Давам пример с ИКЕА като един от най-големите строителни обекти в столицата в момента. Заедно с цялата галимация по околовръстното шосе наоколо. Гледам паркинга на ИКЕА обаче, и не виждам предвидени места за зареждане на електромобили. Ще кажете защо да се предвиждат, като няма електромобили. И защо само ИКЕА? Разбира се, че това важи за всички подобни обекти, разполагащи с големи паркинги и това са най-вече моловете, които продължават да се множат. В САЩ например често се появяват новини за инсталиране на големи количества зарядни устройства на паркингите на различни вериги, независимо от факта, че сега и в близките 1-2 години те няма да се използват интензивно. Подготвят се хората, иначе казано. Защо и ние да не се подготвим и поне при сегашните строежи да се предвидят съответните подземни и надземни инсталации. Сега това би оскъпило строежите, но после ще струва повече и пари, и време.
И друго - колегата Брад Берман от Plugin Cars пита, "Как човек разбира, че електромобилите започват да стават по-масови?". Отговорът е, "Големите вериги инсталират зарядни устрoйства по паркингите си".
Какво значи това. Ами, чисто и просто, различни браншове участват в популяризирането на новата технология, едновременно подготвяйки се за нея и за нов начин да печелят пари от своите клиенти. Вижте, какво по приятно от това да вземеш на някой парите ненатрапчиво, елегантно, като реално му помагаш с нещо, а не просто му предлагаш 'букет от услуги', пълен с ненужни цветя. Нещата обаче стават още по-интересни при Walgreens и Mall of America например. Тези компании подхождат по много интригуващ начин към зареждането на електромобили: като изнасят услугата, продавайки я на други компании.
Вместо да купуват, монтират и поддържат оборудване за зареждане на електрически коли, собствениците на обектите отдават парко площи на компании, които произвеждат или притежават такова оборудване. И вече става сума за количества от типа на 800 монтирани по различни обекти бройки.
За да получите по-добра представа как работят такива компании в сравнение с по-известните фирми за зарядно оборудване на Coulomb Technologies и Ecotality - ще ви разкажем за разговора на Майкъл Фаркас, ИД на Car Charging Group с Брад Берман.
"Ние сме технологичен агностик. Днес използваме технологията и продуктите на Coulomb Technology. Когато нещо се промени или развие, или пък времето за зареждане се съкрати, или някой се появи със следващата 'зарядна чудесия', ние ще преминем към нея", казва Фаркас. "Това ни отличава. Целта ни не е да ссе обвързваме с някок специфичен продукт".
Компанията е слабо позната и в САЩ, независимо от факта, че е почти на две години и е инвестирала около $3.5 милиона. Основната стойност в предложението на Car Charging Group е в това, че осигурява на клиентите си възможността да започнат да предлагат зарядни решения за електромобили, без да влагат собствен капитал. Компанията плаща за оборудването, поддържа го и при нужда го обновява. След това предоставя месечни отчети на собствениците на обекти и им изпраща фактура, включваща малки проценти от таксите за зареждане, което в момента струва $3 на час. "Car Charging Group запазва лъвския пай", пояснява Фаркас.
У нас вече има действия по въпроса. От компании като Ренърджи. Не че няма и от други. Но това, което няма, е развитие по същия този въпрос. Ренърджи обяви намерение и желание да инсталира 20 електро колонки и да предоставя безплатно ток за зареждане, но, оказва се, технически нещата не са толкова лесни. Електро колонките се водят строителен обект, отдаването на право на строеж се намърдва в схемата, а всъщност всичко може да се реши с промяна в общинска наредба, в която същите тези електро колонки да бъдат включени в списъка с градския инвентар.
Ами, ади де. Дайте да го направим. Ето, хората искат да дадат, значи "Дайде, за да дадем" е налице.
С други думи, както казваше баба ми, "Всичко е наред, остава само да се подреди".
Мартин Хаджистойков - eCars.bg