Сряда, 13 Април 2011 23:06

Светло бъдеще – обществен транспорт без вредни емисии

От
Камаз-флекс

Да видим...какво можем да очакваме в не-далечно бъдеще ?

Когато говорим за транспорт, обикновено визираме личните ни превозни средства. По-многобройни са, разпространени са навсякъде и образуват до голяма степен многото задръствания, замърсяване и шум. Не бива обаче да подценяваме или пренебрегваме влиянието на обществения траспорт и приноса му за масовото "зацапване" и отравяне на атмофсерата ни.

Съвременната икономика, разбира се, е немислима без този сектор, но с разпространението на електромоторите, с тенденциите за все по-силно налагане и възприемане на електрическия ток като захранващ ресурс при колите, се появяват нови, алтернативни решения за по-чист и евтин градски транспорт. Ето най-интересните:

Тенденции :

1. Електрически бус Proterra - без вредни емисии

Има капацитет за 68 пътника, абсолютно безшумен и с нулеви вредни емисии. Рейсът е съвместна разработка на американските производители Proterra и Altair Nanotechnologies, има супер-бърза система за зареждане под формата на нано-батерии, монтирана на покрива. Разходите му за километър са 5 пъти по-ниски от тези на стандартните автобуси.

2. Volkswagen Milano такси

С нулеви вредни емисии е и продуктът на Volkswagen - кола, дълга 3.73м. Предназначена за таксита, които да обслужват клиентите си в Милано и да намалят вредите от трафика там. Задвижването е от електромотор, а интериорът е модерен и дори луксозен.

3. Aero Train

Това птица ли е или самолет ? Не, това е нова и революционна технология - Аеро-влак. Може би изглежда като футуристична версия на онези магнитно-левитационни влакове, но тяхната механична сложност и скъпо производство ще бъдат "отвяни" от Aero Train, особено с неговата предполагаема скорост от 500 км/ч.

4. Takht Lahori - електробус

Чудният проект на дизайнера Али Муртаза беше представен за противодействие на ефекта от задръстванията в Лакхор (вторият по големина град в Пакистан, с население над 9 милиона жители) и ще бъде задвижван от електромотори, монтирани в колелата. Батериите могат да се зареждат соларно или стандартно. Помислено е и за безопастността със системата "Active bumper" - активна броня, задействаща въздушни възглавници в критични зони при нужда.

5. Setra Coach - за обществен превоз без вредни емисии

Това е творение на друг дизайнер - Питър Спригс, който е активизирал талант и добросъвестност у себе си и екипа си, за да се получи уникалният Setra 700 - с електродвигател от 225 кВт мощ, разполагащ с 400 к.с. и задвижван от литиево-йонни батерии, които са разположени под багажното отделение. По този начин, въпреки теглото си, те не нарушават баланса на електробуса.

6. Свръхзвуковия The Airstream Train

Добре дошли в бъдещето ! Концептуален проект, сякаш обединяващ хеликоптер и влак, който ще развива внушителните 472 км/ч с електрическия си двигател. Сега, внимание - ще има поставен свръхзвуков двигател, който ще осигурява небивали скорости, но в същото време ще е максимално ефективен, с ниски шум и разход.

7. Устойчива система за обществен транспорт от Maglev

Въз основа на последните постижения в областта на Maglev ( магнитна левитация ), изобретателят Крис Хенли изработи превозно средство с нулеви вредни емисии, абсолютно не-влияещо се от трафика и задръстванията. Неговото трасе е високо над земята, а станциите за спирана ще са високите сгради. Щурият рейс/влак/лифт ще има въртящ се механизъм - 360 градуса - който да осигурява стабилност на кабината, дори когато машинката маневрира и се прикача по жиците на електрическото си трасе.

8. Credo E-Bone е концептуален рейс за масовия транспорт

Странно име,да - но страхотен проект ! Този бус ще е уникален; ще има водородни горивни клетки за задвижване, плюс литиево-йонни батерии, интегрирани на покрива. Ще е изграден от здрави, ултра-леки пластмаси, който ще го правят енергийно ефективен в дългосрочен план.

9. Auto Tram - хибрид от бъдещето

Тук виждаме сливането между рейс и трамвай под формата на забележителното превозно средство Auto Tram. Разработката е на изследователския екип Фрауерхоф и няма да ползва въздушните електропроводи на типичното трамвайно трасе, а ще има набор от джанти, които ще го движат по бяла демаркационна линия. Автобусът-трамвай ще има и мощен електрически мотор, захранван от литиево-йонни батерии, а супер-кондензаторите, с които ще е оборудван, ще намаляват времето за презареждане.

10. Biway е електрически бус, който се преобразува във влак

Сега, за финал ставаме свидетели на нещо средно между познатите ни автобус и влак. На изложението Michelin Challenge Design през миналата година, дизайнерите Екатерина Алешева и Виталий Камишев представиха Biway. Принципно системата може да се раздели на два компонента - изцяло електрически бус и друг такъв, който се "превръща" във влак, който се движи по специални магистрални влакна. Когато се движи по тези влакна, влакът се презарежда. Като цяло, системата е предназначена за улесняване на пътниците за достигането на крайната им дестинация, без отделяне на вредни емисии и с лесно прекачване при нужда от смяна на линията.

Концепцията:

Всички изброени превозни средства се категоризират като ZEV ( zero emiting vehicles ), т.е. такива, които не отделят през ауспуха си никакви вредни емисии от бордовите си източници на енергия. От сега нататък, цялата система на обществения транспорт може да мине "зелена" метаморфоза и да бъде ефективна и екологична.

Предимствата:

Ако някой от тези проекти се реализира, със сигурност ще доведе до занижаване на нивата на замърсяване, шум и вредни емисии. Освен положителният ефект върху икономиката, редуцирането на разходите за транспорт и най-важното - осигуряване на удобен превоз за пътниците, може със сигурност да се окаже полезно в дългосрочен план.

Въздействието:

Обществената транспортна система винаги е била важна част от съвременната ни икономическа инфраструктура. Сега, ако този сектор направи стъпка в "зелената" еко посока,  общото усвояване на устойчивост ще добие голям мящаб. Всъщност, всеки от нас може да даде своя принос в тази насока - за чисто и устойчиво бъдеще.

ecofriend.com

Прочетено 4841 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 23:38
Стефан Николов

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.