"Над 500 кВт" зареждане с CHAdeMO 3.0

Технологии

В Европа доминиращият стандарт за бързо зареждане вече е Combined Charging System (CCS 2), но първият бърз DC стандарт, отпреди повече от 10 години, беше японският CHAdeMO. С годините CHAdeMO асоциацията не изостави проекта заради новата силна конкуренция, а точно обратното – продължава да го развива, защото този стандарт доминира в Китай и Япония (и в огромна степен в световен мащаб).

Сега е обявен нов CHAdeMO 3.0 протокол, разработен заедно с China Electricity Council (CEC) и според двете организации с тази нова техника ще е възможно зареждане с мощност над 500 кВт.

Всъщност тук става дума за обединение на японски и китайски технически протоколи, чрез което се разработва това следващо поколение стандарт за бързо зареждане с работно име ChaoJi. И на 500 кВт вече можем абсолютно да си му кажем бързо.

Миналата година двете организации показаха нов заряден конектор и обявиха нова 900 кВт цел, но в настоящото прес съобщение виждаме "над 500 кВт" и макс. 600 ампера, което показва, че вероятно няма готовност за приближаване до мегавата, както беше обявено и вместо това техническият език се смекчава до постижимото понастоящем.

В Китай системата за бързо зареждане работи под техния GB/T комуникационен протокол, но първи превозни средства съвместими с новия "над 500 кВт" стандарт са планирани за 2021 г. При това говорим първо за по-големи транспортни возила и след това за леки коли.

С новата мощност идва и по-малък формат на конектора, което на пръв поглед изглежда странно, но е възможно с добавянето на охлаждаща система. В CHAdeMO 3.0 също така вече няма да има заключващ механизъм. В прес съобщението обаче има една интересна информация – възможна CCS съвместимост, най-вероятно чрез адаптер. Другото е самите зарядни станции в Азия също да имат CCS кабели, както европейските имат CHAdeMO.

В световен мащаб CHAdeMO и GB/T все още доминират почти изцяло – над 90 процента от бързите зарядни станции в света са с тези стандарти и тази доминация идва от азиатските страни. Но CCS има подкрепата и дори беше създаден съвместно с големите автопроизводители и се превръща в сериозна конкуренция. Затова обединяването на азиатските сили е логично и битката на стандартите явно тепърва предстои.

В опит да привлекат повече "съюзници" CHAdeMO асоциацията и China Electricity Council подчертават отворения аспект на новия проект, което е буквална покана за включване към участници от други страни. CAN Bus (Controller Area Network) комуникацията обаче остава (използва се при всичките DC стандарти) и засега няма изгледи да това да се промени.

Хора в тази дискусия

Коментари (5)

Оценка 5 от 5 на база 1 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Т.е. няма да има прикрепящ механизъм, който го прищракваш с палеца както сега, защото е напълно излишен. Понеже самото заключване остава - на снимката се виждат отворите, където влиза "резето" на колата.

Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

"Резето" бидейки е-лафът на вечерта

Аммм, дааа това ще да е идеята, щот наистина е излишен в 1.0 тоя механизъм. Вероятно ще е като на Тип 2 с "вътрешно резе"

Всъщност точно така изглежда направено.

Последно редактиран Преди 6 месеца от Мартин Хаджистойков Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Вътрешното резе е ужким по-издръжливо от външни фактори, като е вътре в колата на сухо и топло, а не във щепсела който понася удари, лежи в локви, бере лед или го пече слънцето. Вътрешното резе също е уж по-податливо на адаптери със заключване като този на Тесла S/X към CCS тип 2. Обаче то трябва да има отделен авариен механизъм за отключване, който на оригиналния CHAdeMO беше самата ръчка на щепсела, а на всички тип 2 са разни кабели скрити/трудно за намиране и боравене някъде вътре в колата.

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Да това със скритите дръжки/жила в колите (аварийното отваряне) е факт - трябва ти потребителското или тубата, за да разбереш къде е. Но иначе в самия щепсел не - това заключване ми се вижда точно като на Тип 2 контакта с интерлок заключвачката както ги монтираме в станциите. Просто има едно лостче, което влиза в отвора - механична работа.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Аааа "интерлок"... модерни времена настанаха
И с тях едно масово веселие се готви - народа има да се бори като по комиксите да тегли кабелите от зарядните, а те не излизат и не излизат, докато колата отзад нашепва: "Ехооо... Оттука първо". Или едни незаредени коли сутрините, щото то не е като да боднеш* сешоара в контакта и хоп готово! Интересни времена..

*Щракалката с надпис OK на снимката - тя отпада в CHAdeMO 3.0

Последно редактиран Преди 6 месеца от Е-мо Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари
elektromobili-2020
ignor-tv.jpg
welcome-ecars.jpg

Най-нови теми от форума