Но защо задаваме този въпрос (от заглавието) сега?
Въпреки постоянно растящите цени на горивата, потребителите изглежда все още не са готови за алтернативно задвижваните превозни средства. Според скорошно проучване, проведено в САЩ, в което са анкетирани над 4000 души, повечето са отговорили, че планират покупка на нова кола в рамките на пет години от настоящия момент, но само 10% от тях биха купили кола с алтернативно задвижване. Причината е във високите цени. Най-вече на зареждаемите хибриди и електрическите коли. Около 75% от потребителите казват, че биха купили кола с алтернативно задвижване, заради по-ниските разходи за придвижване; но ги тревожи първоначалната висока цена на колите.
Наистина ли е толкова сериозно
Цените на горивата често се покачват рязко (през юни А95 по бензиностанциите в България се продаваше за 2.34 лв, а във втората седмица на юли цената скочи до 2.43 лв) и проблемите, с които нашата околна среда се сблъсква в момента налагат намиране на алтернативни решения. Автопроизводителите вярват, че електромобилите са бъдещото решение, въпреки че на този етап тяхната производителност не винаги е сравнима с тази на конвенционалните автомобили. Проучване, публикувано от Deloitte Touches Tohmatsu Limited’s (DTTL) Global Manufacturing Industry Group показва, че масовото възприемане на електромобилите е все още далечна мечта. Според проучването, само 16% от европейските потребители се идентифицират като купувачи от първата вълна, докато 53% казват, че 'може да помислят' за покупка или лизинг на електрическа кола. Това са мтачни статистики, предвид глобалната нужда от електромобили и целите за намаляване на замърсяванията, които повечето страни си поставят.
Какво казват другите
Друго проучване, проведено от J.D. Power and Associates, установява, че много потребители не са информирани за технологиите и са склонни към негативни възприятия по отношение на новите типове коли. Зареждаемите електромобили са били най-малко предпочитания тип превозни средства в анкетата, с притесненията от ограничения пробег, до липсата на обществени зарядни станции.
И още, според Мат Томпсън от Auto Trader:
Развитието
1. Google и енергийното министерство на САЩ създават подробна карта за електрически коли:
Заедно с Google, над 80 компании се опитват да направят шофирането на електромобили по-лесно с бърз достъп до резервни части и изграждане на зарядни станции. Партньорството с GeoEVSE Forum подготвя създаването на най-голямата база данни за всички зарядни станции в САЩ. Картовата система на базата данни и GPS функцията ще дават информация и за сервизни станции. Данните ще се управляват от енергийното министерство на САЩ чрез инициативата Чисти градове, както и от Националната лаборатория за възобновяема енергия. Хората ще имат достъп до данните за около 600 станции чрез Advanced Vehicles Data Center и онлайн функцията Alternative Fuels на министерството. Платформата ще помага и за намиране на станции за алтернативни горива като водород и газ.
2. Зарядна инфраструктура за електромобили:
Засега в България има само няколко, хм, по-скоро две зарядни станции, едната от които се вижда на началната страница на eCars.bg - монтираната от А1 Лимитед станция в центъра на Исперих. Преди няколко месеца пък нашите приятели от Ренърджи обявиха готовност да монтират безплатно 20 електро колонки в София и Варна и честно казано ние се надяваме това да стане факт до края на 2011 г. след изчистване на различните административни пречки. Coulomb Technologies и местното представителство Full Charger са най-напред, с изградена система от зарядни станции (в САЩ обаче) като част от програмата за $37 милиона на компанията. В софийския офис на компанията разбира се има мострена зарядна станции и демонстрация на онлайн възможностите на системата, коята е наистина много напреднала и предлага всички функции, за които може да се сетите. В Лондон вече си имат Source London програма за покриване на града с електро колонки и направо не ни се иска да мислим колко много са те вече, като се има предвид, че това е само малка част и началото на супер мащабна програма за изграждане на електромобилна инфраструктура на острова.
3. Намаляване на цените на колите:
От потребителска гледна точка цените на електромобилите определено предизвикват притеснение. С пускането на известен брой електромобили на пазара от различни автопроизводители и обявяването на субсидии при покупка на електрическа кола от множество правителства обаче, тази година беше наречена 'Година на електрическата кола'. В eCars.bg постоянно публикуваме статии за цени на електромобили на различни пазари и едно от най-добрите предложения засега се оформя електрическото Renault Fluence Z.E. с обявена цена под 39,000 лв в Англия. Това е възможно заради гласуваната от правителство отстъпка от 5000 паунда при покупка на електрическа кола и това определено е мотив да се работи с нашето правителство за осигуряване на подобна подкрепа. Ако до пристигането на модела у нас това по някаква причина не се случи, електро версията на Fluence вероятно ще е все пак на цена под (или около) 50,000 лв, което е значително под сегашните 75,000 лв с ДДС за триото Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroen C-ZERO. Opel Ampera, Chevrolet Volt и Nissan LEAF ще бъдат другите основни играчи на пазара на електромобили у нас, а продажбите им в други държави ни дават ценна информация от множеството потребителски отзиви от първа ръка. Няма нищо по-хубаво от това да сме подготвени и да знаем плюсовете и минусите на новите коли, а с навлизането им у нас всеки ще може да коментира в нашия форум (който скоро ще заработи) или да публикува своя блог в eCars.bg.
Основните пречки
Най-големите недостатъци на електрическите коли в момента, като изключим високата цена и се прехвърлим към работните параметри, са ограниченият пробег и дългото време за презареждане - до 8 часа за 'пълнене догоре'. И да не искаме, трябва да използваме думата проблем, заради тоталната липса (поне у нас - засега) на зарядни станции за електромобили. Нещата за съжаление седят така в повечето страни и в момента България съвсем не е изключение. Защо са високи продажните цени на електромобилите? Ами, на сегашния етап на развитие на технологиите (най-вече при батериите), производствените разходи просто са много високи, а процесът на разработка и внедряване определено също не е нещо, което се прави с малко пари...
Какво може да се направи
Безспорно, наличните в момента на пазара електромобили не могат да се мерят по развиваните с десетилетия коли с двигатели с вътрешно горене по отношение на пазарна цена и пробег. Изследвания и разработки обаче се правят трескаво от огромен брой екипи по цял свят, за увеличаване на капацитета на батериите и намаляване на времето за зареждане. Все повече правителства осигуряват различни стимули за собствениците на електрически коли, което помага за постигане на по-добри цени. С напредъка при материалите и технологиите при батериите сме абсолютно уверени, че перфектните електро коли вече съвсем не са далечни мечти от бъдещето.
eCars.bg