Събота, 24 Март 2012 10:45

Голям, луксозен SUV или малка електрическа кола? Ъммм...

От
Малък електрически SMART срещу голяма бензинова лапачка

Често разговорите за електрически коли или конверсии в сегашния пазарен вариант на нещата спират след обявяване на цената. Икономическият мотив е водещ, няма спор, важно е да преценяваме внимателно инвестициите си, защото с непремерени покупки лесно можем да 'хапнем дървото'. Фучейки по магистралите и в населените места с вече остарелите си коли обаче без да знаем ядем дървета, макар и не директно, а като ги допринасяме за унищожаването и с изхвърляните от колите ни газове. Пролетта току пукна и всеки е навън, всеки иска да се разходи, да се порадва на слънчевите лъчи, на първите зелени пъпки по дърветата и... на чист въздух. Но точно преди да влезете в парка пред вас по улицата профучава като хала някой бързак, маркиращ обилно траекторията си с излизащото от ауспуховата тръба на колата му, макар и не задължително видимо, което безпомощно поглъщате с нещастен поглед. Има и друга алтернатива, както показва проучване на виенския технологичен институт...

В него се прави сравнение между големите луксозни SUV и малките електрически коли и по-скоро на 'превключването' от първите към вторите, с мотива че големите тежки 'всъдеходи' са изключително скъпи, неефективни в енергийно отношение и замърсяващи природата. И понеже много се говори за липсата на зарядна инфраструктура за електромобили като пречка за тяхното разпространение, други мащабни европейски проучвания показват, че средният ежедневен пробег на повечето европейски шофьори е под 80 км, което при сегашните възможности от около 150 км на повечето електро коли на пазара с едно зареждане, прави придвижването с тях безпроблемно. Иначе казано, липсата на мащабна зарядна инфраструктура не е фатална, защото битовото зареждане върши достатъчно работа.

У нас нещата не седят точно така, заради огромните ни жилищни комплекси - повечето българи не живеят в къщи или малки апартаментни комплекси, където битовото зареждане е достъпен вариант. Затова у нас обществена зарядна инфраструктура има повече смисъл, защото няма как да пускаме масово кабели за зареждане от балкони.

Да не изместваме темата, обаче. Ставаше дума за сравнително кратките пътувания и колко нужни са ни самоходните крепости, наречени SUV, за които харчим тонове пари и гориво. При средно 50 километра пробег на ден, глезотията да се возим 'нависоко' и 'мощно' ни излиза твърде скъпо и всички ние се самобичуваме, постоянно мрънкайки колко е мръсно, докато сами замърсяваме като полудели всичко около нас с емисиите, които колите ни генерират. Че не се чисти е отделна работа.

Наскоро колега посети Рим и с изненада установи, че там има тонове SMART и други подобни микро коли и преди да кажете нещо за тесните римски улички, у нас не се славим с кой знае колко широки, но кой ще ти кара SMART...

Но като цяло проучването на виенчани заключава, че притежателите на средни и малки коли лесно биха направили прехода към малък електромобил, за постигане на много по-голяма ефективност. Най-малкото в градска среда, докато по основните пътища бъдат монтирани бързи зарядни станции, за да може с кратко презареждане да се изминават по-дълги разстояния и с електромобил.

eCars.bg

Прочетено 2317 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:10
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.