Вторник, 12 Юли 2011 09:00

ЕС инвестира $6.2 милиона във футуристични летящи коли

От
myCopter 'въздушна концепция'

Един 'бъдещ концептуален' проект на Европейския съюз има за цел да установи дали лични летящи превозни средства могат някога да бъдат използвани по 'въздушни' градски улици.

Четиригодишният myCopter проект на стойност € 4.2 милиона идва в отговор на все по-големите задръствания по пътищата на Европа.

"Винаги, когато съм заклещен в трафика си мисля колко глупаво нещо е да съм на пътя, когато пространството над мен е свободно - така че, защо да не използваме третото измерение за личен транспорт?". Това е въпросът, който задава проф. Хайнрих Бюлтхоф от Института Макс Планк за Биологична кибернетика в Тюбинген.

"Контролираното въздушно пространство започва над 60 метра височина, което означава, че под тази височина има доста пространство без никакви ограничения, което, разбира се, пилотите използват, но идеята е летенето да се направи толкова лесно, колкото и управлението на кола и ние работим точно в тази посока..."

Проектът обхваща три отделни етапа: автоматизация, интерфейси човек-машина и социално-икономическо въздействие върху околната среда.

Бюлтхоф признава, че проектът предизвиква вдигане на вежди, но автоматизация бавно си проправя път в концептуалните коли например в посока повишаване на безопасността по магистрали и кръстовища, а отбранителната промишленост в момента изпитва летящи 'стада' от безпилотни превозни средства във формации.

Но, без съмнение, много проблеми ще трябва да бъдат решени: аерокосмическото законодателство ще трябва да бъде основно преработено и да бъде изградена инфраструктура за 'паркиране' на превозни средства на работното място на пътуващите, без да е необходимо интензивно обучение.

Енергийните съображения също са фактор - групата е изчислила, че индивидуалните електрически летящи превозни средства, с обратно въртящи се ротори, ще могат да покриват разстояния от 20км с едно зареждане на батерията.

Интериорът определено изглежда познато, но и 'самолетно'
Интериорът определено изглежда познато, но и 'самолетно'

Въпреки че няма планове за изграждане на прототипи, симулации ще играят голяма роля в резултатите от проекта, който обхваща периода до 2014 г.

Един от партньорите по проекта е научна група за полетни технологии към инженерния факултет на университета на Ливърпул, която има специфичен опит в реално време в симулациите на полети и в изчислителна динамика на флуидите (CFD).

По същия начин, друг партньор по проекта, немският Германският център за аеронавтика (DLR), се надява да развие интерфейси човек-машина, които могат да бъдат тествани на техния най-съвременен Eurocopter EC135 симулатор в реален размер.

"Цял живот съм се занимавал с фундаментални научни изследвания, но сега бих искал да дам нещо обратно на обществото - това е една мечта, която имам от известно време", казва Бюлтхоф.

Източник: The Engineer]

Прочетено 3821 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:51
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.