Следващата масовка ще е?

Технологии
В този блог: Водород или ток, това е въпросът?

Тези дни едно число обикаля света – Toyota продаде 7 милиона хибрида. Цифра си е, хибриди и в България си се карат, хем че нали сме си в Европа, та дизелчето е по-тачена стока. Засега...

Те хибридите си станаха по-масова стока вече и като че не им обръщаме толкова внимание. Нормално си е като продажбите се измерват вече в милиони. Виж, с електромобилите, пак засега, е друго.

Но далеч преди и те да се впишат така в живота ни, авто компаниите започнаха да си правят различни сметки коя ще е следващата масовка. В Toyota очевидно не я виждат чисто 'токова'.

Понеже Елон Мъск, човекът начело на Tesla Motors, нарече горивните клетки Fool Cells (вместо Fuel Cells), сега на автошоуто Боб Картър от Toyota върна топката така:

Не ми пука какво казват Елон, Карлос или Джонатан за горивните клетки.

Тоест, в Toyota си действат точно по тази технология и мнението на хората в Tesla, Nissan и VW не ги интересува. И под действане имам предвид, че си тестват здраво нещата. "Здраво", като изстрелване на куршум в резервоар!

За малокалибрени куршуми говорим все пак, но само одрасквали горивния резервоар. То и EURO Ncap забиват пирони в електромобилни батерии, та вече нищо не ме учудва.

vodoroden rezervoar toyota

И по-добре да ги тестват така, че на всичко сме способни хората. Дали сме способни да приемем масово идеята на Toyota, ще се разбере след десетина години, предполагам. Че си иска много тестове още, пък зарядна инфраструктура и т.н.

На Елон Мъск му знаем мнението, а ти какво мислиш за идеята да си зареждаш електро колата с водород, не с ток?

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (26)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. Илиян Звездоброев

До колкото разбирам (аз много не разбирам), НЕ двигателя работи с този водород, а има горивна клетка. Ами що пък не - то си е някакъв вид добра алтернатива. Както и сега има газ по бензиностанциите, може да има и водород. Не знам налягането колко е на пропан-бутана в бутилката, на водорода се вижда 70MPa. А и колко ли километра изкарват с една бутилка. Няма го проблема със саморазряда и студа предполагам...

  Прикачени
  гост

Е да, то си е бързо да заредиш водород, като другите горива - това си е предимство определено. Предполагам все в един момент и на батериите ще им се намери цаката да се зареждат, половината дето се вика поне, пак така за няколко минути.

  Прикачени
  гост

При зареждането на батериите проблемите са два: единият е батерията на "поеме" мощността без да я повреди, а другия - източника да може да я осигури тази мощност. За съжаление, колото по добре решаваме първия проблем, толкова повече задълбочаваме втория. Тъй като доста съм се ровил по темата, ето още едно число - бензиноколонката зарежда енергия (под формата на бензин) с мощност 5000кW.
Зареждането за минути изисква такива мощности. С ток няма как да стане, особено ако искаме да зареждаме...

При зареждането на батериите проблемите са два: единият е батерията на "поеме" мощността без да я повреди, а другия - източника да може да я осигури тази мощност. За съжаление, колото по добре решаваме първия проблем, толкова повече задълбочаваме втория. Тъй като доста съм се ровил по темата, ето още едно число - бензиноколонката зарежда енергия (под формата на бензин) с мощност 5000кW.
Зареждането за минути изисква такива мощности. С ток няма как да стане, особено ако искаме да зареждаме хиляди или милиони автомобили. За това е необходим енергиен носител. Тук се появява водорода. Той е енергиен носител, който с кратко зареждане осигурява сериозно количество енергия на автомобила. Също така той се явява и енергиен буфер във възобновяемата енергетика, защото позволява да произвеждаме енергия когато можем (грее слънце, духа вятър), а я ползваме когато изкаме. Това за съжаление много трудно може да се осигури от ел.енергията, от енергетична гледна точка, но също така и ценово въобще няма да излезе сметката.

Виж още
  Прикачени
  гост

@Електромобилист
На твоето първо - точно 2-3 лева струва зареждането в домашен контакт. И това е крайната цена на електричеството с включени всички разходи и печалби-ел. централи, пренос по мрежа, подръжка на трафопостове, печалба на електрото,загуби, данъци-всичко. Ако някой е сложил зарядно устройство и иска 12-13лв това не значи нищо. Други пък го дават безплатно ако им ползваш услугите, примерно ако си купиш обяд, бъдещето ще покаже, но важното е че 90% зареждането ще е вкъщи и няма...

@Електромобилист
На твоето първо - точно 2-3 лева струва зареждането в домашен контакт. И това е крайната цена на електричеството с включени всички разходи и печалби-ел. централи, пренос по мрежа, подръжка на трафопостове, печалба на електрото,загуби, данъци-всичко. Ако някой е сложил зарядно устройство и иска 12-13лв това не значи нищо. Други пък го дават безплатно ако им ползваш услугите, примерно ако си купиш обяд, бъдещето ще покаже, но важното е че 90% зареждането ще е вкъщи и няма да може няколко фирми да монополизират пазара както е сега с петрола.

На твоето второ-да ел. мрежата е изградена! И никой не е тръгнал да си вкарва 120KW зарядна станция вкъщи. За вкъщи ти е напълно достатъчно 5-6 КВ зареждане, като включиш автомобила вечерта на сутринта е зареден. Толкова харчи един проточен бойлер и е нищо за един нормален дом. А за публичните зарядни, електродружествата изобщо нямат мотив да пречат защото печелят пари. Сега ЧЕЗ са монополисти и може да извиват ръцете, но това е въпрос на политика, не на технологии.

На твоето трето- не ми слагай думи в устата. Не съм казал че водорода е виновен за аварията. Казвам че водорода като се смеси с въздух образува взривоопасна смес. При това положение да твърдиш, че водорода е по-безопасен от бензина е несериозно. Най-малкото бензина не се съхранява в бутилки с огромно налягане или при температури от порядъка на -200 градуса.

На твоето четвърто - да технологиите в момента позволяват 80% за 30 мин. Главния инженер на батериите в Тесла твърди, че само с усъвършенстване на тези технологии може да се постигне скорост на зареждане 1 миля за една секунда. А дали ще има опашка от автомобили е отделен въпрос и не касае технологията а оправията в държавата. Ако има опашки ще се сложат още зарядни портове. Електро дружествата с удоволствие ще решат този проблем защото ще печелят пари. Ако има опашка на водородната станция няма ли да се чака? Това че ако спре тока не можеш да заредиш батерията е така, но ти нали не вярваш, че акo спре тока на водородна станция ще можеш да заредиш, там водорода да не го носят с кофи и сипват с фуния? Сега като спре тока на бензиностанцията зареждаш ли?

Виж още
  Прикачени
  гост
  1. гост

Ами аз да ти кажа доста се интересувам, но пак не мога да си отговоря на много от въпросите. И причината е, че не съм виждал числа. Дори онзи ден рових в сайта на Хонда, където се описва водородната им концепция. Ами там има само обещания, но НИКАКВИ числа. Колко ще струва автомобила, колко ще струва водорода, колко ще струва изграждането на водородни станции, каква ще бъде мощността на автомобила, какво е ускорението 0-100км/ч, - нищо, само обещания.

  Прикачени
  гост

[QUOTE=Веселин:825]Ами аз да ти кажа доста се интересувам, но пак не мога да си отговоря на много от въпросите. И причината е, че не съм виждал числа. Дори онзи ден рових в сайта на Хонда, където се описва водородната им концепция. Ами там има само обещания, но НИКАКВИ числа. Колко ще струва автомобила, колко ще струва водорода, колко ще струва изграждането на водородни станции, каква ще бъде мощността на автомобила, какво е ускорението 0-100км/ч, - нищо, само обещания.[/QUOTE]

Цената е...

[QUOTE=Веселин:825]Ами аз да ти кажа доста се интересувам, но пак не мога да си отговоря на много от въпросите. И причината е, че не съм виждал числа. Дори онзи ден рових в сайта на Хонда, където се описва водородната им концепция. Ами там има само обещания, но НИКАКВИ числа. Колко ще струва автомобила, колко ще струва водорода, колко ще струва изграждането на водородни станции, каква ще бъде мощността на автомобила, какво е ускорението 0-100км/ч, - нищо, само обещания.[/QUOTE]

Цената е сериозна грижа засега. На eCarTec Мюнхен 2013 като бяхме на щанда на Hyundai 'под мустак' споменаха за около $100,000 за водородния им SUV...
За станциите, около $4 милиона за станция, като японците се опитвали да свалят цената на $2 милиона (това според AutoblogGren).
При тия неща отгоре ускорението май-няма какво да го обсъждаме :xD

Виж още
  Прикачени
  гост
  1. Илиян Звездоброев

Добре де, а ако цяла София се накачим по водородни електромобили, ще остане ли кислород за дишане? То не че сега има много Поне водните пари ще се отразяват добре на въздуха мисля.

  Прикачени
  гост
  1. Веселин

М-у другото тази картинка говори достатъчно. GM разработва горивни клетки от 1964г. Досега само миярди пари на вятъра и никакъв ефект. На лъжливото овчарче са спрели да му вярват от втория път. Още колко години трябва да минат за да излезе наяве манипулацията с автомобилите на водород?

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна