Разработено и кодирано от група LEAF почитатели от вече популярния MyNissanLeaf форум, създаден от собственици на модела, устройството се закача за бордовия диагностичен порт на колата и показва точното състояние на заряда в батерията в проценти.
Какво става с оригиналния показател за заряда на батерията?
При разработката на LEAF, Nissan избира вариант на показател с дванадесет сегмента за нивото на заряд в батерията. Подобно на датчика за гориво в конвенционалните коли, той спада постепенно с изтощаване на батерията.
Със сегашното ниво на технологията обаче Nissan LEAF има по-малък пробег от този на бензиновите и далече по-малък от дизеловите коли и с изгасването на всяка поредна част от индикатора се увеличава притеснението да не останете без енергия в батерията - всеки сегмент отговаря на около 15 км пробег, но това може да спадне до само 5, ако 'натискате' здраво педала (за ускорение).
Как LEAF изчислява пробега?
Всеки собственик на LEAF, който вече е запознат добре с колата, ще ви каже, че изчисляването на пробега се променя постоянно по време на движени и всъщност дава груба представа за километрите, които може да изминете, преди да се наложи да презаредите батерията.
Ако си карате с около 100 км/ч по равен път, вашият LEAF вероятно ще показва, че имате да речем 60 км пробег. Когато обаче започнете да изкачвате някоя стръмнина, този показател може да спадне наполовина и да предизвика сериозни притеснения.
Това е така, защото LEAF може да предвижда оставащия пробег само на база моментното натоварване (или много ограничено като време) на батерията. Колата не може да предвиди пробега в зависимост от терена, по който ще минете по-късно, което я прави малко безполезна за пътувания с променлив терен и типове път.
Проценти, вместо сегменти
Значи решили хората - направили го - датчик, показващ проценти за заряда на батерията, вместо сегменти.
Приемайки, че батерията никога не е пълна и никога изцяло празна, показателят на модифицирания датчик отговаря на около километър и половина за 1% според условията на {tooltip}EPA{end-link}Environmental Protection Agency{end-tooltip} - или повече, за опитен шофьор.
Иначе казано, опитен LEAF шофьор може да използва процентния показател, за да определи разстоянието, което колата може да измине преди нужда от презареждане.
Недостатъците
Все пак става дума за любителско устройство, което си има някои недостатъци. Да ги наречем по-скоро нужди, защото, за да се справите с изработката, трябва да имате познания по електроника и да сте наясно как се запоява.
Другото нещо е, че новият трябва да намерите място за новия датчик, а това означава още кабели и не особено 'заводски' вид.
Ако нямате притеснения от тези неща, в mynissanleaf форумите има повече.