Sidebar

29
Пет, Мар
× За 'по-обемните' електрически превозни средства, с които (се) возим (по) повече наведнъж.

Какво знаете и какво не знаете за електромобилите?

Преди 12 години 1 месец #7 от mumojem
Широка тема с много възможни въпроси.

Споделяйте кой каквото знае и иска да сподели и питайте за всичко, което ви интересува.

Чисто и просто – КарамЕЛ :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 12 години 1 месец #10 от haberko
Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли :
1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв струва – 2000 лв.
2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника ( без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
10 000 лв ще стигнат да си ги закупите) , за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
3. Ел двигател 120VDC 15kW струва около - 2000 лв
4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии..
5. Контролер по избор – 2000 лв.
6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена
т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н.
- 2000 лв минимум.
До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-морбила и ще спасявате околната среда!
Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по нататъшните разходи по е-мобила.
Приемаме ,че си го карате гордо по 25 дена в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години !
1. 25 заряда на батерията в месец - 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите - 480 лв.
2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил ,че не изкарват повече от 2 години т.е. след само 2 години сте дадете още - 2000 лв.
3. Поради факта ,че аз съм електро инженер и работя като такъв ( а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница ) мога смело да заявя че за тези 2 години електрониката сте се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. ( това е в случай че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер е гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
на -10 градуса работят на половина”.
Моя извод е че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
Иначе казано ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разхода за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко стпува.
ИЗВОД - 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 12 години 1 месец #11 от mumojem
Ммм, може би е малко по-подходяща за раздел Конверсии темата, макар че и тук може да остане, защото е от типа Знаехте ли, че (е по-добре да си карате на газ, отколкото да се занимавате с електромобили :whistle: )

Чисто и просто – КарамЕЛ :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 12 години 1 месец - Преди 12 години 1 месец #12 от teodor.ivanov

haberko писа: Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли :
1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв струва – 2000 лв.
2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника ( без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
10 000 лв ще стигнат да си ги закупите) , за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
3. Ел двигател 120VDC 15kW струва около - 2000 лв
4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии..
5. Контролер по избор – 2000 лв.
6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена
т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н.
- 2000 лв минимум.
До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-морбила и ще спасявате околната среда!
Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по нататъшните разходи по е-мобила.
Приемаме ,че си го карате гордо по 25 дена в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години !
1. 25 заряда на батерията в месец - 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите - 480 лв.
2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил ,че не изкарват повече от 2 години т.е. след само 2 години сте дадете още - 2000 лв.
3. Поради факта ,че аз съм електро инженер и работя като такъв ( а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница ) мога смело да заявя че за тези 2 години електрониката сте се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. ( това е в случай че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер е гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
на -10 градуса работят на половина”.
Моя извод е че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
Иначе казано ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разхода за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко стпува.
ИЗВОД - 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.


Да пробвам и аз:

1. Автомобили втора ръка бол- за малко повече може да се вземе автомобил, който не ми е набор и ще може да служи дълго време. Пример : Донор
2. Нов такъв може да се намери за приблизително 25000лв
3. Една хубава и надеждна инсталация с хубав електромотор, бързо зарядно, батерии от тези, които са х 5 излиза около 30 000лв
4. При избор на система от т.3 без проблем се получава гаранция от минимум 2 години. Батерии от типа х 5 имат много по-дълъг живот от оловно- цинковите.
5. При съпоставка на т.1 и т.2 се получава 35700лв срещу 25000лв
6. Експлоатационните разходи при т.1 - 25 заряда на батерията в месец - 8kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 40 лв/месец. За 2 години ще похарчите - 960 лв. и пробег 48000км
7. Експлоатационните разходи при т.2 - 5,2л/100км градско каране и цена на дизел- 2,60лв = 12980лв за 2 години
8. Към разходите в т.7 е желателно да се добавят тези за смяна на консумативи като масло, филтри, ремъци и други, но в тази справка можем да ги пропуснем за да не усложняваме сметката.
9. При актуализиране на т.5 получаваме една груба сметка 35700+ 960 срещу 25000+12980 или 36660 срещу 37980

Заключение 1. В следствие на използувания подход е-мобилът води не само имуществени ползи, но и екологични такива поради спестяването на количество вредни газове равно на 5760кг
Заключение 2. В зависимост от отправните данни и хипотези, всяка съпоставка може да изведе резултати които не са абсолютни.
Заключение 3. Взимайки под внимание двете съпоставки може да се твърди и докаже със съответните изчисления, че най- екологичен и икономичен начин на придвижване би бил посредством двуколесни ПС от тип велосипеди.

B)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 11 години 11 месеца #21 от metro
Интересувам се по темата с електромобилите от поне 7 години и се радвам, че с времето е създаден сайт и дори общност. Радва ме факта, че има собственоръчно конвертирани електромобили в БГ и те явно не са толкова малко вече!
Понеже преди всичко свързано с конверсията ( като батерий, контролери, двигатели и тнт ) беше скъпо удоволствие на богатите хора а напоследък се навъдиха доста производители от китай които предлагат евтини и качествение части и решения в тази насока, бих желал да споделя с вас информацията която надявам се да ви е полезна.

От цялото ровене на мои колеги в нет-а (както и аз) , сме стигнали до изводите, че най-доброто и ефективно решение за електромобил е с ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛИ ВГРАДЕНИ В ГЛАВИНАТА НА КОЛЕЛОТО (джантата). По този начин се спестяват загубите от предаването на задвижването от централизиран мотор към гумите, както и редица други предимства които сами се досещате.
В този вариант електромотора е в самото колело и в зависимост от решението на автомобила и гонената ефективност, мощност и баланс на теглото той може да бъде решен като електромобил с предно, задно или дори 4х4 задвижване.
В момента разработваме вариант който се надяваме да е успешен а именно:
Кола донор - Пежо 106 или Citroen Saxo - със запазено купе и окачване но примерно с повреден двигател...ефтин да е и сравнително добър :)
Два електромотора KG295 или KG315 в задните главини на колелата.
Ето и производителя на който сме се спряли за момента:

www.evmotor.net/kg/eng/index.asp
коментар: Фирмата е китайска но имат CE сертификат който е безкрайно важен за да може после автомобила след конверсията да мине Технотест и да бъде легален участник в движението, т.е всички използвани части трябва да имат CE сертификат. Същата фирма е в процес на ISO сертифициране в момента.
цена на два електромотора + опаковка доставката до БГ в USD = 2650
Контролер Kelly или Sevcon
Хубаво Зарядно
Батерий - 3xe-electric-cars.com/index.php

Още не сме правили сметка на това колко точно ще ни излезе конверсията но ще е от порядъка на 12-15 хил.лева като няма да има компромис с качеството на никой от използваните компоненти и ще се гони максимална ефективност и пробег около 120-150км, и максимална скоросто около 90км/ч - т.е 100% градски фирмен или частен автомобил.

След като напреднем с конверсията и тестовете на автомобила след това, ще споделя повече :)

П.П Ползата от електроавтомобилите е очеизвадна поради много фактори изредени от по-горните мнения. Хибридите са за плакнене на очичките НИ от петролните босове - уж нещо правим, обаче технологиите отдавна са се развили до момент в който ако ги нямаше петролните магнати които да ги спират. ОТ момента в който има Start/Stop система, тя абсолютно превъзхожда хибридите като икономичност и тнт...
Ще пиша пак...

Поздрави
Александър

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 11 години 11 месеца #22 от mumojem
Упс, ей ти на чудесна работа :).

Батерии от поляците гледам сте замислили, които предлагат електро голф - като пример де, те вариантите за конверсия много.

За 150 км пробег ще се включите ли в 15,000 лв? За Техностест, да, важничко е да има СЕ сертификат.

Хайде, пишете как се движат нещата в процес, че все пак не са толкова много конверсиите, но капка по капка вир става ;)

Чисто и просто – КарамЕЛ :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 11 години 11 месеца #23 от metro
Ето едни поляци които конверсират и сервизират електромобили. Те са се специализирали предимно в Berlingo.
Ние преговаряхме известно време с тях за две Берлингота - оригинални електрически произведени от Ситроен, като нас ни итересуваха без батерии защото тяхните имаха пробег към 70-80км което не е ОК за нас. Цената им беше 3500 Евро в полша на пробег от 45к и 75к км. Стори ни се много скъпо и не достатъчно качествено решение предвид тежестта на Berlingo-то в сравнение с 106-ца на Пежо или Саксо на Ситроен.
За момента няма да купуваме батерии, само ще конвертираме колата и ще тестваме с оловни акумулатори за да видим как се държи :)
А има и по-евтини варианти за качествени китайски батерий - ще ви дам инфо като привършим с тях преговорите ;)

Ето и сайта на поляците за тези които се интересуват от по-горните Берлингота и поляци:
www.electrique.pl/
а ето и мейла им ако искате директна връзка:
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. - Przemyslaw Mikosz

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 11 години 11 месеца #24 от mumojem
Мдаа, пробегът... Така е, и аз искам повечко и 80 не ми стигат. Вероятно става дума за първите електрически Белинго варианти. €3,500 може би не е толкова зле дори без батериите, но ако не ви излиза сметката естествено, че ще търсите по-добър вариант. Много ми харесва това с търсенето на високо качество. Много :)

Чисто и просто – КарамЕЛ :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.