Sidebar

19
Пет, Апр
× Ако всеки каже по нещичко за себе си, след като се регистрира, ще си имаме нещо като приветствена книга. Пишете в нея :)

за новодошли ?

Преди 5 години 8 месеца - Преди 5 години 8 месеца #4346 от simoniko
за новодошли ? е пусната от simoniko
Здравейте , нов съм в материята ....все още ръцете ми миришат на нафта :)
Не можах да намеря подробно описание на видовете кабели и какви точно ми трябват като собственик на е-кола в България!
имам няколко въпроса към старите кучета и ще бъда благодарен за малко помощ!
В случай ,че имам само шуко зарядно и колата ми е с тип 2 (тесла с) , какви кабели и откъде е важно да имам ?
Има ли 100% актуална карта с всички зарядни станций в БГ и универсален метод за плащане ?
- или се наблюдава пълен хаос и трябва да се свалят 49 приложения със 49 регистраций и тн?
Би било хубаво да има тема за първи стъпки към е драйв ентусиастите с подробна информация за тези неща и дори смятам , че
много хора биха разбрали ,че не е страшно да имаш електричка и , че се работи по въпроса усилено .

Иначе поздрави към Екарс и Елдрайв смятам че се движите в правилната посока

Предварително блгодаря

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 8 месеца #4349 от mindfreeze
Отговор от mindfreeze по тема за новодошли ?
Честито за колата.

Кабел ти трябва само Тип 2 -> Тип 2. В магазина на екарс има shop.elektromobili.bg/produkt/tip2-kabel-trifazen/ . Chademo -> Tesla адаптера е много важен, но предполагам, че си получил с колата.

Актуалните карти са plugshare.com за света и vsichkotok.bg за БГ. Понякога новите станции се появяват първо в една от картите, но рано или късно идват и в другата.
Платени станции в БГ знам само на елдрайв, които си работят само с тяхното приложение или техните RFID карти. Всичко друго е безплатно или се плаща само паркинга.
Харесано от: simoniko

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 8 месеца #4351 от murry
Отговор от murry по тема за новодошли ?
ЧУстито и уелкам!

Аз съм със следния setup (колата ми е с тип 1 вход, не е като твоя):
В гаража:
- Кабел тип 1 -> тип 2 към зарядната станция, който си стои винаги на станцията и при паркиране просто го плъгвам всеки път (тип 2 -> тип 2 за теб)

В колата:
- Мобилното зарядно (това с шукото) - за ситуации, в които няма зарядна станция наоколо и можеш към всеки контакт да се плъгнеш
- Кабел тип 1 -> тип 2 (тип 2 -> тип 2 за теб) за зарядните станции с "женски" входове (пр. повечето не елдрайв, всички, правени от екарс/електромобилибг). При тип 2 автомобилите готиното е, че има зарядни станции, които директно можеш да ги плъгнеш към колата си, понеже си имат вграден тип 2 кабел (пр. станциите на АББ, станциите, които купуват LIDL за магазините си, мисля и тези на Кауфланд също)

Този сетъп ти покрива всички кейсове - лесно зареждане вкъщи, лесно и гарантирано зареждане по станциите навън.

Разбира се, горещо препоръчвам кабелите на ecars - доста са добри и не са скъпи. Ако нямат наличност в момента им звънни и ще ти произведат :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 8 месеца - Преди 5 години 8 месеца #4353 от sorcererals
Отговор от sorcererals по тема за новодошли ?
Честито и умната. Ще има много баварци и голфове да ти бръмчат покрай ушите :). За 10 дни в България нямаше празен ден и особено вечер от ентусиасти.
Сега за кабелите. Като взех колата, получих синия кабел Тип2->Тип2 и един черен Тип2->Шуко, като втория всъщност завършва с преходник, към който можеш да включиш шуко до 16А, монофазен промишлен щепсел 32А(син) или трифазен промишлен щепсел 16А(червен). С покупката на колата получих само шуко, но в последствие ми дадоха и другите два без да доплащам. По принцип CHAdeMO- то го продават, аз си го купих, като цената му е 500 евро. Това ти е повече от достатъчно да си покриеш нуждите за зареждане. Е-карс имат и допълнителни преходници в онлайн магазина си, разгледай ги и прецени какво би ти трябвало.
За България ти препоръчвам всичките и най-вече CHAdeMO, за да можеш, да се възползваш от бързите зареждачки ефективно. Ако трябва да преведа скоростите на зареждане, то те най-общо са следните:
16А шуко зарежда батерията с 16км/ч.
Респективно 32А зарежда с 32км/ч. Трифазен 16А/400V зарежда с около 50км/ч(толкова беше в един паркинг във Венеция). Това е на разговорен език.
На бърза зарядна станция показателите според компа на колата варираха в рамките на допустимото - 330-370V, 114-120А, 38-40КW(въпреки, че пише 50KW на станцията) пробег при зареждане 180-200 км/ч. На станцията до офиса на Е-карс ми даде около 80 км/ч, като напрежението беше леко нестабилно. Данните са по-скоро практически за моята кола, защото скоростта на зареждане зависи и от бордовото ти зарядно. Моето се води 22KW, което е и ограничението при AC(променлив ток) зареждане. Станцията може да има опцията, да зарежда с 43KW, но в моя случай не мога да се възползвам от това. Като приключа работа може да снимам кабелите и накрайниците, които имам и ще ги пусна в темата.
Инсталирай си зарядно вкъщи и зареждай колата нощно време там, просто препоръка. Зимата ще ти помогне да подгряваш колата и батерията от мрежата, което ще ти даде оптимизирана работа на батерията, а от там и по-голям пробег. Не знам какви са ти очакванията, но при -15 градуса и студена батерия пробега пада на около 250 км, при топла батерия е над 300км, сега лятото е над 400 км. Карам Tesla S75D.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца - Преди 5 години 6 месеца #4485 от Касъклиев
Отговор от Касъклиев по тема за новодошли ?
Здравейте, казвам се Валентин и живея в гр. Пловдив. От няколко месеца насам се замислям за покупка на електромобил. Всеки ден проверявам дали има нещо ново из сайтовете за продажба на автомобили 2-ра ръка. Гледам цени, сравнявам параметри на е-колите и май взех да си мислия, че е по-добре да е нова колата. Искам да я ползвам не само като градска кола, но и да пътувам извън града с нея. И пак сравнявам параметри на различните марки и модели, и вече имам фаворит. Харесах си "Хюндай Йоник". За мой късмет(или не) миналата седмица имаше изложение в "Ринг мол"-а на електромобили и се възползвах от възможността да отида, и да видя колата на живо. Даже успях да я покарам : ). След този тест-драйв ми хареса още повече. Желанието за закупуването й става все по-голямо. Само че повечето ми приятели се опитват да ме разубедят. Според тях все още е рано за покупка на е-кола(поне в България) - няма достатъчно зарядни станции, високата цена, няма ги все още много, за да се прецени дали наистина подобна покупка си заслужава.
Изчетох много информация из интернет, изгледах и доста видея в ютуб (най-вече за хюндай-я), но все още не мога да кажа на 100%, че не са прави .
Изчетох и тук във форума доста теми, но пак не успявам да се убедя напълно, че няма да съжаля и че не избързвам с покупката на е-кола.
Затова бих помолил притежателите на електромобили да споделят, ако не им е проблем, какви са негативите , с които се сблъскват шофирайки е-кола в България.

Малко дълъг стана първият ми пост, за което се извинявам.

Живи и здрави, и безаварийно.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4486 от murry
Отговор от murry по тема за новодошли ?
Здрасти Валентин,

поста изобщо не е дълъг. На мен уводите са ми толкова... :D

Йоник-а е много як вариант - в ринг мола видях и Кона-та - и тя е много сполучлива според мен - доста е просторна вътре.

Важен въпрос е на Йоника дали гледаш чисто електрическия вариант или плъгин модела им?

Също така - имаш ли гараж / твое паркомясто (било то вкъщи или офиса), където можеш да си прекараш ток за зарядна станция? За мен при ежедневното ползване на колата това е основното условие да си окей с електромобил.

За извънградско - не съм наясно колко на макс скорост може да се зарежда Йоника (коната мисля, че има CCS). Ако бордовото е нещо от типа на ~7kWh (Марто може да потвърди тук) може да ти е некомфортно когато си на път да трябва да чакаш повече от час, за да заредиш и да продължиш.

Разбира се, това зависи и от твоите patterns на извънградски пътувания - дали често ходиш на дълъг път, където ще се изисква да зареждаш по пътя. Ако един-два пъти годишно са ти тези пътувания все прежалиш едно разглеждане на Благоевград, Велико Търново или където и да е - но ако почти всеки уикенд ходите нанякъде с бавно бордово зарядно.

Страхотното нещо на новите Хюндай в България е, че идват с безплатна зарядна станция от eCars, което е много яко!

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4487 от murry
Отговор от murry по тема за новодошли ?
Иначе ако нямаш къде да зареждаш вкъщи или офиса, ще ти е малко кофти в Пловдив - аз съм родом от там и в няколкото пъти, в които съм имал мерак да заредя в града съм бил малко разочарован от локациите на зарядните станции - има елдрайвски на Метро и на ритейл парка, както и на х-л Империал, ама все са на места, където не са ми удобни за каквото и да било. Няма станция в центъра да включиш колата и да се поразходиш като бял човек :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца - Преди 5 години 6 месеца #4488 от mindfreeze
Отговор от mindfreeze по тема за новодошли ?
Аз като собственик на ел. Айоник мога да споделя малко инфо.
Много добра кола. Зареждането и в момента е по-бързо от инфраструтурата. Най-бързите станции в БГ са по 50kw, а колата може да се зарежда с до 70kw. Междуградско повечето пъти зареждам по 15 мин, за да добавя 50-60% и продължавам. Проблемът е, че повечето зарядни поддържат само по 1 кола в момента и понякога трябва да чакам ред по 1 час, за да заредя 15 мин. Особено ако се зарежда тесла с голяма батерия, тогава просто забрави.
Бордовото зарядно е 7kw, но аз него не го броя много. То е за зареждане вкъщи, а там предпочитам да си зареждам бавно с 1-2kw, за да не си товаря мрежата.
Някои маршрути още нямат бързи зарядни, като София-Търново, но повечето от страната е проходима с айоник.
НО на дълуг път с дете си е трудно. Често спираш, заради детето на места без зарядни, после спираш, за да заредиш, и там ако някой друг зарежда, го чакаш, и като цяло 1 маршрут от 2 часа, може да стане 4.
Харесано от: Касъклиев

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4489 от mindfreeze
Отговор от mindfreeze по тема за новодошли ?
Забравих да спомена и за пробега. Имам опит само съа лятно каране за сега.
Накратко реалния пробег е 150-250км.
При градско и под 90км/ч дори с климатик и двама в колата си изкарва към 250км.
С 140км/ч изкарва около 150км.
Харесано от: Касъклиев

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4490 от Касъклиев
Отговор от Касъклиев по тема за новодошли ?
Радвам се , че за толкова бърз период от време получих отговори.
Виждам , че не съм доуточнил - разглеждам електрик версията ( стига с тия ДВГ :) ).
По принцип най-вече извънградските пътувания включват визита на тъщата, която живее в Северозападна България - гр. Чипровци. Виждам , че там зарядните станции са доста лимитирани ( да не казвам, че въобще ги няма ). Разполагам с гараж, където надявам се ще мога да си зареждам колата(имам 220в ток само).
Като евентуален маршрут при визита на тъщата обмислям или минаване през гр. Елин Пелин( където виждам , че има 22кв зарядна станция), след което имам около 160км, или другият вариант е някоя от бързите зареждачки в София ( по-далеч от центъра ) примерно зарядната станция на Елдрайв на Бриколаж 1 ( но пък до там имам около 160км от Пловдив по магистралата).
За пътуването с деца се надявам да синхронизираме спиранията заради тях със спирания за зареждане :)

mindfreeze - а за тази опция за зареждане с 1-2kw трябва ли някакво допълнително обурудване?

Много благодаря, че се включихте така бързо с полезна информация.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4491 от mindfreeze
Отговор от mindfreeze по тема за новодошли ?
На тия зарядни по 22кв, айоника може да ползва само 6-7кв, понеже зарядното му за променлив ток е 32 ампера, 240 волта. Силата на айоника е на бързите зарядни с прав ток (DC).
А за намалена мощност на зареждане може и без допълнително оборудване. Колата има настройка в менютата за 3 различни мощности за зареждане, но не пише точно по колко кВ са. Иначе аз си задавам мощността и времето за зареждане от домашната станция, която съм си инсталирал в гаража.
Харесано от: Касъклиев

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4494 от ElectricCarMan
Отговор от ElectricCarMan по тема за новодошли ?
Аз бих изчакал малко и взел Хюндай Кона или Киа Ниро. С 450-500 км пробег до голяма степен вече България е проходима от-до или поне все ще намериш някоя станция някъде да допълниш малко. С тези модели вече поне според мен колите с двг за стигане от точка А до Б стават безмислени въпреки слабата зарядна инфраструктура в БГ.
Харесано от: Carl Zeiss

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4495 от murry
Отговор от murry по тема за новодошли ?
Коната е мега яка! Гледах я на експото в ринг мола. Ето тази реклама ми се показа преди малко бтв - цената не е лоша!

Прикачени файлове:

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4496 от Касъклиев
Отговор от Касъклиев по тема за новодошли ?

ElectricCarMan писа: Аз бих изчакал малко и взел Хюндай Кона или Киа Ниро. С 450-500 км пробег до голяма степен вече България е проходима от-до или поне все ще намериш някоя станция някъде да допълниш малко. С тези модели вече поне според мен колите с двг за стигане от точка А до Б стават безмислени въпреки слабата зарядна инфраструктура в БГ.


Здравей, гледах клиповете на Bjørn Nyland свързани с Киа Ниро и май реших да изчакам да дойде при нас. Наистина с нейният пробег ще е много по-спокойно шофирането из България. А Кона-та ми се видя доста тясна, все пак трябва да возя и 2 деца , а и аз съм почти 2 метра.

Ще посетя днес и Ауто Сити Пловдив, за да огледам и там какво ще има

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца - Преди 5 години 6 месеца #4497 от mindfreeze
Отговор от mindfreeze по тема за новодошли ?
На мен Коната не ми се стори малка вътре, само багажника си беше видно по-малък от Айоника, но все пак достатъчен. Но конзолата, екраните и т.н. според мен са ужасни спрямо Айоник.
Примерно, за да си оставиш телефона на отреденото за това място трябва да отваряш капак и после да бъркаш до лакът в тесен отвор. И даже няма безжично зареждане за телефона.
Ако беше на същата цена като Айоник, щях да заменя моя за Кона, заради голямата батерия, но при положение, че е по-малка, по-неудобна и струва доста повече, май ще пропусна. Но ако пуснат Айоник с по-голяма батерия веднага бих доплатил. 40-45 kWh биха били напълно достатъчни, но 28 понякога не стигат.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 5 години 6 месеца #4498 от Касъклиев
Отговор от Касъклиев по тема за новодошли ?
На тест-драйва в Ринг мол-а представителя от Хюндай ми каза, че края на 2019( или поне така разбрах ) ще пуснат Ioniq с по-голяма батерия. Каза че ще бъде с такава като на Kona-та.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.