения. Това определено ще понижи фирмените данъци за покупка и притежание на електромобил, защото батерията формира около 30 процента от крайната цена.
Обичаме да казваме "в Германия няма такива неща като у нас". Ами, няма, защото правилата се спазват. Едно от тях е правилото 1-процент, според което се плаща месечен данък при лична употреба на автомобил върху каталожната му стойност (не върху тази, на която е закупен) в размер на 20% от този 1%, плюс 0.03€ км от същата стойност при пътуване от вкъщи до работа (което в Германия не се води служебно използване). Така, при фирмена покупка на електро кола и доказване на използването й като такава – да, това е важно и се проверява – всъщност се получава трик #2, според който въпросният 1% данък не се заплаща. Ето пример, за да се ориентирате колко се спестява:
Ако стойността на колата е 40,000€ и разстоянието от дома до офиса е 10 км, изчислението е (1% of 40,000) + (10 x (0.03% от 40,000)) = 400 + 120 = 520€ - това е въпросният 1% + 0.03%. 20% от тази сума е 104€ и това е месечния данък, който ще се спестява с фирмена електро кола на тази стойност (40,000€).
Основно значение има дали ще се приеме предложението за изваждане на стойността на батерията и това е примерът, който можем да вземем, защото у нас поне засега нямаме такъв допълнителен 1% данък. Ако това стане, облагаемата стойност ще е много по-ниска – нещо като покупка без ДДС. Засега не е ясно дали предложението ще се приеме, защото има опасения, че може да се правят злоупотреби – използване на фирмени коли, за които се плащат по-ниски данъци, за лични цели.
Все пак предложението е вариант за форма на субсидия, която донякъде прилича на подхода на Renault, която продава своите електромобили с отделен лизинг на батерията. Така, Renault Fluence Z.E., например, се предлага на цена от само 21,000€ във Франция. Това е възможно един път, защото цената на колата е понижена до база от €26,000 с изваждане на стойността на батерията, и отделно заради приспадането на 5,000€ правителствена отстъпка. Volkswagen май също хареса този подход, а Nissan като че ли смата да го въведе, с оглед понижаване на цената на електрическия LEAF от 2013 г. Точно за дебюта у нас :).
eCars.bg