Един сребрист Ioniq 5 навлезе в България

Електромобили

Hyundai ли е, Ioniq ли е...? За 5 е ясно.

Ето го първия пристигнал в България. Сребрист (харесва ми), остричък, бърз на зарядката - 800-волтова - но и тотално различен от първия като поколение.

Напомня ми на дните когато внасях луксозни коли от САЩ и си имаше една надпревара тогава кой първи ще докара еди какво си... Щурава работа. Те бяха други времена, с други коли. Съвсем други.

Сега, електро. Йонката 5 хем ми е да го нарека второ поколение, хем не, щот първият си беше Hyundai Ioniq (в три версии на задвижване) и после там фейслифт по някое време.

Но сега си е Ioniq като марка и този така си е доста по-ръбат и леко с ретро акценти тук там – съвсем различна кола.

Първата дошла в България е на колегите от Fines Charging, съвсем пряснинко докарана от швейцарско. Смешна работа, но един приятел тия дни като ми звънна и казва, "на феникса зареждам на Нова Загора". Какъв феникс, бре, питам? "- Е, финеса, де." :)))

Зареждането му е блага работа на новия йон – при 80% капацитет все още държи до към 150 кВт и там вече пада на 120, (актуално 118 кВт на снимката). Нещо като като на Audi e-tron, който перка на 150 кВт до към 80%. Това ги прави тези две коли много добри в това отношение – поддържат много стабилна мощност чак до 80% за разлика от повечето електрички, които след 40-50% почват да забиват плувката (някои значително) и да намаляват мощността на зареждане.

Това зарежи, по-важното е друго. Като видиш тия 16 минути от 35% до 80% няма как да не се изкефиш. Колкото и сега като спираш за гориво, с тоалетната и кафе паузата. Готино. ioniq-5-zarezhdane

Едно друго първо впечатление на финесци е, че над 110 км/ч петакът похапва повечко електронки, а именно 23-24 на сто. Сега е доста топло, което (както и когато е доста студено) се отразява на разхода, но е малко множко. Особено предвид че първият Ioniq е тоталният шампион по разход на ток. Феноменална кола в това отношение. Любима ми е.

Ioniq 5 обаче е определено по-ръбест, а и доста по-тежък – 2100 кила. И с 20" колела.Това са все неща от значение.

model3-ioniq5

Не е супер болка, просто електромобилистите си ги гледаме и отбелязваме тези неща, особено като имаме опит пък и база за сравнение. С повечко DC зареждачки това не те бърка много, особено при Ioniq 5, с 800-волтовата система, защото зареждането благодарение на тази система вече може да си му кажем бързо.

Много (като наистина много) все още далеч не са бързите станции в България. Само преди година, обаче, бяха доста по-малко. Като гледам Финес приложението, цъфнали са хубаво количество и лятно сега ще има още, разбирам от първа ръка.

То е ачик геройство DC мрежа да правиш. Зная от личен опит от няколкостотин AC eCars инсталации от 2017-та насам колко вида и количество разправии има в тази работа, а с DC-то е и по-сложно.

Очертава се да го разтъркаме новия сребрист йон – така сме се разбрали с колегите – да може да му ударим пò така тестове, да се съберат впечатления и инфо. Може да се нареди още другата седмица покрай няколко пътувания за монтажи. И после, пак тука – на клавишите.

Айде.