Print this page
Петък, 31 Август 2012 14:50

Всъщност, ето колко трудно е с конверсиите на електромобили...

От
ford-transit-connect-electric

За начинания в авто бизнеса трябват пари. Много пари. Толкова, та да имаш финансовата сигурност, че можеш да извървиш целия процес, без да фалираш. Случи се така, че започнахме да разработваме електромобили насред световния икономически срив от последните години и това прави пътя за тяхното разпространение още по-труден, в резултат на което много от новосформираните компании изпаднаха зад борда. Сред тях се оказва и Azure Dynamics, която направи Ford Transit Connect Electric. В стандартната си версия с бензинови и дизелови двигатели Transit Connect е доста популярен и у нас, но поне засега изглежда, че електрическият вариант няма да ни огрее скоро, въпреки индикациите за обратното преди време...

Наистина, докато съдбата на Transit Connect EV е несигурна, провалът на поредната компания за конверсия на конвенционални автомобили до електромобили повдига за пореден път въпроса за ефективността на бизнес модела като цяло. Място за конверсии определено има и упоритото човечество ще намери начин да направи нещата достъпни, но ще е трудно и бавно. И по-вероятно е сега успешният модел за една компания е да не разчита само на електромобилни конверсии, защото в наши дни има и други алтернативни конверсии като "метана". Да забравим за електро конверсии? Е, хайде да опитаме де Laughing.

Не мисля, че и това ще е толкова лесно, защото както вече казах по света има тонове упорити хора, които няма да се откажат пред трудностите. За Azure, обаче, нещата са други и след подаването на документи за обявяване на фалит в края на март, компанията така и не успя да се рекапитализира. Съответно, последните действия са продажба на патентите на 8 август и спиране на гаранционното обслужване на 17 август. Има също така индикации, че скоро всичките служители на компанията ще бъдат освободени, но от Azure все още няма потвърждение за това.

Когато показа Transit Connect Electric през февруари 2010 г. Ford смяташе модела "не само за идеално превозно средство за еко-настроени оператори на авто паркове, но и важна част от бъдещето на Ford." Но ето я и "дистанцията" сега. От Ford вече казват: "Ние просто им предоставихме частично завършени купета, за да могат да оборудват по-лесно. Това е масова практика и ние предоставяме такива на много други компании. В случая говорим за Azure модел, който компанията продава чрез своята мрежа."

Споделял съм и преди – искам да направя конверсия на една от моите коли. Имам прекрасната възможност да получа на-доброто от нашите партньори от A1 Eco. Сега не мога да си позволя цената – 20,000-30,000 лв за 80-120 км пробег. Не го гледам въобще като "кога ще го избия" – гледам от повече посоки. Идеята е в това, че ако модели като Transit Connect Electric оцелеят по някакъв начин, то би било чрез правителствени или големи фирмени поръчки, защото "на едро" цената ще е по-атрактивна. Просто си трябват стотици или хиляди бройки, за да се "излезе на цена" както обичаме да казваме. Така че призивът е да се потърсят възможности чрез еврофондовете, например, да се се финансира преоборудване на държавни или големи частни автопаркове.

Не, няма да пропусна и по-евтините варианти. Искам да съм обективен. Те съществуват. Не се съмнявам, че някой ще събере система за 5,000 лв. Съмнявам се в твърденията, че тя ще е атрактивна като възможности. Ако 90 км пробег струват над 20,000 лв, за пет ще очакваш ли дори и 50 км пробег. А пробегът далеч не е най-важното, има и такива неща като ускорение, зарядни цикли и т.н... И нещо друго – виж отношението към малките и скъпи електромобили – хората са прекалено свикнали с "пълни с екстри евтини дизелови модели" и са негативно настроени към многократно по-скъпи предложения. Затова трябва да покажем подробно ползите от електромобилите и в частност, конверсиите.

Как да го бъде?

И това съм го казвал – ние решихме, че обратният път е по-правилен – стабилна и продължителна инфо кампания и колкото може повече демонстрации, с които да се предизвика оправдаващ инвестиции интерес в нашия случай, в България. Защото в електромобилните конверсии има повече независимост. Можеш да вземеш една камара употребявани коли и просто да ги модифицираш или да договориш сделка като тази на Azure и дори Tesla – та те започнаха с конверсия, да не забравяме това – първата им кола е базираният на Lotus Elise Tesla Roadster. Ето, Tesla успя и вече продава първия си собствен електромобил...

Затова виждаме бизнеса модела така: с интензивно информиране в началото, защото информираните решения са много по-ефективни и в личен, и във фирмен план. Когато една голяма инвестиция е добре обоснована, дори и да изглежда неатрактивна в краткосрочен план, има много повече мотиви да бъде направена.

Силно се надяваме трудът на Azure Dynamics да не иде на вятъра – за компаниите, които проявиха смелостта да ни предложат новаторски решения въпреки неимоверните трудности, поклон. Сега може и да не го осъзнаваме, но скоро ще искаме да ги подкрепяме от сърце!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Прочетено 3077 пъти Последна корекция Петък, 31 Август 2012 18:42
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.