Втора употреба Renault ZOE с 41 кВтч батерия – цени и преглед

Електромобили

С вече няколко месеца доста добри продажби на последното поколение Renault ZOE с 52 кВтч батерия, решихме да проверим как върви предишният модел на пазара на употребявани коли. Едновременно с това можем да предоставим данни за употребата в различни условия от първа ръка, с вече изминати над 60,000 км на служебния ZOE ZE40 на eCars. В този блог правим преглед на практичността и използваемостта - не на самата кола в стил почукване на пластмаси в интериора.

Като съвсем кратка предистория за развитието на модела, ето трите батерии предлагани от старта на продажбите през 2013 г. досега:

  • 22 кВтч
  • 41 кВтч
  • 52 кВтч

При добавянето на новата (през 2017 г.) батерия нямаше промени във вътрешния и външен дизайн на ZOE. Важното постижение тогава беше, че в обема на старата 22 кВтч батерия Renault побра новия 41 кВтч капацитет.

Този ZE40 модел е по улиците вече трета година и с малки изключения в някои месеци през годините, ZOE е най-продаваният или сред най-продаваните електромобили в Европа.

Към март 2020 г. нашият екип вече е навъртял малко над 60,000 км на служебния ZOE ZE40, след като взехме колата от Омникар Ауто през септември 2018 г. Това е година и половина постоянна употреба, с обиколки из цялата страна за монтажи на зарядни станции. Колата е пътувала също няколко пъти до Гърция и Сърбия.

Основният модел на продажби на електромобили на Renault е с отделен наем на батерията. Изключение правят България, Норвегия и Великобритания, където ZOE се продава с батерия в цената. Някъде през 2019 г. Renault обяви, че отваря възможността за покупка на ZOE с батерия в цената и в други държави. Дали това важи за колите втора употреба, за които е този блог? Да, с едно условие. Ако отвориш добре познатия mobile.de и започнеш да търсиш там ZOE, повечето коли все още се предлагат с отделен наем на батерията. Условието е, че вече можеш да поискаш от дилъра цена включваща батерията, а някои дилъри пускат и такива обяви директно.

Към март 2020 с известно търсене се намират ZOE ZE40 на цени от около €19-20000 с ДДС дори за по-високото Intens ниво, с уговорката, че целта ни не е непременно да цитираме най-ниските възможни цени. Обикновено всички търсим най-добрата оферта, но както много хора знаят от опит, в най-тънките предложения често има (скрити) компромиси. Затова на този етап цените на добри обяви включващи цената на батерията са по-скоро около 23-24000 Евро или нагоре.

Сега повечето от тези коли са на средно 2 години и на малко километри. С 41 кВт батерия и пробег до около 300 км ZOE ZE40 е в много добра позиция на пазара на употребявани електромобили и очакваме да остане така в следващите 3-5 години.

Като всяка кола, ZOE си има предимства и недостатъци. Едно от най-големите предимства и вероятно причина моделът да е в челото по продажби на електромобили толкова години, е 22 кВт AC зареждането. С това минаваме към прегледа на колата и натрупаната информация от ежедневната употреба през изминалата година и половина.

ZOE е в класа на най-продаваните в Европа по принцип коли като Renault Clio, Opel Corsa и Ford Fiesta. В този смисъл е повече градска кола, но малко след като взехме нашата бързо разбрахме, че се справя прилично и на дълъг път. Това винаги е индивидуално – на някои хора дадени седалки и позиция за шофиране са удобни, на други не – така че е трудно да се даде еднозначно мнение и препоръка. При нас се получи така, че само за година навъртяхме над 50,000 км със ZOE из цялата страна и то с добра възвръщаемост – колата е брандирана, побира доста техника и се зарежда сравнително бързо, което я прави много използваема за нашата и много други видове работа.

Най-добре е да представим нашия начин на употреба, със съответните ползи и компромиси. Оттам вече можеш да си направиш преценки.

eCars_Installations_zoe

Тъй като монтираме зарядни станции из цялата страна, пътуванията ни са разнообразни – от съвсем близки, до такива на разстояния над 400 км. Обикновено планираме предварително зареждането по маршрута, ако разстоянието е такова, че го налага. В рамките на 250 км (отиване и връщане) може да се пътува и без междинно зареждане.

По-горе пишем до 300, а сега в рамките на 250. Защо? Защото е добре да има буфер тъй като зарядната инфраструктура все още е много слабо развита. Иначе казано не е добре да си планираш пътуванията на ръба на пробега от типа "карам 300, зареждам и продължавам" – все още (в огромна степен) не става така с електромобил, поне в България. Освен това, при студено време пробегът и мощността на зареждане падат. ZOE не прави изключение и през зимата пробегът е по-малък. Може да спадне и до 200 км с едно зареждане.

Има една техническа подробност, която ограничава практичността на ZOE ZE40 на дълъг път и най-вече при магистрално шофиране. Мощността на електромотора е ниска, което от своя страна води до по-висок разход от оптималния при поддържане на скорост над 100 км/ч. В това отношение шампион е първото поколение Hyundai IONIQ с изключително нисък разход на енергия.

Сравнително високият разход на ZOE на магистралата означава, че обикновено шофираме с до 95 км/ч, когато правим дълги пътувания. Така в известна степен намаляваме компромиса. Бавно е за магистрала, но е важно да поддържаме разхода в максимално оптимални граници. В един типичен пример за пътуване между София и Пловдив, не е никакъв проблем да се кара и със 120-130 км/ч. Просто на пристигане ще са останали да речем 20% заряд в батерията при шофиране с такава скорост. От Пловдив към София разходът е дори по-висок.

Доразвивайки този пример, ако просто спираме в (района на) Пловдив за зареждане, ще караме с 90-95 км/ч преди това. Така изразходваме по-малко енергия и спестяваме от времето за зареждане. От опит знаем, че не е равнозначно на другия вариант, при който караме и пристигаме по-бързо, но зареждаме повече време – той отнема повече време като цяло.

Ако пък ще имаме работа около или в Пловдив – например монтаж – няма проблем да си поддържаме 120-130 км/ч, тъй като само за час и половина, докато работим или ни тече престоят, колата ще се е заредила за обратния път.

Това от своя страна е сред основните предимства на ZOE, особено за фирмена употреба. Самото придвижване е изключително евтино (2 до 4 лв на 100 км от собствен токоизтоник, не на оператор) и сравнително бързото зареждане позволява при пътувания на разстояния до 300 км монтажният ни екип да свърши работа и да се прибере, без преспиване. Това пести много средства на компанията в дългосрочен аспект. Определено щеше да ни е много по-удобно да използваме, например, Renault Kangoo ZE, бидейки лекотоварен електромобил, вместо да разпъваме ZOE по шевовете от техника и материали, но Kangoo ZE има 33 кВтч батерия и 7 кВт монофазно бордово зарядно. Ето сценарий с него:

Монтажът е в населено място на 220 км от нашата база – с Kangoo ZE се налага 3 часа междинно зареждане. Пристигаме в ранен следобед, започваме работа. Колата е останала с малко заряд, включваме я, работата се проточва, но и за пълното зареждане така или иначе са нужни 5 часа. Приключваме, и ние, и зареждането, към 9 часа и вече е непрактично да тръгнем обратно, с 5-6 часа нужни за прибиране.

Същият случай със ZOE. Първо, можем да пристигнем, без междинно дозареждане. Второ, след като пристигнем и включим някъде в трифазен ток или зарядна станция колата да се пълни, след по-малко от 2 часа имаме зареден електромобил. Дори да е 9 вечерта, имаме 3 часа прибиране и в полунощ сме обратно в базата. Не е най-леката работа, не е прибиране в 5 и в 6 да сме по домовете, но от друга страна сме свикнали, това не винаги се случва и като цяло успяваме да се приберем в нормално време със ZOE, без да плащаме някъде за преспиване.

zoe-cargo

Трябва да се има предвид, че през зимата това е по-трудно изпълнимо. Причината е, че зареждането не е толкова бързо. В студено време бордовата електроника ограничава мощността на зареждане и може да я сваля до 10 кВт или по-малко. Така зареждането се проточва понякога и двойно по-дълго. ZOE няма система за подгряване на батерията като Tesla и когато пристигнеш на зарядна станция със студена батерия, зареждането може да е доста бавно.

Като цяло ZOE е компактна кола, но със сваляне на облегалката на задната седалка поема доста техника и въобще товар. Тук има един значителен недостатък – въпросната облегалка не се разделя в добре познатото съотношение 60/40. Това е коригирано в модел 2019, но е много непрактично в колата, която използваме. Ето причината.

Да речем, че трябва да пътуват трима за монтаж и се налага задната облегалка да се свали, за да се събере всичко нужно в колата. Така третият човек няма къде да се качи. Ние имаме решение – втори електромобил – и понеже придвижването е супер евтино си го позволяваме като вариант. Но това е непрактично по няколко причини, за които можеш да се досетиш и без да ги описваме.

Сега може да изглежда странно как говорим за возене на трима души и много техника в сравнително малък електромобил. Но само допреди 2 години не можехме и да си помислим за това и използвахме ДВГ коли за обиколки и монтажи. Не беше готино. Сега всеки, при когото отидем на монтаж, гледа много по-различно на екипа. Брандиран електромобил е друга работа.

Напасвайки се към ZOE можеш да извличаш много от колата, като се налага да се съобразяваш с ограниченията й. За нас си струва, вече имаме 60,000 км изминати и дори само тази една електричка е допринесла много за първоначалното, макар и все още много малко, развитие на зарядната инфраструктура в България.

Автосалонът в Женева беше отменен и не можахме да видим дали Renault ще покаже обновения Kangoo ZE, с повече пробег (и евентуално супер желаното 22 кВт зареждане). Междувременно, през тази година на пазара се очакват новите миниванове на PSA групата – Opel Vivaro и Peugeot e-Expert със 75 кВтч батерии и 300 км пробег.

Докато успеем да се сдобием с лекотоварно електро возило, ще продължаваме да разчитаме много на ZOE, пък и след това - колата ще продължава да се ползва. Въпрос на време е да започнем да използваме и новия модел – от края на 2019 г. ZOE получи фейслифт, по-мощен електромотор, по-голяма 52 кВтч батерия и DC зареждане. Вече успяхме да направим първи тестове, колата е още по-използваема от настоящата, с пробег в сигурния диапазон 300-350 км и различни малки подобрения. Все още има и някои недостатъци, но за една кола е важно като се тегли чертата да е достатъчно практична.

Пазарът на електромобили се развива. Конкуренцията се засилва. ZOE е в много добра позиция, но ще трябва да защитава активно.

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 5 от 5 на база 1 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

То ако не бяхте вие нямаше да има почти никакво развитие на зарядната инфраструктура. Останалите или са несериозни с цените и условията, разни частни/само за служебна употреба или са практически само за Spark.

Няма ли Рено да сложи по-големите батерии в Кенгуруто?

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Успяват да опазят инфото за новото Кангеро засега - та нямаме идея каква батерия и кога ще излезе.

Но пък нали идва конкуренция от Opel/Peugeot/Toyota със съвместния миниван техния дето ще има и 75 кВтч батерия, та ще трябва да е конкурентно Кангото, за да се продава добре.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари