Събота, 16 Април 2011 20:55

Батерия за електромобил? Нека е литиево-йонна!

От
Литиево-йонна батерия Mini E

Веднага започваме с уговорката, че за момента това е най-скъпият вариант на окомплектоване за електромобил - с литиево-йонна батерия (Li-ion). Като съотношение с оловно-цинковата например, цената е 2:1. Това е не случайно, а тук ще се опитаме да изтъкнем основните плюсове на модерната, съвременна и все по-налагаща се сред автопроизводителите литиево-йонна батерия.

Литият е най-лекият метал, който се среща в природата; всъщност само два елемента имат по-ниско атомно тегло - водород и хелий. Литият е популярен избор при производството на батерии, тъй като има най-голям електрохимичен потенциал. Лекото му тегло, високата енергия и плътност на мощността, го правят идеален за приложение там, където теглото на превозното средство влияе на ефективността, а по-големият обем създава трудности и по-високи разходи.

Литиево-йонна батерия

Какво е литиево-йонна батерия? Това е тип акумулаторна батерия, в която литиеви йони се движат между анод и катод. Този продукт няма запаметяващ ефект - състоянието, което коства на батерията постепенно да губи от своя максимален капацитет, при циклите на многократно зареждане.

Нека обобщим: Основните предимства на литиево-йонната батерия са ултра-лекото й тегло, спомагащо за ефективността на пробега; липсата на мемори ефект осигурява пълен капацитет на потенциала между циклите зареждане-разреждане; компактен размер, осигуряващ повече свободно място под капака. Спрямо никел-метал-хидридната батерия, Li-ion е с 1/3 по-малка и наполовина по-лека. Два до три пъти е по-мощна (при една и съща маса) и осигурява по-добро ускорение на електромобила. Два до три пъти по-бързо презареждане. По-голям брой зарядни цикли (по-дълга експлоатация на батерията).

Mazda Miata с оловно-цинкови батерии

Като че ли си струва да платим повече първоначално, с оглед на по-голямата ефикасност и по-голямо удоволствие от динамичното шофиране и практичността, предлагана от литиево-йонната батерия. С опциите за лизинг от автопроизводителите и с неоспоримите ползи от този тип батерия, категорично можем да кажем - батерията на електромобила трябва да е литиево-йонна.

Прочетено 4355 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 23:32
JACtest

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.