Сряда, 20 Април 2011 07:00

Google прави карти с места за зареждане на електромобили

От
Google карти показват зарядни станции за електромобили

Хубаво е, че на пазара вече има електромобили като Chevy Volt, Nissan Leaf, продаваното вече и в България Peugeot iOn и други, но нагласата на повечето от нас към "новите коли" едва ли ще се промени, докато не бъдат изградени достатъчно станции за зареждане на батериите с електричество. В САЩ например, федералното правителство дава най-голям тласък на разпространението на електрически коли и в тази посока съответните служби на администрацията обявиха две инициативи за старт на нова екосистема за електромобили: Google карти, показващи на потребителите с данни за местоположението на зарядните станции в цялата страна, както и $5 милиона в парични стимули за градове, които планират популяризиране на електрическите коли.

Щатите са далеч от България в множество отношения и винаги е кофти човек да пише за нещо хубаво, което не се задава (поне в съвсем близко време) към България, но щом е тръгнало някъде, ще дойде и при нас.

Та, Националната лаборатория за възобновяема енергия на САЩ работи с Google и други, за създаване на нещо като национална клирингова къща за данни и услуги за зарядни станции. Инициативата, която използва доста анти-потребителския термин "доставно оборудване електромобили", за да дефинира понятието зарядна станция, използва картите на Google като "основен източник за данни за GPS и картови услуги" за проследяване на местоположенията на зарядните станции.

Министерството на енергетиката би искало производителите на коли и навигационни системи да използват тази услуга и базата данни, като същевременно спомагат за подобряването й. Някои собственици на мрежи от зарядни станции, като Coulomb Technologies (чийто местен представител е Full Charger България), също имат онлайн карта на своите станции за потребителско зареждане на електромобили. А предприятия като Xatori търсят начин да изградят своя бизнес около обмен на данни за зареждане и мобилни приложения.

Базата данни не е нова и вече съдържа информация за хиляди публични станции за алтернативни горива, като биодизел и водород. Системата обаче предоставя не само списък от станции за зареждане с гориво, но маршрути за достигане до тези станции.

От министерството обявиха още и план за дотации в размер на $5 милиона на градове, които представят добри планове за лесно разпространение на зарядни станции, от промяна на процесите за издаване на разрешителни до предлагане на различни стимули. Тези пари са част от дългосрочна програма Чисти градове за стимулиране на местните управления да работят в подкрепа на чистото технологично развитие, включително по-чисти горива за транспортиране. Според министерството, досега програмата, която засяга и частния сектор, е спестила над 11 милиарда литра бензи.

"Федералното правителство не може да се справи само с това и е хубаво местните парламенти да имат партньор", коментира кметът на St. Paul, Кристофър Коулман, промотирайки електромобилите по време на конференция.

Търсене на зарядна станция за електромобил с мобилен телефон

В последните две години администрацията е похарчила милиарди долари в опит за трансформиране на авто пазара и "подбутване" на потребителите към избор на по-икономични коли. Парите са предоставяни на производители на коли, батерии и друго оборудване за производство на електрически коли, както и на разработчици и собственици на зарядни станции. Финансират се установени играчи като General Motors и LG Chem, както и нови производители като Tesla Motors и A123 Systems.

По време на обръщение през януари тази година, Президентът Барак Обама каза, че иска да види 1 милион електрически коли на пътя до 2015. След това министерството разпространи доклад демонстрирайки различни инициативи и по-строги стандарти за икономия на гориво за постигане на тази цел. Вероятно обаче ще отнеме няколко десетилетия електрическите коли да станат масови. Анализатори очакват електрическите коли да представляват около 2% или малко повече от общия авто пазар до 2020.

Аз лично съм готов да се обзаложа, че през 2020 ще има абсолютен минимум от 20-30% електромобили, макар че съм и доста по-оптимистично настроен. Мнозина не си дават сметка за това сега, но освен натиска за по-голяма ефективност, конкуренцията между самите производители ще ускори мълниеносно развитието на електромобилите.

Източник: gigaom.com

Прочетено 988 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 23:27
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.