В този последен януарски ден температурите са доста под нулата и повечето нас знаят много добре какво причиняват -15?C на акумулаторите на нашите коли. Батериите просто не обичат студа, а тяхната големина при електромобилите ги прави още по-уязвими, като на всичкото отгоре те осигуряват енергията за задвижване. Иначе казано, ако ви падне акумулатора, с едни кабели от колега палвате и заминавате. Ако батерията на електромобила ви остане без енергия, 'палване' няма. Това обаче е достатъчно познат синдром, затова директно минаваме в 'съседната лента' - екстрите.
Още малко за студа, но вече по отношение на нас, хората. В една скорошна статия стана дума за това, че ако искате да спестите енергия в студените дни, по-добре е да затоплите електрическата си кола предварително, което е напълно възможно дори с помощта на iPhone приложение и да влезете в затоплено купе, след което да използвате отоплението на седалките, което не дърпа почти никакъв ток от батерията, в сравнение с 'парното'. ОК, но в един момент зимата ще свърши и когато навън стане горещо, докато се возим обикновено пускаме климатика. А той, вярвайте ми, никак не щади батерията на електромобила...
Само че, това май скоро ще се промени. Така поне смятат в Konvekta, която наскоро показа своя разработка на загрява]а помпа с CO2 за охладител, която може да загрява и охлажда, както и да поддържа батерията в оптимален температурен обхват, без загуба на електрическа енергия. Това с въглеродния двуокис звучи малко странно за технология, която ще се използва в електромобил, но далеч по-важното в случая е, че според изчисленията системата може да увеличи пробега на електромобил с цели 40%!
Въпреки общото мнение за влиянието на климатичните системи върху пробега на електрическите превозни средства, малко електромобили имат интегрирани климатици. И докато повечето климатични системи се задвижват изцяло със съхраняваната в батерията електроенергия, което значително намалява пробега, германските клима специалисти от Konvekta използват CO2 технология, базирана на нова концепция с реверсивна загряваща помпа, която може да охлажда и затопля купето.
Системата се състои от три въздух-към-въздух топлообменника и електрическа загряваща помпа с компресор, което позволява трансформирането на енергия в топлина или хлад със значително по-малки загубин в сравнение с конвенционалния воден цикъл. В резултат на това системата гарантира висок КПД при затопляне и охлаждане, като в същото време функцията за циркулационно затопляне допринася за безопасността на пътниците, осигурявайки бързо изпаряване на влагата от стъклата и съответно добра видимост.
Освен всичко това системата контролира и температурата на батерията, за да може тя винаги да работи в оптимален температурен обхват за възможно най-добра производителност. Това увеличава пробега с до 40% и същевременно удължава живота на батерията.
Все по-близо до идеалната концепция за природосъобразно превозно средство
Климатичните системи, използващи CO2 като охладител ще бъдат поредната стъпка напред към развитието на истински природосъобразна електрическа мобилност. CO2 (R744) има най-ниски емисии в сравнение с другите охладители/фреони, естествен е (може да се рециклира от индустриални емисии), не е токсичен (освен при голяма концентрация), не е запалим и е достъпен в дългосрочен аспект, при това евтино.
Технически аспекти на CO2 в мобилни климатични системи
Въглеродният двуокис има добри термодинамични характеристики, но ниска критична температура. При температури над 31°C, CO2 става супер критичен и след като е компресиран максимално не може да кондензира повече и изпарителят се превръща в газов охладител. Въглеродният двуокис не е токсичен и запалим и затова може да се използва в директни системи. Високото му работно налягане обаче не трябва да се пренебрегва. Всмукателното налягане е около 10 пъти по-голямо, отколкото при сега използвания фреон R134a, а високото налягане е около пет пъти по-голямо.
Мотивация за промяна: закони и природа
С влизането си в сила от 1 януари 2011 г. Европейската директива 2006/40/EU за емисиите от климатични системи в моторни превозни средства възобнови дискусиите за алтернативните охладители в мобилни климатици. Директивата предписва използването на охладители с нисък принос за глобалното затопляне в климатичните системи на превозни средства и принуждава автоиндустрията да търси алтернативи. Автобусите и влаковете не са обект на тази директива, но компаниите за обществен транспорт осъзнават нуждата от намиране на подходящи решения по отношение на потенциалните бъдещи регулации и още повече на околната среда.
Сведено до всеки от нас в ежедневното използване на бъдещите ни електро коли, с технологии като тази на Konvekta ще можем да се възползваме от авто благините, с които вече твърде много сме свикнали, без да харчим излишно енергия. И понеже все недоволстваме, че германските автопроизводители закъсняват със своите електро модели, в процеса на това 'бавене' те имат шанса да тестват и внедряват нови ефективни технологии, с които да ни предложат електромобили без компромиси. Ако питате мен, чакането си струва. Ако пък сте на друго мнение, споделете го в коментарите отдолу.
[Източник: cars21]