Четвъртък, 16 Юни 2011 08:30

Прогноза: 300,000 електромобила в Китай до края на 2012 г.

От
Китай увеличава рязко производството на електромобили

Според последното проучване на китайското министерство на науката и технологиите, до края на 2012 г. по пътищата на страната може да се движат 300 000 електрически коли с литиево-йонни батерии.

Зад тази цифра седи подкрепата на обявения от страната план за инвестиране 100 милиарда юана (около €10 милиарда) в бранша. В посочената в проучването цифра включва производствения капацитет на вътрешните автопроизводители, които правят хибриди, електрически коли и превозни средства, задвижвани с горивни клетки. От доклада са изключени произвежданите от съвместни предприятия. В момента в Китай има над 5000 нови хибридни автобуса, а електрическите коли се използват основно за такси демонстрационни програми в някои градове...

Електромобилите все още се нуждаят от доста подкрепа и развитие, за да могат да се съревновават конвенционалните автомобили или да започнат да ги заменят, заради техническите трудности като все още недостатъчно усъвършенстваната технология при батериите. Междувременно, според новата пътна карта за разработване на превозни средства, задвижвани с нови енергии на китайското правителство за следващите десет години, Китай може да разполага с един милион електромобила до 2015 г. и 10 милиона до 2020 г. Пътната карта, наречена Съхраняване на енергия и нов индустриален план за превозни средства, задвижвани с нова енергия, има за цел да популяризира предприятия, които произвеждат клетки, мотори и други ключови модули. Целта е също така да бъдат произведени над един милион обикновени хибридни коли, както и средни, и пълни хибриди.

Правителството заделя и 100 милиарда юана (около €10 милиарда) за електромобилната индустрия за 10 години напред. Средствата ще бъдат разделени за различни ключови аспекти на бранша, като половината ще бъдат изразходени за технически проучвания и разработки; 30 милиарда юана (около €3 милиарда) са за маркетинг и демонстрации и 20 милиарда юана (около €2 милиарда) за хибридни разработки. В подкрепа на компаниите, които ще произвеждат резервни части за електромобилния бранш има допълнителни 10 милиарда юана (около €1 милиард), както и 5 милиарда юана (около €500 милиона) за инфраструктура за електрическите превозни средства в пилотните градове. Макар изброените инвестиции да не са хич малки, към тях правителството добавя и намаляване на данъците за електромобили.

Въпреки усилията за адаптиране на страната към електромобилите, китайските автопроизводители ще бъдат изправени пред критичния избор между бързо зареждане и замяна на батериите. Кой от двата варианта ще стане масов зависи изцяло от развитието на технологиите при батериите в страната, според Янг Фанг, анализатор от State Grid Energy Research Institute. Най-голямата електрическа мрежова компания на Китай, State Grid Corp., преди е подсказвала, че ще клони повече към варианта за подмяна на батериите. Дори с такъв ангажимент към технологията за замяна на батерии, корпорацията вече е обявила планове за построяване на 220 000 зарядни пункта из цялата страна от 2011 до 2015 г.

Този ход е част от очакваното разпространение на 500 000 електромобила в Китай до 2015 г., според предвижданията на Националната комисия за реформи и разработки.

Прочетено 1695 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 17:10
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.