Print this page
Четвъртък, 17 Май 2012 17:45

Айде де, дайте ги тез електромобили!

От
nedostig_elektromobili

Ако нещо имаш, а друго, което го допълва липсва, става "крива схема", нали? Да не говорим когато и двете са кът... За електромобилите, първият вариант отразява "схемата" в Западна Европа, а вторият у нас. Е, след вчерашната премиера на Opel Ampera, който ще се продава от следващия месец от софийския дилър Дженеръс Ауто, вече сме една крачка по-напред в развитието на електрическата мобилност и у нас. И понеже ни предстоят още много крачки, да видим какво става в онези държави, които вече са ги направили. Връщаме се обаче пак на първия вариант, защото и там има липси...

Погледнете какво става със зарядната инфраструктура в Европа. Къде да погледнете? Опитайте СПОДЕЛИ ЗАРЯДА! – българският вариант на най-голямата социална общност за споделяне на електромобили, който разработихме заедно с нашия партньор PlugSurfing.org – вече има над 16,000 регистрирани обекта за зареждане. Това са си доста електро колонки... Коли, електрически, обаче, няма много. Няма и нещо друго – общо решение за зарядната инфраструктура. А това е неприемливо от страна на автопроизводители и правителства. Да, работи се по въпроса и дори нашият партньор Теодор Иванов е един от двамата български експерти, които участват в създаването на стандарти за зареждане към БИС и съответно CENELEC. Големи автопроизводители също се обединиха, но всъщност създадоха втора група, която да разработва друг стандарт. Но това ще отнеме години... А как очакваме да предизвикаме потребителския интерес масово и да има повече желаещи да си купят електро коли, като има различни зарядни, конектори, приложения за управление в различните страни? Ако сме наистина сериозни по отношение на електрическата мобилност, браншът трябва да намери решения, които да работят ефективно и то колкото се може по-скоро.

EURELECTRIC например, излезе с документ, който описва подробно тази незадоволителна ситуация с надеждата да привлече вниманието на хората, "от които зависи," и те да направят необходимите постъпки и да удвоят усилията си  за намиране на общо решение. С други думи, нужна е по-широка политическа подкрепа и в самата Европейска комисия, и в държавите членки на ЕС, която да увеличи политическия натиск за постигане на споразумение. Защото представете си огромен брой европейци, които се прибират след работа и включват електро колите си да се зареждат във все още пиковите часове на потребление с множество различни системи и варианти на управление. Европейските електрически мрежи просто не са разработени да поемат такова увеличение в пиковите моменти. Затова, ако искаме значителен брой европейци да карат електрически коли, трябва да намерим работещи решения.

Едно такова, разбира се, е да се увеличи капацитетът на електро мрежите по традиционния начин – с изграждане на нови мощности (централи и далекопроводи – но това ще изисква инвестиране на милиарди Евро в капацитет, който в крайна сметка ще се използва за задоволяване на нуждите само в кратки пикови периоди. По-смисленото решение е да се осигури координирано зареждане, базирано на автоматизирани системи, които не само консумират, но и съхраняват, произвеждат и разпределят електричество. С интелигентно управление мрежите ще могат да настройват динамично скоростта на зареждане на индивидуалните електромобили за по-ефективно цялостно използване на мрежите. В превод това означава, че с батерията на своя електромобил ставате част от процеса по общо балансиране и вместо да се превръщат в проблем за мрежите, по този начин електромобилите може да помогнат за стабилизирането на системите.

Но точно заради липсата на стандарти няма и достатъчно произведени електромобили. Не че при колонките има повече напредък в унифицирането, но те са доста по-масов "елемент" от веригата на електрическата мобилност. А тази верига има вече тонове проекти в рамките на Европа, но никой не ги събира на едно място, където да са достъпни за акционерите от всички страни членки, с което се губят множество невероятни възможности за развитие. Просто няма нужда да откриваме топлата вода отново и отново – много по-ползотворно ще е да се сподели наученото, за да може да се използва като база за всякакви бъдещи проекти.

Такава е и целта на създадената от нас Национална информационна платформа Електромобили, която служи за "банка" от данни и информация за всичко свързано с електрическата мобилност. Какво ще помогне за нейното развитие? В някои държави като Германия, Франция, Исландия, Дания, Португалия и Холандия, електрическата мобилност вече е добре припозната необходимост, при това с изключително скоростно развитие на направлението. Нашата цел е с работата си да предизвикаме такова развитие и в България и помощта за системата е точно в това припознаваме, което от своя страна ще прави самата платформа все по-ефективен помощник за развитие на електрическата мобилност у нас.

Но, отново, в изброените страни се наблюдава бързо развитие на зарядната инфраструктура с повече от задоволителен капацитет за наличния брой електромобили. Съответно в тези държави масовизирането на електрическата мобилност вече е повече въпрос на предлагане на конкурентни електромобили от различните автопроизводители. Защото хората няма да се втурнат да купуват електро коли, освен ако те не са атрактивни и на добри цени и всички зарядни станции на света няма да променят това.

Затова, чудесно е, че вече имаме електромобил, който ще се продава официално и в България. И ще работим след Opel Ampera скоро да имате и друг избор, когато става дума за покупка на електрическа кола.

eCars.bg

Прочетено 1512 пъти Последна корекция Сряда, 23 Май 2012 13:43
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.