Sidebar

22
Вт, Окт
3 Нови блога
× Купува/продава електромобили.

За батериите и как да ги съхраним максимално дълго.

Преди 5 месеца 2 седмици #5523 от antibug
Здравейте, отдавна се каня да отворя тема за батериите.
Основното ми питане е кое е по-полезно за батерията:
-Да дозареждаш всеки ден независимо колко си изразходил
-Да зареждаш когато си в края на пробега


Цял живот съм знаел че за батерията е важно да и правиш пълни цикли. Инженер съм и намирах логика в това, но все по често чувам че било добре да не я смъкваш до край а да я държиш все заредена. Батерията е елемент с памет и помни къде я ползваш. Когато я ползваш все в заредената област , останалата ще закърнее.

Може ли някой с опит да сподели мнението си.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5527 от roverw
За съвременната генерация литиево-йонни, излиза, че средно-статистически е добре да се държат в диапазона от 20 до 80% което съчетано с избягването на технологиите за бързо-зареждане от една страна и температурен стрес от друга (прекалено топло/студено) води до максимизиране на живота им.

Има много изследвания по темата в мрежата, но по мое мнение - горното добре ги обобщава. Т.е. конкретно на твоите въпроси - лично моето мнение е (според прочетеното):
- добре е да се избягва постоянното дозареждане до 100%
- при ежедневно каране, няма нужда да се чака да падне под 5% за да се зареди - 20тина са достатъчни

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5528 от murry
Имаше един експеримент преди време на едни герои, които взели няколко десетки бройки литиево йонни батерии 1.5V и правили различни тестове

При зареждане/разреждане, стигнали до 80% от капацитета си по следния начин:

0 - 100% - 1000 цикъла
10 - 90% - 3500 цикъла
20 - 80% - 6500 цикъла

Отделно скорости на зареждане, температурни шокове (много топло или много студено), както и скорост на разреждане влиаят на живота им - т.н. C (което е единица ако една 60kWh батерия се изпразни за 1 час, 0.5C ако се изпразни за 2 часа и т.н.). Очевадно колкото по-бавно се разрежда, толкова по-дълъг живот.

Та е комплексно нещо определено. При всички положения съм чувал, че е добре от време на време да се пълни до 100% за балансиране на клетките. Може би е добре от време на време да се изпразва и до 0% (което не е точно 0% де, но до колкото позволява колата).

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5530 от antibug

roverw писа: За съвременната генерация литиево-йонни, излиза, че средно-статистически е добре да се държат в диапазона от 20 до 80% което съчетано с избягването на технологиите за бързо-зареждане от една страна и температурен стрес от друга (прекалено топло/студено) води до максимизиране на живота им.

Има много изследвания по темата в мрежата, но по мое мнение - горното добре ги обобщава. Т.е. конкретно на твоите въпроси - лично моето мнение е (според прочетеното):
- добре е да се избягва постоянното дозареждане до 100%
- при ежедневно каране, няма нужда да се чака да падне под 5% за да се зареди - 20тина са достатъчни


Ясно е че 20-80 % е златната среда и именно поради това до колкото знам самата кола е проектирана да не ти позволи да я смъкнеш под 20 и да я заредиш над 80%. Реално пълен заряд който виждаме на таблото всъщност е 90 % а тотално падналата батерия е 20 %. Идеята ми е да вярвам ли на всеобщите приказки че колкото и да си изразходил като се прибереш е добре да дозаредиш. Това е по-лесно за изпълнение отколкото да чакаш да посмъкнеш до долната граница и да рискуваш да се наложи повече обиколки и да не ти стигне.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5535 от Димитър
Вижте, не е достатъчно да се грижиш за батериите добре а и колко ти е мощен двигателя.
Аз лично от опит ви казвам за нещата които съм проверил ЛИЧНО.
ако двигателят ти е с мощност 10 киловата батерията трябва да е като пакет 200 ампер часа...защо????
Като дадеш гас ако пакета ти е 100 ампер часа 1 клетка се товари и пада до 20 % от капацитета ако караш примерно със 80 км в час. ТАКА е Химията на клетката не може бързо да "приеме" ток от втора ...трета и т.н клетки. Ако обаче пуснеш педала на гаста с добър мониторинг можеш да видиш как клетката си се зарежда и след малко има номинала на другите клетки????...Иначе добре е като караш да заредиш като падне с 80 % батерията.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5536 от Димитър
Ще кача снимки с мониторинг на една 48 в Батерия от 200 Ампер часа при първа възможност за да е ясно?

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5537 от antibug
Целият въпрос е дали е вредно да дозареждаш или е желателно да зареждаш когато батерията се е поразредила.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5538 от Димитър
Няма никакво значение кога зареждаш (за литиеви или литий феро фосфат).....не е добре батерията да остава със заряд под 20% защото тръгва така наречения " химически разпад" и по бързо сменяш пакета???

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5539 от Димитър
А ето Ви и мониторинг как се променя волтажа на клетките и как се възстановява като пуснеш педала или караш по бавно....това го няма в заводски произведените коли поставя се допълнително като блу тут информация и ти идва на телефона и тогава ти светва защо без сериозен пакет всичко отива бързо. Така е купуваш нова батерия (пакет)??
Прикачени файлове:

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5540 от antibug
Обобщено да разбирам че не е проблем да си я дозареждам всеки ден независимо че съм изразходил под половината от пробега си и батерията е над половината. Моята батерия какъв вид литиево-йонна или друга. Шевролет волт 2013 г.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 1 седмица #5542 от ElectricCarMan
Според това което съм проучил за литиевите батерии има 3 неща, които трябва да се избягват за дълголетие на батерията.
Да стои много време на 100% заредена.
До стои много време под 20% заредена.
Температура на батерията над 25 градуса.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 6 дни #5544 от Димитър
Литиево йонна???? много е добра като концепция и производство???

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 месеца 6 дни #5545 от Димитър
Затова....хибридите са ограничени да караш примерно до 50 км в час ....щото пакетите са малки и ако е позволено по висока скорост батерията ще замине бързо тоест да го обясня и по друг начин....даваш гас ПЪРВА клетка пада под 20% .....втора под 30% ....другите не могат да "наваксат" заряда и пакета от 40 Ампер часа с който са оборудвани се скапва за 3 месеца и....край с хибрида???

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 4 месеца 1 седмица #5598 от mumojem
Наистина много зависи и от батерията, и контролера на мотора. При туизито например, сега моето е на 6 години, вече има вероятно около 15% спад в капацитета. Може и да е повече.
Миналото лято направих тест и изкара 71 км. Това лято вече още по-малко.

Якото натискане (динамично каране) натоварва здраво клетките и тук много зависи каква максимална мощност в киловати може да отдава батерията. Някои батерии дават як тласък, други нямат голяма мощност (да - батерията същи има показател за отдаване на мощност).

Лятото като е горещо им се отразява натоварващо, особено ако пътуваш на дълъг път, зареждаш и продължаваш, което няма как да се избегне. При коли пътуващи постоянно на дълъг, като куриерските, вероятно батериите ще деградират доста по-бързо. Затова се и бавят толкова с пускането на лекотоварни с големи батерии - трябва да се подобрят доста технологиите като издръжливост при такава употреба. Батериите с твърди електролити може да дадат решения в тази посока.

Чисто и просто – КарамЕЛ :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 4 месеца 5 дни #5601 от earendil
Колега, карай си спокойно и вкючвай на зареждане при всяка възможност. Волт/ампера така са проектирани..
Моята отива вече на 7 години.. карам я всякак.. но е винаги пъхната в контакта.. В рйона като не ходя далече, педала ми е все залепен до ламарината.. (сори, ежедневието ми е динамично и понякога много бързам).. извън града съм на 90 на круиз и си минавам пак 80 км с една батерия както и като беше нова.. Няма спад на батерията. Няма грижи..
Скоро ще я продавам и ще скачам на новия волт.. но не защото й има нещо.. просто за ... освежаване :)
Следните потребители изказаха благодарности: antibug, sweeper

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 3 седмици 1 ден #5709 от antibug
Имах възможността да тествам БМВ и3 с 43 квч батерия и 300 км пробег. Тя се справя далеч по-добре с планински преходи от Волта. При волта ако стъпя на голям наклон яде пробега като ламя а при БМВ-то не беше чак така.
Кое спомага , по-силния мотор или по-лекото купе.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 3 седмици 1 ден #5710 от petrakis

murry писа:
....
20 - 80% - 6500 цикъла


Това звучи много добре, при кола с пробег 450 км и ако караш 250 - 400 км на седмица излиза че батериите ще изкарат 65 години

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 3 седмици 1 ден #5711 от murry
Като цяло drivetrain-а на Volt/Ampera не е особено ефикасен - дали поради това, че ДВГ е включен към него, дали заради теглото - не знам. Специално за БМВ-то помага и това, че контактната площ на гумите е много малка.

Особено много се усеща неефикасността на Volt при наклони и при по-висока скорост (от 90 нагоре).

Друг много важен фактор е колко от енергията отива в топлина. При положение, че батерията на Volt е грубо 14-17kWh, едно изкачване нагоре може да изисква 40-50kW мощност. Това значи, че C rate-a (фактор на charge / discharge) се покачва много и огромна част от енергията отива в топлина, понеже батерията се нагрява.

Впечатляващо е, че Volt/Ampera имат пикови мощности от 100-110kW и нормално може да ръчка по 60-70kW, но при батерията с капацитет около 14-17kW това води до много топлина и съответно там отива голяма част от енергията.

Всичко това са само сухи теории от моя страна, разбира се.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 3 седмици 22 часа - Преди 3 седмици 22 часа #5712 от sweeper
Чудесно е, че колегата antibug е направил това ревю на BMW i3 . Но по-коректно щеше да е сравнението с Volt не на най-новата изцяло електрическа модификация с 43 kWh батерия, а на тази с вградения бензинов екстендър. Не съм карал никоя от модификациите на i3, но общото ми впечатление е, че това е една принципно градска кола, с нищо незабележими динамични характеристики. За сравнение - миналата седмица се върнах от 10-дневно пътуване по Алпите с Opel Ampera. За справка :
photos.app.goo.gl/YdNtAJb7aqvoBmiC7
Показателите за разхода са на пътуване от Бад Ишъл (Австрия) през Залцбург - дозареждане за 2,5ч докато служебно се почерпим с клиентите ми ;)
photos.app.goo.gl/pntcaaki8aJZEND37
По обед пътуване до Китцбюел и дозареждане за 2-3часа докато се разхождаме и пием бира с гледка към пистата Щрайф
photos.app.goo.gl/h4Z8wFNwwNfQYzXB9
Продължаване до Цел ам Цилертал и пътуване по панорамни пътища над 2000 мнмв, последващо дозареждане в Инсбрук - 3ч
photos.app.goo.gl/UR5v7xaBPhXbCDBo7
И от там преминаване през страховития проход Тимелсйох 2509мнмв
стигнахме до Фие ало Шилиар, Alto Adige, Италия - откъдето е първата снимка. Общо 579км много яко планинско каране. По стръмнините никъде не бях изпреварван от каквато и да е кола, докато на мен ми се налагаше често да изпреварвам.
Общо за цялото пътуване от 4100км за десет дни статистиката изглежда така :
photos.app.goo.gl/Ynf8Nqa8nDrsapfk6
среден разход от 4,6л/100км. Трябва да отбележа, че BMW i3 срещах само в градовете. Нито по високите Алпи, нито по магистралите не го видях. Упс, имаше едно на Гросглокнер хохеалпенщрасе - служебно, зареждаше на една от многобройните зарядни станции по очарователния панорамен път, Там са практически на всеки 10км зарядните - и аз заредих. За жалост не мога да открия снимката от това зареждане.
Та, идеята ми е, че това което можеш да направиш с Волт(Ампера) е немислимо с което и да е и3 или и8.
Може и да греша.
Поздрави и красиви пътувания на всички.
Следните потребители изказаха благодарности: anplmat

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Създадено с Kunena форум