Но как е възможно това, след като i3 поръчки реално все още не можем да правим? Изглежда това не важи за всички, без да знаем кой и как получава предварителна възможност...
Допълнение: В разговор днес следобед (20 март), Христина Пейчева от BMW Group сподели, че под поръчки по-скоро се има предвид "предварителен интерес" или нещо като заявки – компанията все още не е стартирала системата си за поръчки в момента BMW i3 все още не може да се поръчва в буквалния смисъл. Това с поръчките произлезе от цитирано от различни медии изказване на Д-р Райтхофер: Several hundred advance orders received for BMW i3, но в официалното изказване не намираме такова. Има го в друга публикация на сайта на име BMW Group cautiously optimistic for 2013.
В България най-вероятно BMW i3 ще се предлага след 2014 г., заради липсата на инфраструктура и неподходящите условия за мащабна инвестиция в електрическата мобилност. Разбира се, всеки е свободен да си закупи при възможност такъв от друга държава и преди това, но без да може да разчита на поддръжка в България. А сега де!
Какво има преди i3?
Често "грачим" по германците, че закъсняват с електромобилите. Но и нещо друго: нали високо качество често свързваме с нещо "немско" или "германско", та те германците го знаят това. Защо им е да си уронват имиджа. Тестват си вече от години две електромобилни разработки в реални условия баварците, а именно MINI E и BMW ActiveE, на които i3 да стъпи. Че като дойде "момента за апартамента", да няма разочаровани.
Трудно е да угодиш на всички, особено ако си марка с тонове яростно привързани фенове, които не са особено склонни на компромиси. Може и да изглеждат малко тези 150 км пробег, с които BMW ще предлага i3, но според компанията и статистиката, те наистина са предостатъчни. Просто сме свикнали с това нещо "1000 км пробег с икономичен дизел" и то предизвиква предразсъдъци.
Значи думите на Норберт Райтхофер от въпросната пресконференция вчера на 18 март, "Бъдещето принадлежи на тези, които дръзват да рискуват – електрическата мобилност ще бъде изцяло във фокуса на BMW Group през 2013", имат покритие – компанията направи милиони тестове километри с електромобили, тези преди i3 – MINI E и в момента, ActiveE.
Новините около BMW i3
От г-н Райтхофер разбираме, че реално поточната линия за i3 вече работи. Досега не знаехме за това, но ето че компанията е започнала частично производство на електромобила още през януари 2013 г. Не е нещо супер учудващо, предвид обявения старт на продажбите по-късно тази година, просто не е било обявявано до този момент. Както и това, че "вече са получени няколкостотин предварителни поръчки за BMW i3". Хей, г-н Райтхофер, ще се радваме да ни светнеш как да си направим и ние една .
И все пак, за пробега...
BMW i3 не предлага някакво електрическо чудо или неочакван пробив. Това, на което компанията настоява, е, че i3 ще бъде способен да изминава около 150 км с едно зареждане. Което вероятно донякъде можем да отдадем на по-ниското тегло (i3 има бая карбонови елементи)... Защото 22 кВтч батерията на i3 е с 2 кВчт "по-малка" от тази на Nissan LEAF, например. И японците си рекламират електромобила със 150 км пробег, но потребителските показания са по за към 125 км. Сега с обновения вариант 2013 малко повече. Поне се знае колко е – за германския електромобил ще разберем по-натам...
И за да няма изненади, Максимилиян Келнер от BMW i отдела за управление на продукти напомня:
Пробегът зависи от това как ще караш. С едно зареждане BMW i3 изминава 130-160 километра, но с двата налични еко режима пробегът може да се удължи до 220 км.
Ето малко повече за тези режими:
- EcoPro – намалява въртящия момент на електромотора и енергийната консумация на спомагателни системи като климатика и отоплението. Целта на този режим е да добави около 20 км пробег.
- EcoPro+ – допълнението тук е, че се изключват всички електрически системи извън задължителните, като ABS и ESC, за още до 40 км пробег.
В заключение
Харесва ни това, че Келнер споменава само положителната страна на нещата. Не сме сложили розовите очила, но е ясно, че ако натискаш здраво педала пробегът ти с i3 ще пада. Предизвикателството (ще) е да изцедиш повече, без да правиш някакви нереални компромиси, разбира се. Ако пък толкова много се нуждаеш от допълнителни километри, i3 ще се предлага и с удължител на пробега, но неговата идея не е като на Opel Ampera. От BMW казват, че целта на допълнителния агрегат е да ти осигури "резервна тяга" в случай на нужда, не да се използва за дълги пътувания. Харесва ни, като че ли се придържа в по-голяма степен към "електрическото" тази концепция.
Ето че дългото пътуване на BMW i3 от концепция до реалност е вече към края си. С информацията, че производството, макар и още ограничено, вече е стартирало, чакането на първия масов BMW почти приключи. За начало BMW i3 вероятно няма да се предлага в България, но ние всички ще кажем на BMW да не прави тази "грешка", нали? И ние искаме новите модерни електромобили! Нека бъдем активни, за да получим.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.