Sidebar

08
Сря, Апр
4 Нови блога
Събота, 25 Февруари 2012 00:35

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Операция 'Подмени батерията'

От
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Темата ЗАРЕЖДАНЕ на електромобили със сигурност ще е една от най-обсъжданите в близко бъдеще и след като ви представихме наличните на този етап типове зареждане на електрически превозни средства и ви обещахме повече информация за един алтернативен на зареждането метод, посвещаваме поредния инфо бюлетин от кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! на изключително бърз вариант за 'набавяне на енергия' - подмяната на (изтощени) батерии...

Технология за подмяна на изтощени батерии

Всъщност, вече не веднъж сме обръщали внимание на тази нова технология, която базираната в Калифорния амариканско-израелска компания Better Place вече експлоатира и разгръща успешно, първоначално в Израел и Дания. Става дума за наглед проста функция по подмяна на изтощени батерии, както го правим с всяко електронно устройство, което остане без енергия. Разликата е в размера и мащаба. Представете си го така: имате два комплекта презареждаеми батерии за своя фотоапарат, вечерта преди пътуване зареждате и двата, на следващия ден снимате интензивно и в ранния следобед първият комплект 'сдава багажа'. Това, обаче, въобще не ви притеснява, защото просто изваждате втория комплект батерии от сака, поставяте го на мястото на изтощения и продължавате да щракате на воля.

Better Place прави нещо такова, но батериите на електромобила са много по-големи (размерът) от тези на вашия фотоапарат, а броят на станциите (мащабът), в които се извършва подмяната, е голям. Иначе, процедурата е подобна. Купувате си електрически Renault Fluence Z.E. - моделът, с който в момента Better Place предлага своите абонаментни пакети и който е оборудван за работа с новата технология - и когато батерията ви остане с малко заряд, просто минавате през пункт на компанията (все едно отбивате на бензиностанция) и там паркирате върху роботизирана система, която за около три минути изважда изтощената батерия от електромобила ви и я заменя със заредена. Основното предимство на системата пред варианта 'зареждане', е бързината. Три минути за подмяна на батерия са по-малко дори от нужните за зареждане с гориво, при това докато подменят батерията няма нужда дори да слизате от колата - защото разполагате с предплатена карта, а ще може да се плаща с SMS, чрез навигационната система или на терминал на мястото, на което сте позиционирали колата за смяна на батерията. За сравнение, на бърза зарядна станция ще заредите батерията на своя електромобил до 80% за около 20 мин. Разработват се системи за 5-15 минутно зареждане, но докато те са още в експериментална фаза и вероятно ще натоварват батериите, технологията на Better Place вече работи и се разпространява.

За да можем да развием така и зарежането като вариант, ще е нужна съответната инфраструктура, с което леко преминаваме към втората част на този бюлетин. Better Place изгражда своята инфраструктура в Израел и Дания, след като направи тестове на системата (включително в Япония) и предвид пробега от около 150 км на повечето сегашни електромобили (и в частност използвания от компанията Fluence Z.E.) идеята е да има станции за подмяна на батерии на разстояния, които да гарантират, че няма да останете без заряд дори при този ограничен (засега) пробег.

Зарядна инфраструктура

Всъщност и за моделите, които ще се зареждат, без да са оборудвани за подмяна на батерии, ще е нужда инфраструктура, но за зареждане, не за подмяна, защото ако искаме да развием електрическата мобилност, ще трябва да разработим и изградим зарядна инфраструктура за електромобили в България (и не само, разбира се).

Иначе казано, отдавна имаме конвенционални коли, които изминават и по 1,000 км с един резервоар гориво, но въпреки това бензионостанции има дето се вика 'на всеки километър'. Няма причина и при електромобилите нещата да не са така. Колкото повече зарядни точки има, толкова по-спокойни ще бъдем, че няма да оставаме без заряд. Предимството на електромобилите пред превозните средства с ДВГ по отношение на зареждането е, че в градския център, например, обиковено не може да се правят бензиностанции, но буквално на всяко парко място може да се монтира електро колонка, предвид 'размаха' на градските електро мрежи.

Извън града обаче нещата седят по друг начин и точно за по-дългите разстояния е нужда сериозна инфраструктура. В населено място, дали от собствен или обществен източник, много по-лесно ще намерите вариант да заредите колата си, но по пътищата извън населените места няма контакти. Монтирането на електро колонки (зарядни станции) през определено растояние, на крайпътни търговски обекти или други места, е основен елемент от развитието на електрическата мобилност. В момента в България няма нито една  'извънградска' зарядна станция и за да се промени това ние започнахме работа по инициативи като Национална информационна платформа ЕЛЕКТРОМОБИЛИ, чрез която ще представяме и изпълняваме различни проекти за развитие на електрическата мобилност у нас. За целта ще бъдат необходими държавни стандарти, финансиране, проучване и реализация на тези проекти, а с вече поставените от Фулчарджър в центъра на София 7 електро колинки, нещата определено се движат. Целта, разбира се, е да има хиляди места за зареждане в цялата страна, като предпоставка за разпространение на електромобилите.

Зарядната инфраструктура може да се състои от стандартни и бързи зарядни станции, като броят на вторите, предвид тяхната по-висока цена, определено ще е по-малък в следващите няколко години. Стандартните зарядни станции 'пълнят' съвременна електромобилна батерия до горе за 6-8 часа, поради което през деня са подходящи за допълване в населени места, където разстоянията така или иначе не са толкова големи. Пътуването на по-дълги растояния определено ще отнема повече време и няма съмнение, че не е особено удобно да спрете за 4-5 часово зареждане някъде по средата на своя маршрут. Затова целта е по-магистрали и основни пътища да има бързи зарядни станции, на които може 'да добавяте' 100 км за около 15 минути. Това е доста по-приемливо и ако например искате да прекосите страната по магистрала Тракия, която се надяваме тази година да е завършена от край до край, за изминаването на разстоянието от около 360 км с електромобил с пробег 150км, ще ви трябва едно бързо дозареждане на Пазарджик и още едно около Стара Загора. Така ще 'загубите' около 30 мин в (бързо) зареждане, но разходът за цялото растояние ще е все така около няма и десетина лева. Това, разбира се, ако зареждането е на нормални цени - силно се надяваме да няма спекулативни изпълнения от страна на оператори, които да правят шофирането на електромобил безсмислено.

С тази порция знания за алтернативите на зареждането и инфраструктурата вече се готвим за следващия инфо пакет от кампанията, който ще хвърли поглед върху развитието на електромобилния пазар.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Прочетено 1240 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:41
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.